خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 29/3/1358
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 29 خرداد 1391 ساعت 07:16

بسمه تعالی

 

* پرتاب نارنجک اشک آور به سوی شهربانی و بازار کویتی های آبادان.

* بیانه حزب دمکرات کردستان در تقبیح اظهارات آیت الله ربانی درباره وقایع کردستان.

* گزارش ژاندارمری مریوان درباره اجتماع عده ای از اهالی در مقابل گروهان ژاندارمری قدرت اجرایی ندارد و قادر به کنترل مرزها نیست و نمی تواند خارجیان را از کشور اخراج کند.

* سازمان چریک های فدایی خلق طی بیانه ای اتهامات وارده به حماد شیبانی در اطلاعیه شماره 19 سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را رد کرد.

* اعلام انشعاب حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر از جبهه ملی و بیان علل این انشعاب در مصاحبه فروهر با صدای جمهوری اسلامی ایران.

* انتشار دو استفتا از آیت الله شریعتمداری با امضای جمعی از بازرگانان تهران، و نظر خواهی از ایشان درباره تصمیم جدید دولت مبنی بر انتخاب 75 نفر از افراد خبره برای بررسی و تصویب قانون اساسی و سپس تأیید آن با آرای عمومی و سوء استفاده جریان های منحرف از وجاهت آیت الله؛ آیت الله شریعتمداری: اینجانب اطلاعی از این جریان ندارم. البته اگر کسی مخالف اسلام یا جمهوری اسلامی باشد، محکوم و مطرود است.

* مصاحبه مطبوعاتی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی مسئول کمیته های انقلاب در تشریح وضع کمیته ها در سطح کشور و اشکالات مطرح شده توسط دولت، چگونگی دسترسی مجاهدین انقلاب اسلامی به اسناد مربوط به اعترافات سعادتی و نیز ماجرای دستگیری و شکنجه وی.

* انتشار اولین شماره روزنامه انقلاب اسلامی به مدیریت دکتر ابوالحسن بنی صدر و سردبیری علیرضا نوبری با درج مطالبی درباره 15 خرداد، مصدق، دکترشریعتی، مالکیت و قانون اساسی.

* اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز درباره حمایت از خلق مستضعف و مبارزه با گرانفروشان، مزاحمین معابر عمومی و توزیع کنندگان مواد مخدّر.

* امیرانتظام سخنگوی دولت درباره سخنان آیت الله روحانی در خصوص حاکمیت ایران بر بحرین: این مسائلی نیست که از طرف امام یا دفتر امام مطرح شده باشد. تمام این مطالب جنبه شخصی دارد و دولت به هیچ وجه آن را تأیید نمی کند. جزایر در اختیار ایران در خلیج فارس، متعلق به دولت ایران است.

* آغاز پرواز هواپیماها و هلی کوپترهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز مرزهای غرب کشور برای مقابله با تجاوزات هوایی عراق و بازتاب آن در گزارش رویتر.

* گزارش اداره دوم ستاد کل ارتش به نخست وزیر درباره آخرین وضعیت مرزی ایران و عراق و از جمله خبر ایجاد شبکه گسترده جاده ای و پاسگاه های جدید در نوار مرزی توسط عراق و ارائه پیشنهاد برای گسترش شبکه های جاده ای و تقویت پاسگاه های مرزی خودی.

* اظهارات آیت الله سید محمد شیرازی مبنی بر وجود دست استعمار شرق و غرب در تجاوز به حدود ایران؛ بازتاب درگیری ها و روابط تیره ایران و عراق در مجله المصور چاپ قاهره و رادیو قاهره؛ حملات رادیو بغداد به رهبران ایران.

* گزارش رادیو لندن از سفر قریب الوقوع وزیرخارجه انگلیس به خاورمیانه و عراق و تأکید بر اینکه عراق بر اثر اختلافاتی که با ایران دارد، قصد دارد روابط مستحکم تری با کشورهای غربی داشته باشد.

* وزیر اطلاعات عراق اتحاد عراق و سوریه را رسماً اعلام کرد. سعد قاسم حمودی افزود: دولت متحد عراق – سوریه دارای یک رئیس جمهوری، یک دولت مرکزی و یک ارتش خواهد شد و جزئیات آن روزهای آینده بررسی خواهد شد.

* گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزرات خارجه آمریکا با عنوان "روابط ایران و عراق" در تشریح مذاکرات امیر انتظام با کاردار در این زمینه و نتیجه گیری کاردار که حتی اعضای دولت موقت از هماهنگی برخوردار نیستند.

گزارش دیگر با عنوان "روابط ایران و آمریکا" و بیان امیدواری امیر انتظام برای پیشرفت روابط دو کشور و تلاش دولت موقت برای عادی سازی روابط، موضوع عدم پذیرش کاتلربه عنوان سفیر، رنج بردن دولت موقت از سیستم دوگانه کشور، اظهارات افراد غیرمسئول و ...

* وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و شرکت های سازنده هواپیماهای نظامی مراجعت 40 کارشناس نظامی آمریکا به ایران را رسماً تکذیب کردند. گزارش خبرگزاری فرانسه از حضور 70 مستشار نظامی سابق آمریکا در محل سفارت آمریکا در تهران بدون هیچ گونه دخالتی در امور ایران.

 

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی