خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 22/4/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 23 تیر 1391 ساعت 07:00

بسمه تعالی

* آغاز عملیات رمضان در شرق بصره: تا آخرین ساعات امروز (ساعت24) قرارگاه قدس، تنها در یک محور پیش روی کرده ولی موفق به تصرف اهداف خود نشده است؛ محورهای دیگر به میدان مین برخورده اند؛ قرارگاه فجر نیز در یک محور پیش روی کرده است؛ قرارگاه فتح از چهار محور خود، در دو محور تا نزدیک هدف پیش رفته است و در دو محور نیز موفق به شکستن خط شده و در حال پیش روی به سمت اهداف خود است.

* عملیات مشترک سپاه، ارتش، ژاندارمری و بسیج در محور سلماس؛ در این عملیات 80 تن از نیروهای مسلح غیر قانونی کشته شدند؛ فهرست غنایم این عملیات.

* اجرای دومین مرحله ی عملیات برای آزادسازی محور تکاب به صائین دژ: نیروهای خودی سه روستا را آزاد و 16 کیلومتر پیش روی کرده اند. در عملیات مشترک سپاه، ژاندارمری و بسیج در منطقه بوکان، سد مخزنی زرینه رود که پس از پیروزی انقلاب در تصرف نیروهای مسلح غیر قانونی بود؛ به تصرف نیروهای خودی در آمد. اجرای آتش روی محل های استقرار افراد مسلح غیر قانونی در اطراف شهر مهاباد.

* بازتاب عملیات نیروهای خودی در غرب کشور در رادیو بی.بی.سی.: نیروهای ایرانی، کردهای مسلح خود مختاری طلب را از محورهای اصلی ارتباطی در مناطق کوهستانی به عقب رانده اند.

* سازمان مجاهدین خلق در ادامه ی جنایات خود، یک فرد حزب الهی را شهید کرد و خانه ی وی را نیز به آتش کشید. دفتر سیاسی سپاه در مقاله ای ضمن تجزیه و تحلیل عملکرد یک ساله سازمان مجاهدین خلق، با اشاره به اینکه این سازمان سقوط حاکمیت را نزدیک می دانست، دلایل این پیش بینی غلط  را چنین برشمرده است: تحلیل و ارزیابی غلط آنان از اوضاع جامعه، برخورد قاطع نظام با حرکت مسلحانه ی سازمان، همکاری عناصر دستگیر شده سازمان با نیروهای امنیتی و تأثیر افشاگری آنان در سطح جامعه، اقدام سازمان در ترور افراد خوش نام و اقشار پایین جامعه، پیروزی های ایران در صحنه های نبرد با عراق و تأثیر آن بر ثبات و اعتبار جمهوری اسلامی.

* در حالی که آغاز عملیات رمضان هنوز اعلام رسمی نشده است، غرب همچنان اوضاع جبهه های جنگ را با حساسیت دنبال می کند. سخن گوی وزارت خارجه امریکا: ایران آماده حمله به عراق است. عراق برای تسلط بر اروندرود جنگ را آغاز کرد ولی ایران ابتکار عمل را در دست دارد. بی.بی.سی.: اظهارات اخیر مقامات ایرانی باعث نگرانی هایی در مورد حمله ایران به عراق شده است. نیویورک تایمز: چند لشکر ایران برای حمله به بصره موضع گرفته اند. حمله ایران برای امریکا و کشورهای کویت و عربستان مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. واشنگتن پست: حمله ایران به عراق هراس بزرگی در چند کشور حوزه خلیج فارس به وجود آورده است. حمله ایران ممکن است کشورهای بیش تری را برای کمک به عراق بسیج نماید.

* سخنان آقای میرحسین موسوی و آقای  ولایتی درباره ی قطع نامه 514: آقای موسوی: این قطع نامه در حقیقت رأی اعتماد امریکا و شوروی به صدام حسین است. نمی دانم چرا شورای امنیت طی دو سال گذشته خواب بود ولی به یک باره در پی آزاد شدن خرمشهر از خواب پرید! در حال حاضر منافع همه ی قدرت های بزرگ به خطر افتاده است. آقای ولایتی: انتظار دو ساله ی ما برای کمک،دیگر بیهوده بوده، حق گرفتنی است و ملت مظلوم ما حق خود را خواهد گرفت. شورای امنیت دو سال سکوت کرد و عراق را محکوم نکرد و الان هم دلیلی ندارد که به قطع نامه ی این شورا ارزش قائل شویم. نشریه ی تایمز نیز تصویب قطع نامه را به منزله ی تأیید مواضع عراق در جنگ دانست.بی.بی.سی.:وزیر خارجه ی عراق تصویب قطع نامه را از لحاظ زمانی "به موقع" خواند.

* تلاش سازمان های بین المللی و شخصیت های کشورهای مختلف برای پایان دادن به جنگ: دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی گفت که کمیسیون حسن نیت این سازمان تلاش جدیدی را آغاز خواهد کرد. رئیس جمهور پاکستان در ملاقات با سفیر ایران در پاکستان خواهان پایان جنگ شد. امیر کویت از ایران و عراق خواست تا به جنگ پایان دهند. روزنامه الوحده (چاپ ابوظبی): تصویر جهانیان از ایران به عنوان یک کشور توسعه طلب، نادرست است. دروازه های ایران بر روی هر کسی که خواهان صلح و یا دوستی با انقلاب اسلامی باشد، گشوده است. تلاش هایی که تاکنون برای صلح صورت گرفته است خالصانه  نبوده و ایرانی ها به کوشش های میانجی گران اطمینان نداشته اند.

* معاون اول صدام اعتراف کرد که نیرو های عراقی همچنان بخش هایی از خاک ایران را در اشغال دارند.

* روزنامه  "گونش" چاپ ترکیه: صدام از شروع جنگ تا کنون چهار بار از طرف افسران جوان مورد سوءقصد قرار گرفته است.

* برای دوین بار در یک هفته، بانک ملی ایران شعبه ی پاریس مورد حمله دزدان مسلح قرار گرفت.

* گزارش نشریه " هرالدتریبون " درباره ی اوضاع اقتصادی ایران در اوایل سال جاری: تحلیل گران معتد بودند که ایرانی ها قادر به تأمین هزینه ی مواد غذایی و حقوق کارمندان خود نخواهند بود ولی در حال حاضرایرانی ها در پول غوطه می خوردند. روزنامه اقتصادی "هندزبلات": ایرانی ها عملیات اقتصادی را با سکوت و با روش صحیح انجام می دهند. ایران با افزایش صدور نفت خود را از ورشکستگی رهانید. ایران در حال سرمایه گذاری در زمینه ی کشاورزی و صنعتی است. مبادلات اقتصادی ایران و آلمان افزایش یافته است.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد بیست عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی