خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 23/4/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 23 تیر 1391 ساعت 07:23

بسمه تعالی

* ادامه ی عملیات شب گذشته: تلاش قرارگاه قدس و فجر برای دست یابی به اهداف تعیین شده؛ پاتک های عراق هم زمان با شروع روشنایی روز؛ موفقیت نسبی یک محور از قدس و پیش روی قرارگاه  فجر در دو محور؛عدم الحاق یگان های هر دو قرارگاه و بازگشت هر دو قرارگاه به پشت دژ عراق در نزدیکی خط مرزی. قرارگاه فتح: ادامه پیش روی در سه محور و مقاومت عراقی ها در محور شمالی این قرارگاه و دست یابی نسبی به اهداف؛ آغاز پاتک عراقی ها و عدم موفقیت نیرو های خودی در احداث خاک ریز و نفوذ دشمن به مواضع متصرفه؛ گزارشی از وضعیت آشفته ی نیروهای خط مقدم دشمن به هنگام تهاجم نیروهای خودی؛ عقب نشینی نیروهای قرارگاه فتح؛ یگان های شرکت کننده دشمن در پاتک ها؛ تلفات وارده به دشمن در محدوده تیپ های "8  نجف " ، "14 امام حسین "، و "25 کربلا"؛ آخرین تلاش های موفق قرارگاه قدس برای تصرف یک خاکریز حساس در محدوده ی این قرارگاه.

*  افزایش گلوله باران و بمباران شهرها و روستاهای مسکونی ایران به وسیله ی ارتش عراق و بمباران خرم آباد در سه نوبت که بر اثر آن، 33 تن شهید و 300 تن مجروح شدند. بمباران ایلام با 55 تن شهید و مجروح. رادیو صوت الجماهیر: دود و آتش ایلام را فراگرفته است. بمباران باختران:12 تن شهید و 145 تن مجروح.

* نامه وزیر امور خارجه ایران به وزیران خارجه کشورهای اسلامی جنبش عدم تعهد: رژیم عراق صلح طلب نیست و نیات جنگ طلبانه دارد. دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به سرپرست کمیته بین المللی صلیب سرخ از وی خواست تا نماینده ای معرفی کند برای مشاهده ی ویرانه های به جا مانده از حملات هوایی عراق به شهرهای مسکونی ایران.

* امام خمینی در پیامی به ملت ایران از آنان خواست تا با استفاده از فرصت حساس به دست آمده برای سرنگونی صدام ونجات خود و کشور عراق و برپایی حکومت اسلامی، قیام کنند و با کمک نیروهای ایرانی مقدرات کشورشان را به دست گیرند.

* استقبال شماری از مردم کویت، ابوظبی و بحرین از عملیات رمضان و ابراز حمایت آنان از سرنگونی حکومت عراق. اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان عراقی در انگلیس ضمن تجدید میثاق با امام امت تمایل قلبی خویش از ورود نیروهای ایرانی را به خاک عراق اعلام کردند. حمایت اسیران عراقی ساکن اردوگاه حشمتیه از ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق.

* نامه ی نماینده ی دائم عراق در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت این سازمان: درخواست محکوم کردن عملیات اخیر ایران؛ حمله ایران تخلف آشکار از قطع نامه 514 شورای امنیت است.

* اظهار نگرانی "ریگان" رئیس جمهور امریکا به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی "سنا "ی این کشور: حمله ی نیروهای ایرانی امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

* روزنامه "سایتونگ" یوگسلاوی: نه تنها درخواست غرامت بلکه بازگشت آوارگان نیز از اهداف دیگر ایران است.

* تفسیر روزنامه های فرانسوی " لوموند" و " لوماتن" از وضعیت جاری جنگ: لوموند: سقوط صدام آغاز شده است و این واقعیتی اسست که امریکا را به وحشت انداخته است. لوماتن: ایران بر تمامی مشکلات خود پیروز شده است و اکنون وزنه ی سنگین در منطقه خلیج فارس به شمار می رود.

* اعتراض رسمی وزارت خارجه ایران به تصویب قطع نامه 514 در شورای امنیت: قطع نامه 514 را عراق تهیه کرده است و توسط اردن – که به طور همه جانبه از عراق حمایت می کند – ارائه شده است. نامه ی نماینده ی دائمی ایران در سازمان ملل به دبیر کل این سازمان: درباره ی قطع نامه ی 514 شورای امنیت اقدامات شورای امنیت خلاف مواد 24،33،37 منشور ملل متحد است. شورای امنیت به هنگام حمله عراق به ایران به وظایف خود عمل نکرده است. این قطع نامه تلاشی است برای مشروعیت بخشیدن به تجاوز نظامی عراق. ایران از هرگونه همکاری با شورای امنیت خودداری خواهد کرد. گفت و گوهای رجائی خراسانی درباره ی سابقه ی این قطع نامه در شورای امنیت، تبانی اعضای این شورا در رأی گیری برای تصویب این قطع نامه، دلایل ایران برای شرکت نکردن در جلسات شورای امنیت و دلایل اصرار اعضای این شورا برای شرکت ایران در جلسات.

* خبرگزاری رویتر: کارشناسان، پیش بینی تهیه ی نفت از منطقه ی خلیج فارس را مشکل می دانند. بازار نفت تحت تأثیر حمله ی ایران قرار دارد. افزایش قیمت بنزین در فرانسه.

* وزیر اقتصاد آلمان: حمله ی جدید ایران خطر جدی برای بازار صادرات آلمان در خاور نزدیک است و بیم آن می رود که صادرات شش میلیارد مارکی آلمان به عراق کاهش یابد.

* تغییر اعضای اصلی حزب بعث و شورای فرماندهی عراق به دستور صدام حسین.

* رئیس جمهور سابق کروواسی و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یوگسلاوی: ما باید آغاز جنگ عراق علیه ایران را تجاوز تلقی می کردیم. باید ریشه های طبقاتی انقلاب ایران را درک کرد.

* عراق از ژاپن درخواست 119 میلیون وام کرد. وزیر خارجه ژاپن: با درخواست عراق موافقت خواهیم کرد. روزنامه دیلی تلگراف: عراق 12 میلیارد پوند به کشورهای همسایه ی عرب بدهکار است. عربستان و کشورهای خلیج فارس 23 میلیارد پوند به عراق کمک کرده اند.

* کمک های نظامی اردن و کویت به عراق با 34 کامیون و تریلر وارد این کشور شدند.

* بیانیه ی فالانژیست های لبنان درباره ی ربوده شدن دیپلمات های ایرانی در بیروت: ... ما دیپلمات های ایرانی را پس از بازرسی و تشخیص هویت آزاد کردیم.

* عملیات نیروهای خودی در شرق مهاباد؛ در این عملیات 55 تن از نیروهای مسلح غیر قانونی کشته یا مجروح شدند.

* اجرای مرحله دوم عملیات پاک سازی پیرانشهر و سردشت؛ در این مرحله دو تن از نیروهای خودی شهید و 46 تن مجروح شدند و از افراد ضد انقلاب نیز25 جسد در منطقه عملیاتی به جای مانده بود که جمع آوری شدند.  

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد بیست عبور از مرز؛ تعقیب متجاوز با عملیات رمضان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی