خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/6/13
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 13 شهریور 1391 ساعت 14:22

بسمه تعالی

* افزایش نیرو و نقل و انتقال دشمن در شرق بصره.

* بیم دشمن از حمله مجدد رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی کربلای 2(حاج عمران).

* حمله هواپیماهای عراقی به چند قایق و کشتی در خورموسی، شط العرب، فاو، آبادان و یک تأسیسات در بندر امام.

* رفع توقیف از کشتی روسی پیوتریمسوف؛ اظهارات سخن گوی وزارت خارجه شوروی.

* آقای هاشمی در مراسم اعزام روحانیان به جبهه ها: « دیدار و حضور روحانیون در صحنه های رزم، یکی از عوامل مقاومت، ایثار و عدم خستگی مردم در جبهه ها است.»  فرمانده کل سپاه به کلیه نواحی و پایگاه ها، بر استفاده از جو معنوی محرم برای افزایش نیروهای اعزامی به جبهه ها تأکید کرد.

* وزیر اطلاعات عراق: آمادگی ما بهتر از ایران است. ما گفتیم که امسال آخرین سال جنگ خواهد بود نه ایران. طارق عزیز وقتی ناخواسته در مصاحبه مطبوعاتی خود در حراره به کاربرد سلاح شیمیایی اعتراف کرد، با عصبانیت محل مصاحبه را ترک کرد.

* تلگراف عدنان خیرالله به صدام: هرگونه تهاجم دشمن به طور کامل شکسته خواهد شد.

* پیشنهاد های مجدد عراق یه سازمان ملل برای توقف جنگ؛ لوموند:طرح های صلح صدام حسین عمدتاً مصرف داخلی دارد.

* اولین نشست کمیته سیاسی جنبش عدم تعهد درباره پیش نویس قطع نامه نهایی اجلاس سران درباره جنگ ایران و عراق به نتیجه نرسید. یک مقام وزرارت خارجه ایران: « بغداد به دلیل ضعف نظامی صلح طلب شده است و با گرفتن زمان، خود را برای یک حمله در آینده آماده می کند.» نماینده عراق: چون اجماع کامل بر متن پیشنهادی زیمباوه و اصلاحیه کویت( محکومیت ایران) وجود دارد، می توان نتیجه گیری نمود و موضوع را اعلام کرد.

* مواضع قذافی رهبر لیبی، علی حسین موویینی رئیس جمهوری تانزانیا، شاذلی قلیبی دبیر کل اتحادیه عرب و همچنین وزیر خارجه اردن درباره شروع جنگ ایران و عراق و لزوم پایان آن.

* نخست وزیر بحرین: هدف ایران گسترده تر از سرنگونی عراق است. کشورهای عربی نباید فقط به ارسال کمک به عراق اکتفا کنند بلکه باید ایران را به پذیرش صلح مجبور سازند.

* عربستان تحویل اطلاعات دریافتی از آواکس ها به عراق را تکذیب کرد. ژون آفریک: عراق با حمله به جزیره سیری به تهران فهماند که از حمایت دیگر کشورهای عرب خلیج فارس برخوردار است.

*وال استریت ژورنال: امریکا سرگرم اقدامات جاسوسی ودیپلماتیک به منظور کاستن از حمل اسلحه به تهران است.

* "کردزمن" عضو سابق وزارت خانه های دفاع و خارجه امریکا: اگر وضعیت نفت همچنان ادامه یابد، جنگ عراق پایان نمی پذیرد. نیروی زرهی و هوایی ایران بسیار کم است ومانع پیش روی عمیق می شود. اگر عراق در برابر حمله ایران واکنش کند داشته باشد، بازنده خواهد شد.

* بی.بی.سی:« ایران اعتبار سیاسی و یک سوم بودجه خود را در گرو حمله نهایی گذاشته است اما تضمینی برای پیروزی وجود ندارد.» کریستین ساینس مانیتور:« با توجه به ضعف لجستیکی و کمبود سلاح های پیچیده به ویژه در امر پوشش هوایی ایران، پیروزی امکان پذیر نیست.» لوموند: حمله نهایی جدید ایران به سمت بصره خواهد بود. ایران برای پیروزی باید ابتدا اولین خطوط دفاعی در امتداد مرز را بشکند، از باتلاق ها بگذرد و بعد از عبور از اراضی مین گذاری شده و مجهز به سیم خاردار و سیتم های ضد تانک، به دومین خط در امتداد بزرگ راه بغداد- بصره حمله کند.

* قانونی در پارلمان ترکیه به تصویب رسید که به حکومت این کشور اجازه می دهد با هماهنگی کشورهای همسایه به تعقیب مخالفان خود بپردازد.

* وزرات نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که تولید نفت خود را تا سطح سهمیه تعیین شده در آبان 1363، به میزان 2،300،000 بشکه در روز کاهش داده است.

* نماینده نور: گرانی، توزیع ناعادلانه کالا و تصاعد بی رویه قیمت ها مردم را رنج می دهد.

* اتحادیه کارگران انگلستان با همکاری سازمان مجاهدین خلق دوبیانیه علیه جمهوری اسلامی صادر کرد و از وضعیت کارگران، اعدام آنها و انحلال انجمن پزشکان اظهار نگرانی وتأسف نمومد.

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و سوم ، در تدارک عملیات سرنوشت ساز

نویسندگان: یحیی فوزی – علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 14 شهریور 1391 ساعت 15:30