خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روزشمار12/5/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
پنجشنبه 12 مرداد 1391 ساعت 09:29

بسمه تعالی

 

* سفر محسن رضایی به تهران برای مشورت با اعضاء شورای عالی دفاع و جمع بندی صیاد شیرازی از عملیات رمضان در جمع فرماندهان عمل کننده سپاه و ارتش و اعلام پایان عملیات در مقطع فعلی و طرح مانور عملیات آینده با هدف نزدیکی به بصره. تشکیل جلسه مجدد در قرارگاه کربلا و با شرکت فرماندهان قرارگاه های سپاه، تشکیک حسن باقری درباره ی عملیات آینده و بیان دشواری های طرح مانور پیشنهادی ودفاع برخی از اعضاء جلسه از طرح مانور و تشویق شرکت کنندگان به تحمل شدائد عملیات (با اقدام عراق در انداختن آب به منطقه عملیاتی راه کارهای دست یابی به بصره در این مقطع عملا بسته شد).

* در گلوله باران شهر آبادان 19 تن مجروح شدند. دهلران نیز گلوله باران شد و به مناطق مسکونی آن خسارت هایی وارد آمد.

* به سبب وجود میدان های متعدد مین و تله های انفجاری در داخل و اطراف شهرهای آبادان و خرمشهر، بازگشت ساکنان این دو شهر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.امروز مردم جنگ زده گیلان غرب در مراسمی با حضور امام جمعه باختران، وزیر نیرو و شماری از مسئولان کشوری و لشکری به شهر خود بازگشتند و اولین کلنگ بازسازی شهر نیز به زمین زده شد.

* ورود 218 کامیون و تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از کویت و عربستان به عراق.

* امروز نیز 84 تن از مردم مسلمان عراق پس از گذشت از مرز وارد ایران شدند و تقاضای پناهندگی کردند.

* نیروهای سپاه اشنویه در یک درگیری با حزب دمکرات، سه تن از اعضای جهاد سازندگی را که در اسارت این حزب بودند، آزاد کردند. در این درگیری، یکی از افراد حزب دمکرات کشته شد و یک تن نیز به اسارت در آمد.

* در یک درگیری میان نیروهای خودی و افراد مسلح غیرقانونی در اطراف مریوان، از این افراد دو تن کشته و چند تن نیز مجروح شدند. امروز سازمان کومله در پی امضای قرارداد با حزب دموکرات کردستان - که با وساطت عراق صورت گرفت - رسما فعالیت خود را در شهر سلیمانیه عراق آغاز کرد.

* در یک عملیات نیروهای سپاه در شهر باختران، سه تن از افراد چریک های فدایی خلق – شاخه ی اشرف دهقان – دست گیر شدند و یک تن دیگر نیز کشته شد. در اطراف قائم شهر هم سه تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق دست گیر شدند. یک عضو این سازمان یکی از اهالی قائم شهر را با چاقو به شهادت رساند.

* یکی از اعضای دفتر سیاسی – عقیدتی نیروی هوایی ارتش و همسر یکی از اعضای انجمن اسلامی شرکت مینو به دست افراد سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسیدند.

* بمبی در میدان "باب الشارجه " بغداد منفجر شد. جنبش مجاهدین عراق شاخه ی " ابومیثم تمار" مسئولیت انفجار دو روز پیش بغداد را بر عهده گرفت. گروه ابومیثم در اطلاعیه ای در مورد تشکیل جلسه سران کشورهای غیر متعهد در بغداد، هشدار داد.

* گزارش خبرنگاران نشریه های " لوموند" فرانسه و " اشپیگل" آلمان از اعدام فرماندهان نظامی عراق پس از عملیات رمضان.

* قرارداد جدید عراق با شرکت های کره ی جنوبی برای طرح های ساختمانی، آب رسانی و احداث خط آهن بغداد – ام القصر.

* سخن گوی دولت عراق ضمن اعلام آمادگی برای تعیین آغازگر جنگ، خواستار دریافت غرامت از ایران شد.

* کاردار موقت جمهوری اسلامی ایران در کویت امروز در دیدار با سفیران هند و یوگسلاوی در آن کشور (کویت) بر جلوگیری از برگزاری کنفرانس غیر متعهدها در بغداد به دلیل نا امنی این شهر، تأکید کرد. بنگلادش در پی سفر وزیر مشاور عراق به داکا، نظرخود را درباره ی لغو میزبانی عراق تغییر داد: ما در کنفرانس اجلاس سران عدم تعهد در بغداد شرکت خواهیم کرد.

* مقاله ی نشریه ی هندی " تلگراف" درباره ی وضعیت فعلی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی: علی رغم انتظار ناظران غربی، انقلاب ایران با تهاجم عراق شکست نخورد، پیشنهادهای عامرانه ی صلح عراق را نپذیرفت، بدون هیچ مشکلی بنی صدر را برکنار کرد و از ترور رهبران و انفجارها نیز موفق بیرون آمد. رشد تفکر شیعی اولین منبع تهدید اعراب منطقه است.

* نشریه ی "کرستین ساینس مانیتور": مقاومت عراقی ها در تهاجم اخیر ایران، چهره ی تار صدام حسین را شفاف تر کرد. بالاترین اولویت بین المللی عراق، برگزاری کنفرانس غیر متعهدها در بغداد است. تابلوهای خوش آمد گویی بردیوارهای بغداد نصب شده است. کارگران 24 ساعته کار میکنند... برگزاری کنفرانس در بغداد، ریاست سه ساله ی کنفرانس را به صدام خواهد داد.

* نشریه های الشعب، لوماتن، ژون آفریک و اشپیگل در بررسی حملات اخیر ایران به داخل عراق، هرکدام به یکی از از آثار آن توجه کرده اند: " الشعب: تلفات عراقی ها "؛ "لوماتن: نفوذ ایران به عمق مواضع عراق:"؛ " ژون آفریک: نفوذ ناموفق ایران"؛ "اشپیگل: هدف اصلی ایران بصره است. سقوط این شهر سر آغاز سقوط صدام خواهد بود." این نشریه سپس افزوده است که سربازان دیگر کشورهای عربی در ارتش عراق خدمت می کنند. اشپیگل همچنین با اشاره به این که بصره در تیررس توپخانه های ایران است، خاطرنشان کرده که ایران تاکنون از این امتیاز استفاده نکرده است.

* ارسال کمک های ایران به رزمندگان جبهه های لبنان.  

 

 

برگرفته از کتاب عبور از مرز

نویسنده: علی رضا لطف الله زادگان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 12 مرداد 1391 ساعت 09:42