خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
31 اردیبهشت 60 آغاز عملياتهای غير كلاسيك محدود
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
کتابخانه الکترونیکی - عملیات ها
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
شنبه 30 ارديبهشت 1391 ساعت 04:50

 

عمليات امام مهدی (عج) : آغاز عملياتهای غير كلاسيك محدود

روش بني صدر و مشاورينش جنگ كلاسيك بود كه روشهاي شناخته شده ای داره، چند ماهي بود كه دشمن وارد خاك ما شده بود و نه تنها قصد بيرون رفتن نداشت كه با ضعف دفاعی ما مواضعش رو محكم هم ميكرد.

فرماندهان فهميدند كه نميشه اينطور عمل كرد، بايد شيوه رو تغيير داد. طرح عمليات چريكی و غير كلاسيك رو اجرا كردن.

اولين گام 26 اسفند 59 برداشته شد،2 ماه بعد از آخرين تهاجم ناموفق ايران به قوای عراق.

نقشه اين عمليات رو شهيد حسن باقری از فرماندهان ارشد سپاه و مغز متفكر جنگ طراحی كرد.

 

alt

 

31 ارديبهشت60 ، با سلاحهاي معمولی و آر پی جي از چهار محور به نيروهای عراقی غرب سوسنگرد حمله كردند. با شروع عمليات دشمن غافلگير شد و عمليات با سرعت غير قابل تصوری پيش رفت و به پيروزی رسيد ، اما چون تجربه كافی برای تثبيت مواضع آزاد شده نداشتند بعد از يكی دو روز دشمن دوباره به مواضع قبليش برگشت. با اين وجود اين اولين عمليات روحيه بخش ما بعد از 6 ماه جنگ و هجوم همه جانبه بود.

اسحق عزيزي فرمانده گردان که بعدها به شهادت رسيد ، توانست در حالی كه عراقيها در مجاورت ديوارهای شهر سوسنگرد ، حضور داشتند  با كندن چندين كانال ، ‌رزمندگان را از زير خانه‌هاي شهر عبور داده و به نقاط مشخصي ، در كنار اردوی دشمن برساند . در عمليات «تپه‌های ا... اكبر» كه دو ماه پس از عمليات امام مهدی (عج ) انجام شد، همين طرح با پيروزی اجرا  شد.
 

عمليات امام علی (ع) : آزاد سازی تپه های الله اكبر

31 ارديبهشت ماه 1360 يك روز بزرگ در تاريخ جنگ بود . نيروهای سپاه پاسداران و ارتش ، به طور مشترك و همزمان از سه محور ، در منطقه تپه های الله اكبر به طور هماهنگ حمله كردند . دو عمليات يكی در سوسنگرد و ديگری در شمال كرخه و غرب سوسنگرد انجام شد تا عمليات اصلی در چهار محور فرعی در شمال رود كرخه ، روي تپه های الله اكبر انجام شود.  پس از انجام عمليات امام علی (ع) كه با هدف آزاد سازي اين تپه های مهم در منطقه ای به وسعت يكصد كيلومتر مربع انجام شد ، پس از عقب راندن دشمن از محور شمال و شمال غرب سوسنگرد ، نيروهای خودی با رها كردن آب رودخانه وحشی كرخه در حد فاصل اين رود تا تپه های معروف الله اكبر ، از پيش روی مجدد دشمن جلوگيری نموده و طی چند مرحله تك و گريز ، آن ها را از روستای هوفل تا رو به روی روستای سيد خلف پس زدند .

نيروهای صدام تلاش كردند تا با ساخت سد خاكی ، علاوه بر خشك كردن زمين ، به خط پدافندی خود ثبات و وسعت دهند ، تا آنكه با پايان فصل زمستان و بارندگی ، منطقه شمال كرخه به مرور خشك شد و نيروهای ايرانی مجددا خط پدافندی خود را تا رو به روی روستاي سيد خلف پيش بردند. دشمن نيز در سه مرحله تلاش كرد تا مواضع از دست داده را باز پس گيری و اشغال كند ، اما در تمامی تلاش های خود ناكام ماند .

در عمليات امام علی (ع) ، دو گردان از لشگر 92 زرهی اهواز (ارتش) ، دو گردان پياده از سپاه و دو گردان از ستاد جنگ های نا منظم شهيد دكتر چمران حضور داشتند .

با اين حمله تپه های الله اكبر ، منطقه شحيطيه و اراضی شمال سوسنگرد آزاد شدند . همچنين با عملياتی كه نيروهای تحت امر سپاه  بطور همزمان در غرب سوسنگرد و به منظور پشتيبانی عمليات اصلی انجام دادند دشمن را تا سه كيلومتری سوسنگرد عقب راندند .

طی اين عمليات 25 دستگاه تانك و نفر بر از تجهيزات و جنگ افزارهای دشمن منهدم و 20 دستگاه تانك و نفر بر از آنها به غنيمت رزمندگان ايرانی در آمد . همچنين در اين عمليات 300 تن از نيروهای دشمن كشته و زخمی شده و يا به اسارت نيروهای خودی در آمدند .

در اين عمليات يك گردان زرهی عراق  تماماً به غنيمت نيروهای خودی در آمد و دشمن توانست تنها يك تانك خود را از مهلكه نجات دهد .