خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار3/4/1358
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 02 تیر 1391 ساعت 18:54

بسمه تعالی  

 * دیدار و گفت وگوی شیخ عیسی خاقانی با مهندس بازرگان درباره مسائل خوزستان، آزادی زندانیان حوادث خرمشهر، شرایط رئیس جمهوری و قطع صدور نفت به فیلیپین.

* بازدید استاندار خوزستان از مؤسسه کیهان و پاسخ به سؤالات این روزنامه درباره اوضاع خوزستان، امضای توافقنامه با شیخ شبیر، خلع سلاح منطقه، قاچاق اسلحه، نقش عراق در حوادث خوزستان و سیاست ایران در مقابله با تحرکات عراق.

* گزارش رکن سوم دایره امور مرزی ژاندارمری کل کشور از گردهمایی رؤسای عشایر و معتمدین محلی ساکن در حوزه استحفاظی ژاندارمری خسروآباد و اعلام تقاضای آنها برای بهبود وضع زندگی مردم منطقه.

* گزارش روزنامه انقلاب اسلامی از آخرین وضعیت کردستان، اختلاف استاندار و مفتی زاده و رشد فزآینده ضدیت مردم با یونسی استاندار کردستان.

* موضعگیری نهضت آزادی درباره دستگیری محمد رضا سعادتی؛ روش های سازمان مجاهدین خلق در برخورد با این مسئله و تحریف اظهارات عزت الله سحابی مبنی بر شکنجه سعادتی و محکومیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به خاطر انتشار پرونده سعادتی.

* تجزیه و تحلیل روزنامه کیهان از واقعیت ماجرای سعادتی ، ادعای سازمان مجاهدین خلق مبنی بر شکنجه وی و تقبیح مراوده این سازمان با بیگانگان.

* اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأکید بر تشکیل رسمی سپاه به دستور امام و تصویب شواری انقلاب از تاریخ2/2/1358 و لزوم انحلال کلیه گروه هایی که به نام سپاه پاسداران فعالیت می کنند و یا ادغام آنها در سپاه تصویب شده.

* سرلشکر فرید رئیس ستاد: ما در حال تشکیل مجدد ارتش هستیم. ارتش قدرت تأمین داخلی و حفظ حدود و ثغور مملکت را دارد.

* سرتیپ امیر رحیمی فرمانده پادگان امام خمینی تهران: وقتی ارتش مردمی است فرماندهان آن نمی توانند با مردم و نمایندگان آن مخالفت کنند. دستور دادم پادگان امام خمینی برای آشنایی مردم و نمایندگان آنها با ارتش روزهای دوشنبه باز باشد.

* تجاوز پلیس مرزی عراق به داخل خاک ایران و اقدام به سرقت گوسفندان ایلات منطقه اشنویه و مقابله و درگیری مسلحانه عشایر با آنها.

* دستگیری دو فرد مظنون به جاسوسی در منطقه مرزی مهران توسط مأمورین پاسگاه مرزی.

* گزارش ژاندارمری کل کشور از اعزام 15 مامور عراقی به کویت برای شناسایی ایرانیان مقیم آن کشور.

* مصاحبه مطبوعاتی وزیر امور خارجه درباره پوزش دولت عراق از بمباران نواحی مرزی ایران و قبول پرداخت خسارت، علل تحرکات عراق در منطقه، مواضع دولت موقت در خصوص روابط دو کشور؛ اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اعترافات مردم از کاربرد نام جعلی عربستان به جای خوزستان در مطبوعات عراق و کشورهای عربی.

* روزنامه کیهان در مقاله ای با عنوان " هدف حزب بعث عراق از حمله به دولت انقلاب اسلامی ایران چیست؟ " نوشت: بزرگترین هدف مرحله ای سیاست خصمانه عراق با ایران متوقف کردن انقلاب اسلامی از ادامه مبارزه با امپریالیسم آمریکاست. رهبران عراق می خواهند رهبران انقلاب ایران را وارد سازند به سیاست مسابقه تسلیحاتی در منطقه و بازگشت به آغوش کشورهای بزرگ برا ی مقابله با خطر ساختگی عراق بیندیشند.

* گزارش رویتر از سردی روابط ایران وعراق و افزایش تشنج د رمرزهای مشترک دو کشور.

* دعوت وزارت امور خارجه از احزاب، گروه ها و دسته های سیاسی برای شرکت در یک گردهمایی جهت تبادل درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.

* مصاحبه مطبوعاتی وزیر امور خارجه در شیراز و اعلام خبر عدم پذیرش ویلیام کاتلر سفیر جدید آمریکا در اعتراض به قطعنامه سنای آن کشور.

* شورای انقلاب لایحه پیشنهادی دولت موقت برای تشکیل دادگاه های فوق العاده رسیدگی به جرایم ضد انقلاب را تصویب کرد.

* گزارش سفارت آمریکا درتهران به وزارت امور خارجه آن کشور درباره روابط تجاری آمریکا و ایران: مواضع ضدآمریکایی و انقلابی مطبوعات، روحانیون اطراف(امام)خمینی و خیلی از ایرانیان ضد خارجی ، تلاش هایمان را برای عادی کردن روابط خنثی می سازد.

* تلفنگرام وزرات امور خارجه آمریکا به سفارت آن کشور درتهران جهت اعلام سپاسگزاری از یزدی یا امیر انتظام به خاطر بیانیه تلویزیونی انتظام درباره لزوم بهبود مناسبات ایران و آمریکا.

* گزارش سفارت آمریکا در تهران درباره انتصاب امیر انتظام به سفارت ایران در سوئد و نقش وی در نزدیکی دولت موقت و واشنگتن.

* مقاله روزنامه فرانسوی لوموند با عنوان " انقلاب یا بازسازی" به قلم اریک رولو درباره آینده انقلاب اسلامی و پیش بینی احتمالات مختلف.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی