خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
انتظار2
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
شنبه 30 ارديبهشت 1391 ساعت 05:27

***انتظار***

(بخش دوم)

 

alt

 

انتظار غلط و ويرانگر:

((انتظار ويرانگر ، فلج كننده و باز دارنده كه در واقع نوع (( اباحي گري )) است ، همواره مورد مزمت و سرزنش بزرگان دين قرار گرفته است و اين بزرگان پيروان مكتب اهل بيت را از آن پرهيز داده اند .

 

علامه مطهري ( قدس سره ) در اين باره مي نويسد :

( اين نوع انتظار حاصل ) برداشت قشري مردم از مهدويت و قيام و انقلاب مهدي موعود (عج الله) است كه صرفاً ماهيت انفجاري دارد ؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ستم ها ، تبعيض ها ، اختناق ها ، حق كشي ها و تبا هي ها ناشي مي شود  .

نوعي سامان يافتن است كه معلول پريشان شدن است آنگاه كه حق و حقيقت نداشته باشد ، باطل ، يكه تاز  ميدان گردد و جز نيروي باطل نيروي حكومت نكند و فرد صالحي در جهان يافت نشود ، اين انفجار رخ مي دهد و دست غيب براي نجات حقيقت –  نه اهل حقيقت ؛ زيرا حقيقت ، طرفداري ندارد - از آستين بيرون مي آيد؛ بنابراين هر اصلاحي محكوم است ؛ زيرا هر اصلاح يك نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع ، نقطه روشني هست دست غيب ظاهر نمي شود.

برعكس ، هر گناه ، فساد ، ستم ، تبعيض ، حق كشي و هر پليدي - به حكم اينكه مقدمه صلاح كلي است و انفجار را قريب الوقوع مي كند – روا است ؛ زيرا {هدف وسيله هاي نامشروع را مشروع مي كند}؛ پس بهترين كمك به تسريع در ظهور و بهترين شكل انتظار ، ترويج و اشاعه فساد است ...

اين نوع برداشت از ظهور و قيام مهدي موعود( عج الله)  و اين نوع انتظار فرج كه به نوعي تعطيلي در حدود و مقررات اسلامي منجر مي شود و نوعي (( اباحه گري )) بايد شمرده شود ، به هيچ وجه با موازين اسلامي و قرآن وفق نمي دهد[1]. بنابراين منتظر راستين ، براي چنين برنامه مهمي، هرگز نمي تواند نقش تماشگررا داشته باشد ؛ بلكه بايد از هم اكنون به طور حتم در صف ياران آن حضرت قرار گيرد ؛ چرا كه ايمان به نتايج و عاقبت اين تحول بزرگ ، هرگز به او اجازه نمي دهد در صف مخالفان باشد و قرار گرفتن در صف موافقان نيز محتاج داشتن (( اعمال پاك )) و (( روحي پاك تر)) و برخورداري از (( شهامت )) و (( آگاهي)) كافي است .[2]

 

انتظار سازنده مهم ترين وظيفه ما در عصر غيبت است.

- انتظار به معني واقعيش چهره جهان را دگرگون مي كند !

 - انتظار محيط را براي حكومت عدل عالمگير آماده مي سازد !

و بالاخره انتظار زمينه اصلي آن ظهور بزرگ را فراهم مي كند و انتظار مركب از دو عنصر است

1 ) عنصر ((نفي))                 2 ) عنصر (( اثبات ))

شخصي كه انتظار وصول محبوبي را مي كشد از شرايط موجود ، از غم فراق و از درد جانكاه عدم حضورش رنج مي برد و سخت ناراحت است بنابراين مي كوشد شرايط موجود را نفي كند

به عكس آنچه را كه به آمدن آن كمك مي كند با تمام وجودش مي خواهد و بنابراين مي كوشد شرايط لازم را فرا هم سازد ، يعني :

- خويشتن را از نظر ايمان و اعتقاد و اخلاق مي سازد .

- بذر آگاهي را در دلهاي آماده مي پاشد.

- عوامل بدبختي هاي كنوني بشر را فاش مي كند و با مستكبران به ستيزه بر مي خيزد .

- در ميان صفوف مومنين راستين الفت و وحدت ايجاد مي كند .

- پايه هاي حكومت جهاني مهدي (عج الله) را به مقدار توان خود فراهم مي سازد .

خلاصه انتظار- نه به صورت يك انديشه ذهني بلكه به صورت يك حركت فكري و عملي تمام زندگي ا و را به رنگ مكتب آن پيشواي بزرگ در مي آورد[3].

بنابراين و با توجه به گفته هاي بالا تعجب نخوا هيد كردكه امام باقر (‌عليه السلام ) در باره منتظرا ن ظهورش بفرمايد :

(( آنها كه به حقيقت ولايت عارفند ؛ و انتظار آن ظهور بزرگ را مي كشند ، و نيت خير را در دل دارند ( خود را براي آن آماده مي سازند) همانند كساني هستند كه با رسول خدا به جهاد ( در برابر كفر و شرك و ظلم) برخواسته .

سپس فرمود : (( آري به خدا سوگند همانند كساني هسنتد كه با پيامبر در خيمه اوشربت شهادت نوشيده است . ))[4]

 

بهترين راه ، برترين انتظار:

برترين شكل انتظار آن است كه با جان منتظر آميخته گردد و سراسر هستي او را فرا گيرد و وي را از سهو و نيسان به حضور و ذكر و از ظالمان و هم به نور عقل باز گرداند ؛ بدان سان كه قلب را در اختيار كسي قرار دهد كه آن را به اذن خدابر اساس (( يَهرونَ بِاَمِرنا )) [5]متحول سازد.

چنين منتظري عالم را در كام خود شيرين مي يا بد و به هيچ حادثه اي توان قبضه كردن چنان قلبي را نخواهد داشت و اين كه فقط در آخرت بلكه در دنيا هم چنين است .[6]

(( اَلا اِنَّ اَولياءَ ا... لا خَوفٌ عَلَيهِم وَ لا هُم يَحْزَنون. ))

بهترين راه نيل به چنان مقام آن است كه انسان مترصد امر غيب باشد، تا اگرنسيمي وزيد و پرده عا لم شهادت را كنار زد ، بتواند نظري به پس پرده بيندازد.

اولياي الهي ، خود غيب را كنار مي زنند و مارا از پس آن آگاه مي سازند ، آن چنان كه ائمه ( عليه السلام )  چنين بودند . اما راه يافتن به چنين بارگاهي براي ما كه بي دست و پا هستيم شدني . تنها مي توانيم چشماني باز داشته باشيم و هرگز به خواب غفلت فرو نرويم و از مقابل پرده كناره نگيريم ، تا اگر نسيمي وزيد و پرده كنار رفت ، گوشه اي از ماوراء ، اين پرده برايمان آشكار شود .[7]

 

 

یا لثارات الحسین ...

 

 

تحقیق حاضراز سری  پژوهشهای حوزه علمیه خواهران بندر انزلی می باشد.



[1] شهيد مطهري .قيام و انقلاب مهدي (عج الله) . ص 54 ( با تصرف)

[2] كتاب درسنامه مهدويت- ج2. ص 208 و 209

[3]  كتاببه ياد مهدي . مولف : آيه الله ناصر مكارم شيرازي. ص 7 تا 9 چاپخانه مهر

[4] شرح فراق. مولف . علي اضغر همتيان- ناشر . بنياد فرهنگ حضرت مهدي موعود ( عج الله)- نوبت چاپ دوم تابستان 88-شماره گان دوهزار. ص آرا عباس فريدي

[5] سوره انبياء آيه 73

[6] سوره يونس آيه 62

[7] كتاب مهدي موعود/ ص171و172