خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 23/3/1358
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 06:16

بسمه تعالی

 

* تلاش گسترده مقامات اجرایی، قضایی و نیروهای کمیته ها و پاسداران انقلاب برای مقابله با عوامل ضد انقلاب و بمب گذار درخوزستان؛ انتشار اطلاعیۀ دادستان انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر دربارۀ محدودیت عبور و مرور شبانه از جاده های مرزی و ضرورت دریافت پروانه حمل سلاح در منطقه.

* گزارش ملاقات شیخ عیسی خاقانی با استاندار خوزستان و آزادی زندانیان عرب دستگیر شده در وقایع خرمشهر.

* مصاحبۀ شیخ عیسی خاقانی دربارۀ حوادث خرمشهر، وحدت کلمه بین عرب و عجم، رد تجزیه طلبی، حمایت از مدنی(استاندار) و علوی(فرماندار)، نام خلیج فارس، کمیته ای بررسی مسائل خرمشهر، تشکیل مجدد کانون فرهنگی عرب و همچنین فعالیت هایش در قطر.

* دیدارعده ای از نمایندگان عشایر خوزستان، هیئتی از ترکمن صحرا و همچنین عده ای از نظامیان تبریز با امام خمینی(ره)؛ سخنان امام دربارۀ تفرقه اندازی های ضد انقلاب در صفوف ملت، ارتش ایده آل و شایعات وجود اختلاف بین ایشان وآیت الله شریعتمداری.

* رئیس تشکیلات حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان در آذربایجان با ذکر علل انصراف از برگزاری راهپیمایی روز جمعه(25/3/58)، هدف این راهپیمایی را اعتراض به فشار و اختناق در مملکت عنوان کرد. مصاحبه آیت الله شریعتمداری با خبرگزاری فرانسه و تهدید به عدم شرکت در رفراندوم قانون اساسی در صورت تشکیل نشدن مجلس مؤسسان.

* مصاحبه دکتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزیر کشور درباره چگونگی تشکیل مجلس خبرگان، مراجعه به آرای عمومی و سابقه آن در دنیا و همچنین توضیح در مورد برخی موارد مندرج در پیش نویس قانون اساسی.

* گزارش سفارت آمریکا در تهران از مذاکره مأمور سیاسی سفارت با دکتر ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی و جهانگردی درباره راه های بهبود روابط ایران و آمریکا، آینده دادگاه های انقلاب و قانون اساسی جدید ایران.

* اجتماع بزرگ مردم در پی آزادی آیت الله سید محمد باقر صدر از بازداشتگاه رژیم عراق و سخنرانی و استیضاح دولت عراق توسط ایشان.

* روزنامه الثوره(ارگان حزب بعث عراق): دولت ایران باید از بلند پروازی های قدیمی خود یعنی تسلط بر خلیج(فارس) صرف نظر نماید و سه جزیره کوچک ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را به اعراب بازگرداند. پاسخ شدید روزنامه کیهان به الثوره: چه کسی با آتش بازی می کند؟... ایران کانون بزرگ آتش است که آماده است هر خصم اهریمنی را در خود بسوزاند.

* تحلیل نشریه مردم(ارگان حزب توده ایران) با عنوان"سیاست خطرناک دولت عراق"، محکومیت مداخلات عراق در امور داخلی ایران و هشدار به رهبران بعثی که ملت ایران دست متجاوز عراق را قطع خواهد کرد.

* روزنامه کویتی الهدف: در حالی که انقلاب ایران از آرمان های مردم فلسطین جانبداری می کند، اعراب ایران دست به اقداماتی زده اند که به سود منطقه نیست.

* قطع روابط دیپلماتیک عراق و یمن جنوبی با فراخوانی سفیر عراق از عدن در اعتراض به سیاست خشونت آمیز یمن جنوبی در برابر مقامات عراقی در عدن.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم، بحران در خوزستان؛ نویسنده، حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 23 خرداد 1391 ساعت 06:33