خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روزشمار 31/3/1358
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 13:24

بسمه تعالی

 

* گسترش تدریجی تحریکات ایذایی خشونت بار ضد انقلابی در خرمشهر؛ گزارش مطبوعات از ایجاد آشوب در شهر و حمله با نارنجک جنگی و کوکتل مولوتف و مسلسل به مردم و به آتش کشیدن ساختمان مخابرات، انبار چوب و منازل پیش ساخته؛ ادامه اعتراضات و تجمعات علیه اظهارات آیت الله خلخالی، راهپیمایی گروه های موسوم به خلق عرب و انتشار قطعنامه 5 ماده ای: محکومیت آیت الله خلخالی، نقض موافقتنامه شبیر – مدنی، آزادی بدون قید و شرط زندانیان عرب، محاکمه و سرکوب پاسداران؛ اظهارات شیخ شبیر خاقانی درباره ضرورت اجرای مفاد توافقنامه وی با مدنی.

* اعلامیه 9 تن از روحانیون خرمشهردرباره هجرت از شهر در اعتراض به آزادی عمل ضد انقلابیون و اوضاع کنونی که زندگی در شهر را غیرممکن کرده است.

* نامه استانداری کردستان به نخست وزیرو وزیر کشوردرباره تحرکات گروه های سیاسی در تسلیح عشایر منطقه و ترغیب و تشویق آنان به اشغال سازمانهای دولتی و ضعف شهربانی و ژاندارمری در مقابله با آنها و درخواست تقویت پادگان مریوان از طریق اعزام نیرو از سپاه کرمانشاه.

* تهدید 5 تن از نمایندگان آوارگان کرد نقده در تهران به پناهندگی12هزار آواره به کشورهای همسایه در صورت عدم رسیدگی مقاممت دولتی به درخواست های آنان.

* مصاحبه مطبوعاتی دادستان کل انقلاب اسلامی با روزنامه انقلاب اسلامی و پاسخ به سوالات این روزنامه درباره محمدرضا سعادتی، میزان صحت مدارک جاسوسی و عدم شکنجه وی.

* تشکیل اجلاس حزب پان ایرانیست ( به رهبری محسن پزشکپور) با شرکت اعضا و نمایندگان شعبات حزب در تهران و سخنرانی پزشکپور در آن و اعلام اینکه بحرین جزء جدایی ناپذیر میهن ماست.

* درج مقاله ای با عنوان " ضرورت نظم در ارتش " در نشریه رنجبر(ارگان گروه مائوئیستی حزب رنجبران ایران) و تأکید بر نوسازی ارتش و عدم تضاد عضویت نظامیان در احزاب با انضباط ارتش.

* بخشنامه وزارت دفاع درباره ممنوعیت مصاحبه پرسنل نظامی با وسایل ارتباط جمعی در امور مربوط به ارتش؛ اعلام مخالفت فرمانده دژبان مرکز با این بخشنامه و همچنین مخالفت وی با فروش هواپیماهای اف-14.

* تحلیل نشریه کار درباره مواضع و اقدامات رژیم عراق علیه ایران و محکوم کردن حمله هواپیماهای عراق به روستاهای مرزی و نیز محکوم کردن بزرگ نمایی این حوادث برای تجدید سازمان ارتش به شیوه گذشته.

* گزارش دستگیری های گسترده روحانیون و علما در عراق، اعلام حکومت نظامی در نجف، درگیری مردم با مأموران ودستگیری تعداد زیادی از آنها؛ ادعاهای رادیو بغداد و روزنامه الثوره در مورد توسعه طلبی ایران در منطقه خلیج عرب(!) و سرکوب خلق های ایران توسط نظام جدید.

* گزارش خبرگزاری وفا از تمایل یاسر عرفات برای تلاش در جهت حل و فصل اختلافات ایران و عراق.

* مصاحبه وزیر اطلاعات عراق درباره چگونگی وحدت عراق و سوریه، سازمان و تشکیلات چنین وحدتی؛ گزارش خبرگزاری فرانسه از مشکلات موجود بر سر راه وحدت دو کشور مزبور.

* گزارش رسانه های مختلف جهان از وجود توطئه ایبرای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران، از جمله خبر رادیو مسکو مبنی برهمکاری شاه مخلوع با عده ای از همقطارانش علیه ایران؛ خبر هفته نامه الرأی چاپ قطر: توطئهگران پشتیبانی اسرائیل و رژیممصر را جلب کرده اند؛ خبرگزاری فرانسه: 30 تن از ژنرال های رژیم پیشین و اعضای ساواک مقدمات یک ضد انقلاب را در ایران فراهم کرده اند؛ گزارش روزنامه اطلاعت از توطئه ارتشبد ازهاری، پالیزبان، شریف امامی، عبدالعظیم ولیان و سپهبد هاشمی نژاد به رهبری پرویز ثابتی در عراق.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی