خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/6/7
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 07 شهریور 1391 ساعت 18:11

بسمه تعالی

 

* تعویق دوبارۀ عملیات در منطقه حاج عمران به مدت 24ساعت به دلیل تأخیر نیروهای لشکر10 و ناامنی جاده ها ؛ واگذاری مأموریت تیپ 21 لشکر 10؛ آماده باش نیروهای دشمن در منطقه حاج عمران ؛ بمباران منطقه عملیاتی به وسیله هواپیماهای دشمن ؛ تحرک ضد انقلاب در محور عملیاتی حاج عمران ؛ بر اثر کمین ضد انقلاب در مسیر کامیون حمل مهمات ، چهار تن شهید شدند و بیش از 900 گلوله کاتیوشا منهدم شد .

ضمیمه گزارش : دلایل تعویق عملیات در منطقه حاج عمران و بررسی مشکلات موجود.

* ادامه مباحث عملیاتی دربندیخان ، یگان ها از جهت آمادگی نیرو و شناسایی.

* طرح ابتکاری قرارگاه نوح برای به آتش کشیدن اسکله البکر هم زمان با عملیات العمیه.

ضمیمه گزارش: اطلاعات تکمیلی درباره عملیات ابتکاری به آتش کشیدن اسکله البکر و نقش اسناد به دست آمده در عملیات والفجر 8.

* امروز نیز جزیره فارسی را هواپیماهای دشمن بمباران کردند.

* شش کشتی در تنگه هرمز مورد بازرسی نیروهای دریایی ارتش قرار گرفت .

* اعزام گروهی از خواهران استان همدان به مناطق جنگی جنوب جهت انجام دادن امور پشتیبان .

* سخنان آقای نخست وزیر و رئیس مجلس در نماز جمعه این هفته تهران ؛ آقای موسوی : « از اول ، این تحلیل وجود داشت که اگر چیزی هم نداشته باشیم، با تفنگ خالی و مشت در مقابل توطئه گران خواهیم ایستاد . » آقای هاشمی : « همه ما وظیفه داریم که در جبهه ها حضور داشته باشیم . مسئولان دستگاه های دولتی به کارکنان خود اجازه حضور در جبهه را بدهند . » موضع گیری تند آقای هاشمی علیه کشورهای منطقه : مگر شما شریک جنگ عراق نیستید؟ مگر پول ، تبلیغات ، رادیوها و خودتان در تأیید عراق متجاوز نیست ؟ زدن کشتی ها حق ماست . اگر ما بخواهیم با شما قاطع برخورد کنیم باید تنگه هرمز را ببندیم .

* مصاحبه مطبوعاتی آقای هاشمی : تشریح وضعیت جنگ ، شرایط ایران برای خاتمه جنگ، روابط ایران با کشورهای بزرگ  در جنگ ، تکذیب خرید اسلحه از اسرائیل .

* وزیر سپاه پاسداران : عملیات بزرگ ما به زودی آغاز می شود و تا سقوط صدام ادامه خواهد داشت . سپاه قوی ترین نیروی زمینی منطقه  است . چندین لشکر زرهی و 70% از واحدهای توپخانه با غنائم تجهیزشده است.

* وزیر نفت در پایان دیدار از شوروی و چین : « ما در هر کجا که سلاح پیدا کنیم از همان جا می خریم .» چین تولید نفت خود را کاهش خواهد داد . یک کارشناس فرانسوی : ایران به ارزی که شوروی ( برای خرید گاز ) پرداخت می کند بسیار احتیاج دارد و امیدوار است که مسکو از پشتیبانی عراق بکاهد .

* درخواست شورای امنیت سازمان ملل از دبیر کل برای از سرگیری فعالیت ها به منظور خاتمه جنگ ؛ نامه طارق عزیز به دبیر کل برای همکاری با این سازمان جهت پایان دادن به جنگ .

ضمیمه گزارش : متن قطعنامه 582 شورای امنیت درباره جنگ ایران وعراق.

* پایان اجلاس دو روزه وزیران خارجه جنبش غیرمتعهدها ؛ وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران :« نظر ایران این است که عراق در این کنفراس به عنوان متجاوز محکوم شود .» نخست وزیر هند : مساعی خود را برای پایان دادن به جنگ به کارخواهیم بست .

* به نوشته روزنامه تامیز ، در صورت پیروزی ایران در حمله آتی ، شرط ایران مبنی بر سرنگونی صدام را خواهد پذیرفت . تحلیل مقامات عراقی از حمله ایران و امکان تصرف شمال بصره و نیزمحاصره این شهر با قطع جاده بغداد – بصره . دخالت امریکا و شوروی در صورت پیروزی ایران ؛ هیچ چیز برای امریکا بدتر از پیروزی ایران در جنگ نیست .

* گزارشی ازحضور شمار بسیاری از مسئولان کشور و فرماندهان نظامی در مراسم حج امسال ، با وجود نیاز به حضور آنها در جنگ.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و سوم ، در تدارک عملیات سرنوشت ساز

نویسندگان: یحیی فوزی – علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 07 شهریور 1391 ساعت 18:26