خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روزشمار 17/5/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 17 مرداد 1391 ساعت 07:03

بسمه تعالی    

     

* شهادت 3 تن و مجروح شدن 12 تن در گلوله باران شهر آبادان. هشت پرواز ناموفق هواپیماهای عراق بر فراز این شهر.

* پنجاه و یک تن از مسلمانان عراقی به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدند.

* حمله دو تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق به ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی.

* گزارش هفته نامه "لوپوئن" فرانسه از فروش تسهیلات این کشور به عراق.

* سخنان امام خمینی در دیدار وزیر کشور، فرمانده ژاندارمری، استانداران و...: تمام قوای نظامی و انتظامی باید بدانند که ما الان در حال جنگ هستیم. مادامی که آن ها به شرایط ما عمل نکرده اند، جنگ ما باقی است. ما با کسانی که اشرار هستند نمی توانیم صلح کنیم.

* پیام آقای خامنه ای رئیس جمهور ایران به "ضیاء الحق" رئیس جمهور پاکستان، درباره جنگ ایران و عراق، کنفرانس آتی غیر متعهدها وتجاوز ارتش حکومت صهیونیستی به جنوب لبنان. "علی اکبر ولایتی" وزیر امور خارجه: این صحیح نیست که نهضت غیرمتعهدها سرنوشت خود را به سرنوشت صدام گره بزند. تغییر محل کنفرانس غیرمتعهدها از بغداد قابل پیش بینی بود. به نخست وزیر ترکیه گفتیم که ما صلح را ترجیح می دهیم اما از شرایطی که اعلام کرده ایم، عدول نمی کنیم.

* کوشش عراق برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزیران کشورهای غیرمتعهد در بغداد: سفر "حمادی" وزیر امور خارجه، "حسن علی" عضو شورای فرماندهی، "عبدالملک الیاسی" معاون وزیر خارجه، "محمد سعید الصحاف" از مقام های دیگر عراقی به کشور هند، بنگلادش، اندونزی، اردن، یمن، کویت، سریلانکا، مالی و نیجریه. وزیر خارجه ی عراق در هند: هیچ نیازی به برگزاری کنفرانس وزرای کشورهای غیرمتعهد در هاوانا نیست؛ تصمیم باید در بغداد اتخاذ شود. خبرگزاری فرانسه: میان عراق و کوبا بر سر مسئله کنفرانس سران عدم تعهد یک رقابت واقعی در گرفته است. عراق قصد دارد با برگزاری کنفرانس فوق العاده وزرای خارجه در بغداد، ثابت کند که بغداد جای امنی برای اجلاس سران غیرمتعهدها است. بدون شک کنفرانس غیرمتعهدها با چند ماه تأخیر به جای عراق در هند برگزار خواهد شد. نشریه "لیبراسیون": فقط سه تن آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس بغداد اعلام کرده اند: رئیس جمهور بنگلادش، رئیس جمهور مصر و دبیر کل اتحادیه عرب.

* سخنان صدام حسین در مصاحبه با نشریه "لوموند" درباره کنفرانس آتی غیرمتعهدها، دلیل عقب نشینی ناتمام عراق از خاک ایران، قرارداد 1975 الجزایر و روابط عراق و فرانسه: هیئت های اعزامی دعوت کننده عراق با جواب های تشویق آمیز به ویژه از جانب کشورهای بنیان گذار جنبش عدم تعهد بازگشته اند. به علت مشکلات ظاهری زمین و برای حفاظت خود، نیروهای ما حدود یک یا دو کیلومتر از آن اراضی را که متعلق به کسی نیست، در اختیار دارند.... صدام در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند که "آیا شما نبوده اید که به ایران حمله کردید؟" گفت: ما راه حل دیگری برای حفظ شهرهای خود که مورد حمله ایرانی ها قرار گرفته بودند، نداشتیم. ما به جای اجرای قرارداد 1975 الجزایر، چند اصل را پیشنهاد کرده ایم.

* گزارش شبکه دوم تلویزیون آلمان از عملیات عمرانی عراق برای احداث اتوبان بصره – بغداد و احداث یک کانال در موازات اروندرود و فرودگاه بصره که به دست شرکت های آلمانی صورت می گیرد.

* "حبیب شطی" دبیرکل کنفرانس اسلامی: طبق محاسباتی که در آمریکا به عمل آمده بود، فتح خرمشهر حداقل هشت ماه جنگ لازم داشت و فتح دو روزه خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، امریکایی ها را متحیر ساخت. شطی به مقام های کویت توصیه کرده است که با توجه به وضع متشنج عراق، در روابط خود با عراق عاقلانه تر رفتار کنند.

* امام خمینی با پذیرش استعفای آقای محمدرضا مهدوی کنی از سمت سرپرستی کمیته های انقلاب اسلامی، آقای علی اکبر ناطق نوری وزیر کشور را به جای وی منصوب کرد.

برگرفته از کتاب عبور از مرز

نویسنده: علی رضا لطف الله زادگان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ