خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
رمضان درنهج البلاغه (1)
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط تفحص بندرانزلی   
دوشنبه 10 مرداد 1390 ساعت 13:46

 

 دعاي روز اول ماه مبارک رمضان

« اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین.»

خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران

 

مفاهیم دعای روز اول رمضان در کلام علی (علیه السلام) :

 

 

 

تقوا و روش برخورد با دنیا :

کسی که جامه ی تقوا برقلبش بپوشاند , کارهای نیکوی او آشکار شود,ودر کارش پیروز گردد. پس در به دست آوردن بهره های تقوا فرصت غنیمت شمارید , وبرای رسیدن به بهشت جاویدان رفتاری متناسب با آن انجام دهید , زیرا دنیا برای زندگی همیشگی شماآفریده نشده , گذرگاهی است تا در آن زادوتوشه ی آخرت بردارید . پس باشتاب , آماده کوچ کردن باشیدومرکب های راهوار برای حرکت مهیا دارید.

فلسفه عبادت اسلامی:

خداوند بندگانش را بانماز وزکات وتلاش در روزه داری در روزهایی که روزه  واجب شده است , حفظ کرده است , تا اعضا وجوارحشان آرام , دیدگانشان خاشع , وجان وروانشان فروتن , دلهایشان متواضع باشد , کبروخودپسندی از آنان رخت بربندد , چراکه در سجده , بهترین جای صورت را به خاک مالیدن , فروتنی آورد , وگذاردن اعضای پرارزش بدن بر زمین , واظهارکوچکی کردن است . وروزه گرفتن وچسبیدن شکم به پشت , عامل فروتنی ست . وپرداختن زکات , برای مصرف میوجات زمین وغیر آن , در جهت نیازمندیهای فقراومستمندان است !   

به  آثار عبادت بنگرید که چگونه شاخه های درخت تکبر را در هم می شکند واز روییدن کبر و خودپرستی جلوگیری  می کند!  

 

منبع: نهج البلاغه

آخرین به روز رسانی در جمعه 14 مرداد 1390 ساعت 13:15