خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
روزشمار دفاع مقدس ؛ عملیات نامنظم فتح 7
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
دوشنبه 06 تیر 1390 ساعت 11:21

  بسم الله الرحمن الرحیم

 

عملیات نامنظم فتح 7
شناسنامه عملیات:
زمان: 7 تیرماه 1366
مکان: منطقه عملیاتی شمال عراق (حلبچه، شانه‌دری و ارتب).
اهداف عملیات: انهدام تأسیسات نظامی و اقتصادی دشمن.
رمز عملیات: یا فاطمه‌الزهرا (س).
نیروی عمل‌کننده: نیروی زمینی سپاه با همکاری معارضین عراقی.
شرح عملیات:
رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشکل از تیپ 75 ظفر نیروی زمینی سپاه پاسداران، نیروهای چریکی کمیته انقلاب اسلامی، حزب دمکرات کردستان و نیروهای مبارز کرد عراقی در پاسخ به تحرکات عراق در خلیج فارس و بمباران مناطق کردنشین، با عبور از مناطق کوهستانی به دشمن بعثی هجوم می‌برند.
رزمندگان اسلام در یک حمله برق‌آسا، شهر سید صادق را به تصرف در می‌آورند و مراکز دولتی از جمله سازمان امنیت، مخابرات، گمرک و تعدادی از پایگاه‌های نظامی این شهر را منهدم می‌کنند و شمار زیادی از خودروهای نظامی دشمن را به آتش می‌کشند. این شهر به مدت چهار ساعت در کنترل قرار می‌گیرد و ضربات سختی به امکانات رژیم بعث وارد می‌آید. دلاورمردان در حمله به شهر کانی‌پانکه و ورود پیروزمندانه به آن شهر، ‌مراکز جنوب بعث، اداره امن العام، گمرک، شهرداری، یک کارخانه و 6 پایگاه نظامی را در آنجا به آتش می‌کشند. در هجوم به پادگان نظامی این شهر، انبار مهمات و بخش وسیعی از تجهیزات ارتش عراق منهدم می‌شود. از آنجا که این عملیات در محورهای مختلف انجام می‌گیرد، دشمن به شدت گیج و قدرت عکس‌العمل از آنها سلب می‌شود.
نیروهای اسلام با پشتیبانی توپخانه قدرتمند نیروی زمینی سپاه پاسداران و ارتش در حمله به منطقه سراب سلمان موفق می‌شوند ضربات سنگینی را به دشمن وارد آورند و بیش از 550 نفر از آنها را به هلاکت برسانند و چندین دستگاه خودرو و تجهیزات نظامی آنها را به آتش بکشند.
در ادامه عملیات:
شهر حلبچه نیز مورد هجوم نیروهای اسلام قرار می‌گیرد و پادگان مرکز جیش‌الشعبی شهر منهدم شده و شمار زیادی از افراد مستقر در آن کشته یا زخمی می‌شوند. به دنبال آن، تأسیسات نظامی و دولتی دیگر از جمله مرکز استخبارات، پایگاه‌های اطراف شهر و مراکز انتظامی به آتش کشیده می‌شوند. نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان، یگان‌های عراق را که قصد نفوذ به شهر حلبچه را داشتند، در مدخل شهر متلاشی می‌کنند. رزمندگان اسلام به هنگام ترک شهر مرکز دخانیات حلبچه را به آتش می‌کشند که بیش از دو میلیون دینار به دشمن خسارت وارد می‌آورد. در ادامه این عملیات پیروزمندانه، پادگان دوداره عراق که مقر تیپ دفاع الوطنی در این منطقه بود، هدف قرار می‌گیرد که علاوه بر هلاکت گروهی از بعثیان، امکانات و تهیزات آنها نیز منهدم می‌شود.
نتایج عملیات:
تجهیزات منهدم شده:
تصرف شهر سید صادق به مدت 4 ساعت.
انهدام ساختمان‌های دولتی و 6 پایگاه حفاظتی اطراف شهر سید صادق.
وارد آوردن خسارات سنگین به پادگان شهر سید صادق و پادگان شهر حلبچه.
انهدام یگان ضد شورش در حلبچه.
انهدام ساختمان مرکزی پارازیت محور چناق‌چیان، دکل مخابراتی، پست تأمین برق و چندین قبضه هوایی.
حمله به پادگان کانی‌پانکه.
حمله به مقر تاکتیکی 275.
انهدام مرکز موتوری لشکر 27 و 50 دستگاه خود و نظامی.
تعداد کشته و زخمی دشمن: 1500 نفر
تعداد اسرا: 45 نفر

 

همچنین 

 

عملیات ظفر 3

نام‌ عمليات: ظفر 3 (ايذايي(
زمان‌ اجرا: 7/4/1366
مكان‌ اجرا: شمال‌ غربي‌ خط‌ خودي‌ - جبهه‌ شمالي‌ جنگ‌
ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌
اهداف‌ عمليات: ضربه‌ زدن‌ به‌ بخشي‌ از نيروهاي‌ دشمن‌ به‌ صورت‌ محدود و ضربتي‌


نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در ساعت‌1 بامداد7 تيرماه‌1364 به‌ منظور ضربه‌ زدن‌ به‌ بخشي‌ از نيروهاي‌ دشمن‌ در شمال‌ غربي‌ خط‌ خودي‌- جبهه‌ شمالي‌ جنگ‌- عمليات‌ محدود و ضربتي‌ «ظفر3 » را به‌ اجرا گذاشت.

در اين‌ يورش‌ 20 دستگاه‌ خودرو،12 زاغه‌ مهمات‌ و شماري‌ از سنگرهاي‌ انفرادي‌ و اجتماعي‌ دشمن‌ منهدم‌ شد.

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 06 تیر 1390 ساعت 11:24