خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روزشمار 11/5/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 09 مرداد 1391 ساعت 09:20

بسمه تعالی

 

* ادامه گفت و گوهای فرماندهان عالی عملیات برای تداوم عملیات صیاد شیرازی اعلام کرد که فرماندهان ارتش با تداوم عملیات مخالفند و برشماری دلایل مخالفند. در ادامه مذاکرات با توجه به مطالب ارائه شده توسط آقای محسن رضایی، آقای صیاد شیرازی با تغییر در طرح مانور تداوم عملیات موافقت کرد ولی تصمیم گیری نهایی به بعد از گفت و گوی وی با فرماندهان ارتش موکول شد. مخالفت مجدد آقای صیاد شیرازی با طرح پیشنهاد شده پس از رایزنی با فرماندهان ارتش. اتفاق نظر حاضرین مبنی بر ادامه ی عملیات پس از آمادگی کامل و کسب توان لازم با هدف بصره.

ضمیمه: مشروح گفت و گوهای فرماندهان درباره ی مشکلات موجود و بررسی راه کارهای مختلف و بررسی توان رزمی ارتش برای عملیات آینده.

گزارش کامل راوی از بازدید محسن رضایی، حسن باقری، غلامعلی رشید و رحیم صفوی از منطقه ی هور برای خروج از بن بست عملیات و یافتن راه کار جدید و نتایج این بازدید.

* گزارشی از اقدامات مهندسی ارتش عراق در حوالی شهرهای بصره، تنومه و نشوه. یک سرباز عراقی: ارتش عراق در بصره و خطوط دفاعی شرق آن و در پشت بام ها، کوچه ها و خیابان ها مشغول ساختن استحکامات دفاعی است. مردم بصره رادیو ایران را گوش می کنند و برای پیروزی ایران دعا می کنند.

* سرهنگ صیاد شیرازی: تا تنبیه کامل متجاوز قاطعانه به نبرد ادامه خواهیم داد. یکی از فرماندهان نیروهای زرهی سپاه: در عملیات رمضان، 372 دستگاه تانک، نفربر و خودرو ارتش عراق منهدم شد.

* در گلوله باران شهر آبادان 30 واحد مسکونی آسیب دید.

* امروز 139 تریلر و کامیون حامل مهمات و تجهیزات نظامی و پزشکی از کشور های اردن، کویت و عربستان وارد عراق شدند. جیمز دیفنس: کشورهای لهستان و فرانسه 650 تانک  " تی 55 " و " تی 72 " و موشک های ضدهوایی " کروتال" در اختیار عراق قرار داده ان. سربازان پناهنده ی عراقی: نیروهای نظامی مصر، تونس و یمن شمالی در ارتش عراق خدمت می کنند. نشریه ی "مید": پس از بسته شدن خط انتقال نفت عراق از راه سوریه، عربستان موافقت کرده است که عراق از طریق لوله ی نفتی ینبع به صادرات نفت خود ادامه دهد.

* امروز 127 تن از مردم عراق پس از ورود به ایران تقاضای پناهدگی کردند.

* بازدید شماری از خبرنگاران و فیلمبرداران رسانه های همگانی خارجی از اردوگاه " حشمتیه " محل نگهداری اسیران عراقی. خبرنگاران هند، ژاپن و ترکیه رفتار خوب ایران با اسیران عراقی را تأیید کردند.

* کشف بمب 70 کیلوگرمی در خودرویی در جاده ی سقز- دیواندره. 25 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در شیراز و 8 تن از اعضای چریک های فدایی خلق در خرم آباد.

* تدابیر ویژه ی امنیتی شدید عراق در اطراف ساختمان های دولتی پس از انفجار در ساختمان های دولتی پس از انفجار در ساختمان وزارت برنامه ریزی این کشور.

* تفسیر رادیو لندن، یک روزنامه یوگیلاویاییف خبرگزاری هندی " یو.ان.آی " و روزنامه ی جمهوری اسلامی ایران درباره ی تردید در خصوص برگزاری گردهم آیی سران غیرمتعهدها در بغداد: رادیو لندن: ادامه جنگ امکان برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد را به طور جدی مورد تردید قرار داده است. خبرگزاری هندی یو.ان.آی: صدام از شکست سیاسی در در صورت برگزار نشدن کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد، به وحشت افتاده است. روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از ناظران سیاسی در اسلام آباد: تشکیل کنفرانس سران عضو جنبش عدم تعهد در بغداد ناممکن است.

* پیام رئیس جمهور رومانی به صدام و دیدار مشاور این رئیس جمهور با وزیر بازرگانی عراق.

* سفر یک هیئت اقتصادی ایران با سرپرستی وزیر صنایع به آلمان شرقی.

* اعتراض وزیر دفاع کویت به ورود نیروهای امریکایی به منطقه ی خلیج فارس: کشورهای غربی با ایجاد وحشت در منطقه و اشاعه ی عدم امنیت، زمینه را برای ورود خود به منطقه اماده می کنند. مسئولیت حفظ امنیت منطقه وظیفه ی کشورهای منطقه است.

* نشریه ی قبرسی " الموقف العربی": ععراق با عقب نشینی ذلت بار به این نتیجه رسیده است که توان تصرف ذره ای از خاک ایران را ندارد. ایران دریافته است که تصرف خاک عراق چندان هم آسان نیست. امریکا معتقد است که جنگ در بصره در حد شلیک توپخانه علیه مواضع یکدیگر باقی خواهد ماند.

* خودداری دولت فرانسه از بازپرداخت وام یک میلیارد دلاری قرارداد " یوردیف " به ایران. اطلاعیه ی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره ی بدهی یک میلیارد دلاری فرانسه به ایران: این وام را فرانسه تضمین کرده است ولی دولت این کشور و دادگاه تبانی کرده اند و بازپرداخت بدهی را به شرایط سیاسی موکول کرده اند. لشکالات حقوقی وزارت امور خارجه به ادعاهای فرانسه در مورد خودداری از بازپرداخت وام به ایران.   

 

 

برگرفته از کتاب عبور از مرز

نویسنده: علی رضا لطف الله زادگان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 12 مرداد 1391 ساعت 09:37