خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
سلاحهاي شيميايي و جنايات جنگي عراق در جنگ تحميلي | چاپ |
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 
نوشته شده توسط تفحص بندرانزلي   
پنجشنبه 09 تیر 1390 ساعت 04:19

 

معرفي اجمالي عوامل شيميايي

آن دسته از مواد يا تركيبات شيميايي را كه در صورت انتشار مناسب و تاثير شيميايي منجر به مرگ، آسيب و ناتواني در انسان و حيوان و يا از بين رفتن گياه مي‌شوند، عوامل شيميايي مي‌نامند. وسايل كاربرد اين مواد را جنگ افزار شيميايي مي‌گويند.

 

 

تقسيم بندي عوامل شيميائي:

عوامل شيميايي را با توجه به مشخصات و اثرات فيزيكي به چهار دسته عمده تقسيم مي‌كنند: ‌

 

 ناتوان كننده‌ها:  

سبب كاهش توان رزمي‌نيروهاي مقابل شده، قدرت جنگيدن را از نيروها سلب مي‌كند.‌

 

عوامل زيان بخش:

موجب ايذا دشمن شده و آنها را به ستوه در مي‌آورد و با ضايعات پوستي و اثرات دراز مدت به ويژه سرطان زا همراه است

 

.

 

عوامل كشنده:

  انواع گازها شامل خردل، اعصاب، سيانور، فسفري، خفه كننده سمي ، تهوع آور  و خون مي‌باشد. گاز اعصاب سبب از كار افتادن نيروي محركه و مختل شدن سيستم اعصاب مي‌شود خفه كننده موجب خفگي و مرگ مي‌شود و خون، پس از جذب شدن در خون اثرات سمي خود را ظاهر مي‌كند. علائم مسموميت با گاز سيانور  نيز شامل بوي روغن بادام تلخ در تنفس ،تنفس سريع و قوي كه بتدريج آرام شده بيمار به نفس نفس مي‌افتد،نبض ضعيف و غيرقابل احساس، چشم ها شيشه‌اي و برجسته مردمك گشاد،تشنج  و سيانوز است.


عوامل ضد گياه:

 روي درختان و گياهان اثر مي‌گذارد و آنها را خشك مي‌كند و از بارور شدن خاك و رويش گياهان جلوگيري مي‌كند .

 

سلاح ميكروبي    Biologic weapon

درجنگ بيولوژيك كه به آن جنگ ميكروبي نيز اطلاق مي شود از هرگونه تركيب بيماريزا اعم از باكتري و ويروس يا سموم طبيعي به عنوان سلاح جنگي و با هدف از پا درآوردن دشمن استفاده مي‌شود. در سال 1972 هرگونه استفاده ،ساخت و نگهداري اين قبيل سلاح‌ها توسط انجمن بين‌المللي سلاحهاي ميكروبي با عنوان اختصاري BWC غيرقانوني اعلام شد و قريب صدكشور جهان فرارداد مربوطه را به امضا رساندند تنها چيزي كه در اين ميان عجيب به نظر مي‌رسيد اين نكته بودكه مجمع فوق تنها توليد ونگهداري سلاح‌ها را تحريم كرده و در مورد به كارگيري آنها سخني به ميان نياورده بود!!!

 

     سلاحهاي شيميايي عراق در جنگ با ايران
 

با تجاوز عراق به ايران، در روند جنگ، ابتدا سلاحهاي شيميائي توسط عراق با هدف دفاعي و به صورت محدود در سال‌هاي 1359 تا 1361 به كار گرفته شد ولي از سال 1362 تا پايان جنگ توليد و استفاده عراق از سلا‌ح‌هاي شيميايي با هدف دفاعي ‌ تهاجمي به نحو چشمگيري افزايش يافت. چنانكه حملا‌ت شيميايي عراق از 10 مورد حمله در سال آغاز جنگ به 45 مورد در سال 1367افزايش يافت. بيشترين حملا‌ت در هنگام عمليات كربلا‌ي 5 و 8 در منطقه شرق بصره صورت گرفت ولي بيشترين مصدوم در عمليات والفجر 10 با بمباران حلبچه و اساسا پس از سال 66 بود. تعداد مصدومين از صفر در اواخر سال 1359 آغاز و به 12 هزار نفر در سال 66 افزايش يافت.

نيمي از حملا‌ت عراق در مورد استفاده از گازهاي كشنده  با بكارگيري عامل خردل صورت گرفت و ديگر حملا‌ت به گاز اعصاب و مابقي به گاز سيانور اختصاص داشت.

تلاش عراق براي كسب توانمندي BW (بيولوژيك) نيز به نوشته دكتر گراهان پي يرسون از محققان ساخت عوامل جنگ‌هاي بيولوژيك در دپارتمان صلح دانشگاه برادفورد انگليس، از سال 1974 (1353) آغاز شد و يكسال بعد در 1975 (1354) عراق اجراي 78 پروژه تحقيق و توسعه را در مركز آل سلمان آغاز و در سال 1985 (1364) قادر به توليد انبوه عوامل ميكروبي سياه زخم و سم بوتوليسم بود. جيمز ولسي رئيس سابق سازمان سيا معتقد است ميكروب سياه زخم در بسياري از آزمايشگاه‌هاي امريكا قابل دسترسي بود و از سوي كشورهاي مختلف و از جمله عراق در سال‌هاي 80 توزيع شد.

 

رئیس اسبق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال 1386، با افشای اسنادی از جنایات صدام در دوران دفاع مقدس گفت: این بنیاد در تلاش است در مقاطع مختلف و با تبیین نقاط تاریک جنگ تحمیلی همه نسل ها را نسبت به حقایق دوران دفاع مقدس آشنا کند و جلوی هرگونه تخریب را بگیرد.
سردارسرتیپ پاسدار میر فیصل باقرزاده ، با ارائه اسناد و مدارک جنایات صدام مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی در دوران دفاع مقدس بر علیه ایران، اظهار داشت: از آنجایی که در جریان دادگاه صدام و همدستانش این امکان برای جمهوری اسلامی ایران فراهم نشد تا ادعای دعوی کند این اسناد برای روشن شدن واقعیت و ثبت در تاریخ انتشار پیدا می کند.

 

وی افزود: دخالت آمریکایی ها برای پنهان ماندن جنایات صدام در دوران دادگاه وی باعث شد تا امکان طرح دعوی از سوی ایران فراهم نشود، اسنادی که امروز منتشر می شود نشانگر نقش صدام در بکارگیری سلاح های شیمیایی برعلیه رزمندگان ایرانی است.


به گفته وی و طبق اسناد موجود در تاریخ 7 مرداد 1361 سرتیپ طالع خلیلی ارحیم که در آن زمان رئیس فرماندهی ستاد عراق را بر عهده داشته است طی نامه ای به فرمانده نیروی هوایی عراق نگرانی خود را از حمله نیروهای ایرانی اعلام می کند و خواستار استفاده از سلاح های شیمیایی به طور گسترده بر علیه رزمندگان ما می شود.

 

باقرزاده ادامه داد: در راستای این پیشنهاد سپهبد خلبان حمید شعبان خضیر همراه به پیشنهاد رئیس ستاد فرماندهی عراق به اطلاع صدام رسانده می شود که مطابق آن از سوی صدام پیشنهاد تصویب و دستور لازم صادر می شود. بر اساس این سند سپهبد خلبان خضیرو طالع خلیل ارحیم مجرم هستند و باید مورد تعقیب و در دادگاههای بین المللی محاکمه بشوند.

 

سردار باقرزاده در سندی دیگر به تاریخ 7 تیر ماه 1362 اشاره می کند و می گوید: طبق این سند سپاه سوم عراق به دلیل احساس خطر، صدام استفاده هرگونه به کارگیری سلاح های شیمیایی را شخصا بر عهده می گیرد و در سندی دیگر تلاش می کند تا این اسناد را به طور کامل منهدم نماید تا در تاریخ ثبت نشود.

       

       جهت مشاهده اسناد مي توانيد به آدرس اينترنتي ذكر شده در پايان مطلب مراجعه فرماييد.

 

       منابع:

  1 - تحقيق و پژوهش هاي انجام گرفته توسط دانش آموزان دبيرستانهاي شهرستان بندرانزلي

       2- سايت يزدفردا ( http://www.yazdfarda.com/news)

                          

 

 

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 16 تیر 1390 ساعت 19:39