خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روزشمار 20/5/1361
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 14:04

بسمه تعالی

 

* هواپیماهای عراق که قصد بمباران مهران را داشتند، به اشتباه شهر"زرباطیه" کشور خود را هدف گرفتند. آتش سنگین توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مواضع تانک ها و خودروهای دشمن در منطقه حاجی عمران. در گلوله باران امروز آبادان، دو تن شهید و 20 تن زخمی شدند. نیروهای خودی نیز به تلافی این حمله دشمن، تأسیسات مهم بصره، زرباطیه و پنجوین را گلوله باران کردند. گزارش ستاد مشترک ارتش و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران: هواپیماهای دشمن پروازهای خود را جهت شناسایی مواضع رزمندگان جمهوری اسلامی ایران افزایش داده اند. دشمن همچنین به حریم هوایی شهرهای آبادان، اهواز، دزفول، اصفهان و منطقه عملیاتی جنوب تجاوز کرده است.

* دوازده کشتی حامل جنگ افزار برای عراق، در نزدیکی بندرهای کویت لنگر انداخته اند و منتظر تخلیه بارهای خود هستند. یک کشتی روسی حامل تانک "تی 72" برای ارتش عراق، که دو روز پیش در بندر "شعیبیه" پهلو گرفته بود، امروز تخلیه محموله خود را شروع کرد. "اشپیگل": دولت برزیل یکی از منابع اصلی تأمین کننده سلاح های عراق به شمار می رود.

* در عملیات هماهنگ ارتش و سپاه جهت احداث پایگاه در شمال مهاباد، از نیروهای خودی چهار تن شهید و دو تن زخمی شدند و دشمن نیز 24 تن کشته بر جای گذاشت. کشف خودرو حامل هفتاد کیلو تی.ان.تی. در نزدیکی اداره مرکزی مخابرات در میدان امام خمینی تهران. با انفجار یک مین دست ساز در محور دیوان دره، یک پیش مرگ مسلمان کرد به شهادت رسید. مدیر رادیو مهاباد خود را به سپاه مهاباد تسلیم کرد. درگیری بین نیروهای سپاه و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اطراف رودسر.

* انفجار بمبی قوی در یک خودرو پارک شده مقابل سفارت عراق در فرانسه و همچنین کشف یک بمب دیگر در نزدیکی این سفارت.

* صدام حسین طی سخنانی ارتش عراق را ستود و افزود: به خاطر محافظت از خاک عراق در قبال تجاوز بیگانگان، باید هرچه بیش تر بر فداکاری های خود بیافزاییم. ...

* رئیس مجلس شورای اسلامی که از دیروز در رأس هیئتی بلند پایه به هند رفته است،امروز با مقام های برجسته این کشور گفت وگو کرد. مهم ترین موضوع های مورد بحث عبارتند بودند از: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد جنگ با عراق؛ اجلاس آینده سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد؛ لزوم همکاری نزدیک کشورهای منطقه برای مبارزه و مقابله با نفوذ قدرت های خارجی.

* جنگ دیپلماتیک ایران و عراق بر سر برگزاری اجلاس هفتم سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در بغداد، با واگذاری میزبانی این اجلاس به هند، پایان یافت. صدام حسین:حتی اگر این کنفرانس در تهران نیز برگزار شود، ما در آن شرکت می کنیم. صدام همچنین درخواست کرد که اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در بغداد برگزار شود. وی تأکید کرد: عراق با این کنفرانس کمال همکاری را خواهد داشت. به گفته سخن گوی دولت هند، عراق از هند درخواست کرده که میزبانی هفتمین اجلاس سران جنبش غیر متعهدها را بپذیرد. نامه صدام به نخست وزیر هند در این باره.سخن گوی وزارت امورخارجه هند:... هند حداقل شش ماه وقت لازم دارد تا مقدمات برگزاری این کنفرانس را که 95 عضو دارد، فراهم نماید. اعزام هیئتی بلند پایه از ایران به شماری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به منظور تسلیم پیام کتبی رئیس جمهور به سران این کشورها. آقای "شیخ الاسلام" سرپرست هیئت اعزامی: به همان دلیل که کنفرانس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نمی تواند در بغداد تشکیل شود، این شهر محل مناسبی نیز برای اجلاس وزرای خارجه این کشورها نیست.

* ورود هیئت پارلمانی ایران به قطر پس از دیدار از کویت و بحرین.

* گزارش رادیو اسرائیل از ادامه تلاش های الجزایر برای پایان بخشیدن به جنگ ایران و عراق.

 

 

برگرفته از کتاب عبور از مرز

نویسنده: علی رضا لطف الله زادگان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ