خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
تجدید دین-آیین جدید PDF  | چاپ |  نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
شنبه 12 شهریور 1390 ساعت 16:56

در غمت ای گل وحشیِ من ،ای خسروِ من        جور مجنون ببرم ، تیشه فرهاد کشم

                                                                                                      

                                                                                                                                       (امام خمینی  ره )

 

 

alt

 

 

صاحب پرچم محمدی و دولت احمدی ظهور می کند . او با اسلحه  ، قیام می کند و راستگو ست و زمین ، گهوارۀ اوست و سنت و فرایض (فراموش شده ) را زنده می نماید.

 

                                                                                                   {روزهای رهایی – تألیف: کامل سلیمانی }

 

 تجدید دین (1)

 

دربسیاری از روایات،ازتجدید دین و آمدن آیین جدید توسط امام مهدی (ع) سخن رفته است.(1) تجدید دین به هریک ازاین معانی تصورمی شود: تصحیح انحراف ها وتحریف ها، آشکارکردن فراموش شده های دینی، شرح احکام واقعی وفهم درست دین، متناسب بافرهنگ زمان و........ همه این ها درتجدید حیات دین، ازاین حکایت می کند که پیش ازظهور، اندیشه دینی به گونه ای به کاستی ها و پیرایه ها آمیخته خواهد شد که ازحرکت های مهم امام (ع) ، پاکسازی وپیراستن ذهن ها از رسوبات فکری گذشته وبازسازی فکردینی و درنهایت،احیای دوباره تعالیم راستین خواهد بود.حضرت علی (ع) می فرماید:« مهدی (ع) کتاب و سنت مرده وازمیان رفته را زنده می کند. »(1)

                                                                                     { الارشاد مفید،جلد2- نهج البلاغه فیض الاسلام}

 

 

راوی می گوید: خدمت امام صادق (ع) عرض کردم : سیره و رفتارمهدی (ع) چیست؟ فرمود: « همان کاری راکه رسول خدا (ص) انجام داد،مهدی (ع) هم انجام می دهد. بدعت های موجود را خراب می کند چنان چه رسول خدا هم اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام را ازنو بنا می کند. »  (3)

 پس تجدید دین درزمان ظهور حضرت، یعنی احیای سنت پیامبراکرم (ص) .

 

                                                                                                                                   { بحارالنوار،جلد59}

 

آیین جدید (2)

 

امام صادق (علیه السلام ) در باره راه و روش حضرت مهدی (علیه السلام ) می فرماید: «راه و روش او ، چون پیامبر (ص) است ؛یعنی هر چه پیش از او باشد ویران می کند – چنانکه پیامبر (ص) جاهلیت را ویران ساخت _ و اسلام را از نوع می نمایاند. »

                                                                                                                              {غیبة نعمانی ، ص 231}

 

 

دربسیاری از روایت های اسلامی، ازتجدید دین وآمدن آیین جدید، توسط امام مهدی (ع) سخن رفته است.

 

                                                                                                                         {ارشاد مفید ،ج 2،ص 383}

                                                                                           

 

حضرت علی (ع) می فرماید:« او هواپرستی را به خدا پرستی باز می گرداند، پس از آن که خداپرستی را به هواپرستی بازگردانده باشند. رائ ها را به قرآن باز می گرداند، پس از آنکه قرآن را به رائ های خود بازگردانده باشند. »  

                                                                                                                        { نهج البلاغه ، خطبه138}

 

 

این کلام حضرت علی (ع) روشن می کند که اندیشه دینی پیش ازظهور، درسطح وسیعی براساس هواها و هوس ها و منافع شخصی و گروهی شکل می گیرد. عالمان دنیامدار و نفس پرست، اصول و فروع دینی وآیات وحی را به دلخواه تفصیر و تأویل می کنند؛ آنگونه که با آرزوهای دنیاخواهانۀ آنان هیچ تضادی پیدا نکند و چنان که احادیث بسیار دیگر نیز، به این تصریح دارند، این کار امری رایچ خواهد بود.

 

وقتی حضرت ظهور کند، بدعـت ها را ابطال می کند و احکام خدا را به هـمان جوری که صادر شده ظاهر می نماید و حدود اسلامی را بدون سهل انگاری اجرا می کند. از این روست که چنین برنامه ای برای مردم تازگی دارد . مردم گمان می کند وقتی حضرت ظاه شود، تمام اعمال مسلمین را تصحیح می کند و به اتفاق آنان در گوشه مسجد مشغول عبادت می شود، امّا اگر مشاهده کنند که از شمشیر امام زمان (ع) خون می چکد و مردم را به سوی جهـاد و امربه معـروف ونهی از منکر دعـوت می کـند نمازگزاران ستم پیشه را به قـتل می رساند و اموالی را که از راه تعدّی و رشوه خواری وربا به دست آوردند به صاحبانش برمی گرداند و مانع زکات را گردن می زند، این برنامه برای آنان تازه و جدید است .

 

                                                                                           { دادگسترجهان ، ابراهیم امینی ، ص306و309}

 

 

نکته قابل توجه این است که اختلاف آراء و افکار در حوضه اندیشه دینی، به مقتضای اجتهادی بودن آن است و این نزد دیـن پژوهـان، اصلی پذیرفـته و برخواستـه از تعالـیم دیـنی امامان (ع) است. احادیث یاد شده، اندیشه هایی که بر پایه فهم و استنباط درست پدید آید و معیارهای مسلّم اجتهاد دینی را متناسب با نیازهای فرهنگ دینی زمان خود دارا باشد،در بر نمی گیرد.

                                                                                                                     {  جشم براه مهدی ، ص220}

 

 

(  1و2  بر گرفته از کتاب فرهنگ الفبایی مهدویت ، موعودنامه –مجتبی تونه ای )

                                                                                           

                                                              

                                                                                                                                                                  یا لثارات الحسین...