خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 10/5/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 09 مرداد 1391 ساعت 09:08

بسمه تعالی

 

* مشروح گفت و گوهای شش ساعته فرماندهان یگان ها و مسئولان قرارگاه های عملیاتی سپاه با فرماندهی سپاه. بخش اول: تلاش فرماندهی سپاه برای پایان دادن به تردید برخی فرماندهان عملیاتی و ابتکار عمل آقای محسن رضایی برای انسجام تشکیلاتی سپاه. بخش دوم: مجموعه ای از گفت و گوها که بیانگر چگونگی تصمیم سازی در سپاه بود و با توجه به حساسیت ها و دل مشغولی های عقیدتی سیاسی و نظامی فرماندهان سپاه و مباحث کلی درباه ی ادامه ی عملیات در منطقه رمضان.

* ادامه ی بحث عملیات رمضان در جمع محدود آقایان محسن رضایی، صیاد شیرازی، رحیم صفوی، غلامعلی رشید و حسن باقری. نبود راه کار برای مباحث طرح عملیاتی، ابهام صیاد شیرازی برای ادامه ی عملیات. واگذار شدن تصمیم نهایی برای تداوم عملیات به جلسه ی آینده.

* شهادت 5 تن و مجروح شدن 15 تن بر اثر گلوله باران آبادان.

* افراد کومله و دموکرات چندین گلوله خمپاره به شهر سقز شلیک کردند که بر اثر آن 3 تن از مردم شهید شدند و 4 منزل مسکونی نیز ویران گردید.

* در پاک سازی روستاهای اطراف بانه و ارومیه، 14 تن از اعضای گروه های مسلح غیرقانونی دست گیر شدند.

* کشف جسد یک مرد 28 ساله در اطراف لواسان که بر اثر شکنجه به قتل رسیده است.] توضیح پاورقی: جسد متعلق به شخصی به نام "حبیب روستا " از هواداران سازمان مجاهدین خلق است که سازمان به گمان اینکه وی با نیروهای انتظامی همکاری می کند، او را دست گیر و زیر شکنجه به قتل رسانده است.[ در عملیات مشترک سپاه، کمیته، شهربانی و بسیج بیش از 20 خانه ی تیمی سازمان مجاهدین خلق در تهران کشف شد، 75 تن از نیروهای این سازمان کشته یا دست گیر شدند، مقادیر فراوانی اسناد درون گروهی و مهمات و مواد منفجره نیز به دست آمد. اطلاعیه ی ستاد مشترک سپاه درباره ی نتایج این عملیات و اسامی و مسئولیت برخی افراد دست گیر شده و انواع اسلحه و مهمات به دست آمده. چهل تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در بندر عباس دست گیر شدند. چاره جویی سازمان مجاهدین خلق برای جلوگیری از نابودی کادرهای اصلی خود و فروپاشی سازمان: طرح جدیدی به نام "هسته های مخفی مقاومت" که به رده های سازمان ابلاغ شده است. در این طرح بنا بر این است که نیروهای کیفی سازمان از خطر دور باشند و مسئولیت اصلی اجرای عملیات شهری بر عهده ی هسته هایی از هواداران باشد که شناسایی نشده اند.

ضمیمه گزارش: " مهران اصدقی" از عناصر شرکت کننده در این جنایت: بعد از ضربه ی 12 اردیبهشت ( ضربه ای که سازمان مجاهدین خلق در درگیری با نیروهای انقلاب اسلامی متحمل شد)، ما به هر فردی که به او مشکوک می شدیم او را می دزدیدیم؛ حبیب روستا را دزدیدیم. حدود نیم ساعت او را با کابل زدیم. پاهایش کبود و متورم شده بود و در آنها خون مردگی ایجاد شده بود. عبدالله هویه را به دست ها و کمر حبیب می چسباند. در حین شکنجه ناگهان حبیب تکانی خورد و خرخر کرد و سپس دست هایس شل شد و ...

* بسیاری از نیروهای بسیج مردمی، سپاه، ارتش و اکیپ های پزشکی و فنی از سراسر کشور عازم جبهه های جنگ شدند.

* " ترکان" استاندار ایلام: عراق شهرهای این استان خصوصا مهران را گلوله باران می کند. در صورت تداوم این اقدامات نیروهای ایران وارد خاک عراق خواهند شد. سخنان اقای هاشمی رفسنجانی درباره ی محاسبه ی غرامت وارد شده به ایران، چگونگی گرفتن این غرامت، واکنش مردم عراق دربرابر عملیات رمضان، پی آمد خروج فلسطینی ها از لبنان. ساندی تایمز: مقامات دست راستی ایران به رهبری هاشمی رفسنجانی یک گروه قدرتمند تشکیل داده اند و در صدد هستند غرب و کشورهای عربی را نسبت به سرنوشت عراق بی تفاوت سازند. ایران در صدد بهبود سازی تصویر خود در مناسبات بین المللی است.

* دیدار سفیر کره شمالی با وزیر صنایع سنگین.

* انفجار یک بمب قوی در بغداد در آستانه ی برگزاری کنفرانس غیر متعهد ها در این شهر.

* پاسخ سفیر عراق در هند به پیشنهاد بنگلادش مبنی بر تغییر محل کنفرانس: عراق به هیچ وجه با تغییر محل کنفرانس موافقت نخواهد کرد. ما با 300 جنگنده پوشش هوایی بغداد را تأمین خواهیم کرد. دولت عراق وزیر مشاور خود را به داکا فرستاده است تا از دولت بنگلادش بخواهد که نظر خود را در مورد انتقال تغییر دهد. سفیر کره ی شمالی در بنگلادش: بغداد جای مناسبی برای کنفرانس نیست. سفیر اندونزی: بهتر است کشورهای غیر متعهد برای برگزاری اجلاس سران در یک محل امن، بیندیشند. رئیس نمایندگی چکسلواکی در داکا، وضع داخلی عراق برای برگزاری کنفرانس را نامطلوب خواند.

* رادیو لیبی: مصر خلبانان منقضی خدمت ارتش و سایر نیروهای نظامی خود را برای پیوستن به ارتش عراق ترغیب می کند.

* کالاهای صادراتی ترکیه به عراق در چهار ماهه ی امسال نسبت به سال گذشته 2/95 درصد افزایش داشته است.

* دولت ترکیه ورود آثار امام خمینی و تعدادی از نشریات ایرانی را به ترکیه ممنوع کرد.

* تظاهرات مردم نجف علیه حکومت عراق.

* نشریه ی "النهار العربی" والدولی: ارتش عراق به نبرد کلاسیک عادت دارند ولی ایران در میان تعجب همه جهانیان با وارد کردن امواج انسانیت عراق را وادار به عقب نشینی کرد. نشانه های اولیه تغییر رژیم صدام در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و غرب ایجاد وحشت کرده است. اگر ایران پیروز شود، می تواند به صورت مستقلبا دو ابر قدرت بزرگ جهان وارد معامله شود و اگر شکست بخورد، بین آن دو تقسیم خواهد شد. مقاله ی نیویورک تایمز درباره ی نقش عراق در جلوگیری از نفوذ امواج اسلام گرایی به کشورهای عربی منطقه و چگونگی مقابله ی کشورهای مختلف مسلمان منطقه با اسلام گرایی.  

 

 

برگرفته از کتاب عبور از مرز

نویسنده: علی رضا لطف الله زادگان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه 11 مرداد 1391 ساعت 09:58