خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
عملیات قادر
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
دوشنبه 27 تیر 1390 ساعت 06:56

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نگاهی به عملیات قادر

 

نام عملیات: قادر (سه مرحله پیوسته(

زمان اجرا: 24/4/1364

مدت اجرا: 2 ماه

رمز عملیات: یا صاحب الزمان

مکان اجرا: غرب شهر اشنویه ایران ـ شمالی‌ترین نقطه از خط جنگ

ارگان‌های عمل‌کننده: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی

اهداف عملیات: آزاد‌سازی بلندی‌های منطقه معروف به کلاشین

عمليات آفندي قادر در شمال‌غربي‌ترين خطوط مرزي كشور ايران با حضور چشمگير نيروهاي مردمي انجام شد و ضربه سنگيني را به دشمن بعثي وارد كرد.
عمليات قادر در حالي طرح ريزي و اجرا شد كه ركود قابل توجهي جبهه‌هاي جنگ را فراگرفته بود. عمليات بدر كه در ابتدا موفق بود ولي به دليل به كارگيري وسيع سلاح شيميايي توسط عراق،اهداف تصرفي تثبيت نگرديد،آخرين عمليات گسترده نيروهاي اسلام در مقابل عراق قبل از عمليات قادر بود.

بر اساس تصميمات فرماندهي كل،نيروهاي ايراني براي حفظ روحيه آفندي و جلوگيري از رخوت و سستي يگان‌ها و پرهيز از تلفات سنگين ناشي از عمليات‌هايي كه به دلايلي به موقعيت منجر نمي‌گرديد هر يگان تا رده تيپ مؤظف شد با اجراي گشتي‌هاي رزمي به استعداد گردان و گروه‌ها آرامش را از دشمن سلب نموده و راهي براي انجام يك عمليات گسترده باز نمايد.
در اين ميان تنها منطقه‌اي كه مي‌توانست با توجه به وضعيت آب و هوا عمليات گسترده‌اي در آن انجام گيرد شمال غربي‌ترين خطوط مرزي كشورمان بود كه در صورت موفقيت اهداف قابل توجهي را تامين مي‌نمود.

مهم‌ترين اين اهداف عبارت بودند از:

-
تصرف ارتفاعات مهم و حساس منطقه.
-
قطع خطوط ارتباطي و تداركاتي ضدانقلاب داخلي
-
انهدام نيروهاي دشمن
-آزادسازي بخشي از خاك عراق
افزايش كارآيي يگان‌هاي خودي
-
نزديك شدن به راه‌هاي اصلي و خطوط مواصلاتي دشمن.
-
ضعيف شدن دشمن و به دست آوردن ابتكار عمل
در اين عمليات به سبب موقعيت جغرافيايي منطقه عملياتي قادر، رزمندگان نمي‌توانستند پيشروي كنند و ساخت جاده در آن منطقه كوهستاني به آساني امكان‌پذير نبود. پيش از اينكه نيروهاي رزمي به قله‌هاي مرتفع اين ارتفاعات دست پيدا كنند نيروهاي جهاد سازندگي موفق شدند تمام كارهاي ساخت جاده را انجام دهند. جهاد سازندگي شش گردان را از نيروهاي مهندسي- رزمي خود شامل ستاد پشتيباني جنگ جهاد سازندگي استان فارس، دامغان، سمنان، خراسان، آذربايجان غربي و همدان به كار گرفت.اين گردان‌ها همگي مسوؤليت مهندسي و پشتيباني از نيروي عملياتي را برعهده داشتند.

مرحله اول عمليات قادر از تاريخ 23 تيرماه سال 1364 با هدايت و كنترل قرارگاه مشترك ارتش و سپاه (قرارگاه حمزه سيدالشهداء) و فرماندهي سپهبد شهيد علي صياد شيرازي در منطقه عمومي سيركان با رمز يا صاحب الزمان (عج) آغاز گرديد و در تاريخ 8 مرداد ماه بعد از 17 روز تلاش به پايان رسيد.

دستيابي به پايگاه‌هاي منطقه‌اي و تصرف ارتفاعات باشكين، سرسپندار، بربزين روستا و حصاردوست، تصرف بخشي از خاك عراق و نزديك شدن به آماد راه‌هاي اصلي و خطوط مواصلاتي دشمن كه به دليل پاتك‌هاي سنگين مواضع تصرفي تثبيت نگرديد از نتايج اين عمليات بود.

تعداد 1250 نفر در اين عمليات از دشمن كشته و و زخمي شده و 20 نفر نيز به اسارت درآمدند.

3
روند هواپيما، 4 دستگاه تانك،سه عراده توپ و 67 دستگاه خودرو به همراه تعدادي از پايگاه‌ها و زاغه‌هاي مهمات از جمله ضايعات انهدامي دشمن بعثي مي‌باشد.

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 27 تیر 1390 ساعت 07:04