خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 21/4/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 23 تیر 1391 ساعت 06:23

بسمه تعالی

* تعیین ساعت آغاز عملیات رمضان، برگزاری آخرین جلسه ی هماهنگی  قرارگاه کربلا با یگان های عمل کننده، تدبیر این قرارگاه برای تنظیم حرکت نیروها به منظور شروع هم زمان عملیات با توجه به یکسان نبودن فاصله یگان ها با دشمن، توضیح فرماندهان درباره ی آخرین وضعیت یگان های خود. محسن رضایی: دشمن در منطقه ی عملیاتی آب انداخته است و لذا زمان عملیات را جلو انداختیم. توصیه آقای رضایی به فرماندهان یگان های سپاه درباره ی چگونگی برخورد با تعلل یگان های ارتش: همین امشب حزب الهی بروید و خواهش کنید که سریع تر بیایند.

* فرمانده ی سپاه طی یک سخنرانی در جمع فرماندهان عملیات  رمضان موضوع های زیر را تشریح کرد: اصول کلی استراتژی نظامی ایران پس از عقب نشینی عراق، دلایل و اهداف عملیات آینده ایران در خاک دشمن، موضع ایران درباره ی هیئت های میانجی گری،اهداف حمله ارتش حکومت صهیونیستی به جنوب لبنان و دلایل حضور ایران در آن جا.

* مسئول ستاد تبلیغات جنگ: عملیات آینده ی ما به منظور مجازات متجاوز انجام می گیرد. صدام به دفع وقت پرداخته تا بعد از برگزاری کنفرانس غیر متعهدها  در بغداد، دوباره به ایران حمله کند.

* گزارش شبکه ی دوم تلویزیون آلمان از وضعیت جبهه های جنگ، پیروزی های ایران در عملیات آزاد سازی خرمشهر و ویرانی مناطق مسکونی ایران به دست نیروهای ارتش عراق.

* نامه ی وزیر خارجه ی ایران به همتای ایرانی خود؛ بازگشایی سفارت ایران در بن – که در اعتراض به اخراج 21 دانشجوی ایرانی از آلمان به جرم طرف داری از انقلاب، تعطیل شده بود- و استقبال مقامات رسمی آلمان از این اقدام ایران.

* صدام حسین عقب نشینی از ایران را گامی در راه صلح خواند. وی از روحانیان عراقی خواست تا از دفاع و خدمت نظام وظیفه امتناع نکنند.

* شورای امنیت به درخواست اردن برای تصمیم گیری درباره ی جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه داد و قطع نامه ی 514 را تصویب کرد. متن کامل قطع نامه ی مزبور؛ استقبال عراق از تصویب این قطع نامه. سفیر دایمی ایران در سازمان ملل: شورای امنیت 22 ماه صبر کرد تا عراق هرچه خواست کشتار و ویرانی بکند و سپس وارد معرکه شد.شورای امنیت متفقاً از تجاوز عراق حمایت می کنند. چرا وقتی که عراق در خاک ایران بود شورای امنیت  درخواست عقب نشینی نکرد؟ عراق به اختیار خود عقب نشینی نکرده است بلکه نیروهای ما او را وادار به این کار کرده اند.

* انتقاد کارشناسان حقوق بین المللی از قطع نامه ی 514 در مقایسه ی این قطع نامه با قطع نامه ی 479 مصوبه ی 6 مهر ماه 1359؛ تأکید این کارشناسان بر اشتباه بودن سکوت 22 ماهه شورای امنیت و تصویب این قطع نامه پس از به هم خوردن موازنه ی جنگ به نفع ایران و... در ضمیمه ی این خبر تعریف واژه ی " تجاوز" طبق قطع نامه ی " تجاوز" مصوب 14 دسامبر 1974 (23/9/1353) آمده است.

* "غرضی" در بازگشت از اجلاس اضطراری اوپک، دلایل به هم خوردن اجلاس اخیر اوپک و نقش کارشکنانه عربستان در این باره را تشریح کرد. گفتار رادیو امریکا درباره ی اجلاس اخیر وزیران اوپک.

* ارسال کمک های نظامی اردن به عراق از طریق منطقه ی مرزی الوار فلوچه؛ تأمین مواد سوختی عراق توسط اردن.

* استاندار ایلام وضعیت مناطقی را که نیروهای عراقی تخلیه کرده اند و همچنین وضعیت کنونی استقرار آن ها در این استان را تشریح کرد.

* حمله ی نیروهای مسلح غیرقانونی به پایگاه های انتظامی در محور مهاباد – میاندوآب و تلفات مهاجمان. در برخورد یک خودرو ارتشی با مین در شمال مهاباد 2 تن شهید و 4 تن مجروح شدند. هماهنگی احزاب کومله، دموکرات و سازمان مجاهدین خلق برای بازجویی اسیران ایرانی و تحویل آن ها به مقام های عراق.

* عملیات خودی در محور صائین دژ- تکاب، پاک سازی 30 کیلو متر از این جاده و آزادسازی 13 روستا.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد بیست عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی