خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/6/20
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
يكشنبه 19 شهریور 1391 ساعت 18:31

بسمه تعالی

 

* آغاز عملیات در جزیرۀ ؛موفقیت در مرحله اول عملیات و بروز مشکل در مرحله ؛ پاتک دشمن ؛ ادامه فشار دشمن وعقب نشینی نیروها به مواضع قبلی ؛ آمار خسارات دشمن و خودی.

*ضمیمه گزارش : دیگر نتایج عملیات محدود (انصار) در جزیره جنوبی.

* آماده باش صد درصد دشمن در جزایر خیبر (مجنون) تا ابوالخصیب.

* فرمانده کل نیروهای مسلح عراق :" نیروهای ایرانی در جزیره مجنون جمعی از اسرای عراق را دست و پا بسته به رگبار گلوله بسته اند." سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ جمهوری اسلامی ایران : این ادعا به منظور جلوگیری از پناهنده شدن نظامیان عراقی به ایران طرح می شود.

* منتفی شدن عمیات دربندیخان بر اثر بمباران شیمیایی منطقه و نیز چشم اندازهای مبهم راه کارها. همکاری نیروهای ضد انقلاب با عراق در منطقه عملیاتی دربندیخان.

* فرمانده سپاه سوم عراق خطاب به فرماندهان یگان های تحت امر : " بصره هدف حمله آینده ایران خواهد بود. دشمن میتواند در یک عملیات غافلگیر کننده بدون اینکه نیاز به تجمع  نیرو داشته باشد ، به منطقه سپاه سوم حمله نماید. روش ما باید به جای پاتک ، انهدام نیروهای دشمن و عدم عقب نشینی باشد." ابلاغ جدید فرماندهان ارتش عراق به پادگان های آموزشی جلولا، منصوریه و مصیب : هر پادگان باید حداکثر تا 1365/7/5 دو تا سه هزارنفر به جبهه های عملیاتی فاو و شرق بصره اعزام نماید.

* روزنامه الجمهوریه عراق : ایران باید دست از تجاوز برداشته و در راه صلح گام بردارد ، در غیر این صورت باید منتظر ضربه های نابود کننده باشد.

* ترمیم پالایشگاه باختران و آغاز مجدد پالایش 30هزار بشکه نفت در روز.

* گردهم آیی بیش از دو هزار تن از اعضای شوراهای اسلامی روستایی در استان لرستان. آمادگی عشایر برای حضر در جبهه ها ی جنگ. فرمانده سپاه ناحیه اصفهان : از اول تیر ماه تاکنون 9900 نفر از ناحیه اصفهان ره سپار جبهه ها شدند. ستاد مرکزی سپاه : برای تأمین 500 گردان رزمی ، دومین کاروان راهیان کربلا به نام" حماسه سازان عاشورا"عازم جبهه ها خواهند شد. هندوستان تایمز : روحیه بالای ایرانیان با فرسودگی نیروهای عراقی و روحیه از دسترفته جامعه عراق تفاوت دارد.

* یک نشریه فرانسوی : مصر دربارۀ فروش 500 میلیون دلار جنگ افزار، سرگرم مذاکره با عراق است. عربستان و کویت در ژوئیه گذشته (تیر و مرداد) وعده یک کمک 4 میلیارد دلاری به عراق داده بودند.

* در سیمنار تبلیغاتی " جنگ خلیج فارس و هفتمین سال آن" در قاهره از عراق خواسته شد تا از لاک دفاعی بیرون آمده و شیوه تهاجمی در پیش گیرد.

* سفیرعراق در یونان : نمیدانیم علت حمایت لیبی از ایران چیست. ما هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده ایم.

* رئیس جمهور گامبیا : تلاش های میانجی گری کمیته منتخب سازمان کنفرانس اسلامی ادامه خواهد یافت.

* رهبر شیعیان پاکستان : امروز ملت ایران به رهبری امام خمینی مردانه در برابر تمامی نیروهای کفر ایستاده اند.

* نشریه نفتی پلاتس : در دیدار وزیر خارجه ترکیه از ایران، ترکیه تهدید کرد که در صورت سقوط صدام و تشکیل یک جمهوری شیعه در جنوب عراق ، ترکیه نیز کنترل مناطق نفتی در شمال و شمال شرقی عراق را به دست خواهد گرفت.

* سفر معاون نخست وزیر یوگسلاوی به بغداد ؛ تانیوگ : همکاری تعداد زیادی از شرکتهای یوگسلاوی در پروژه های عمرانی عراق ، دلیل بارزی بر همکاری اقتصادی دو کشور است.

* رادیو سوئد : 40 افسر ارشد عراق و یکی از اعضای شورای حاکمیت عراق به جرم کودتا اعدام شدند.

* وزیر انرژی سودان؛ ایران با آزادی 41 سودانی که در جنگ اسیر شده اند، موافقت کرده است ؛ آنها قبل از سفر ماه آینده صادق المهدی به تهران، آزاد خواهند شد.

* یک گروه از مجاهدان مسلمان که در لشکر هفتم دریایی عراق خدمت می کنند، 10 روز پیش در یک عملیات نفوذی ، دستگاه کامپیوتریاب موشک های زمین به دریای ارتش عراق را از پایگاه خارج کرده اند.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و سوم ، در تدارک عملیات سرنوشت ساز

نویسندگان: یحیی فوزی – علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 20 شهریور 1391 ساعت 18:36