خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/7/9
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
يكشنبه 09 مهر 1391 ساعت 13:32

بسمه تعالی

* نیروی زمینی سپاه به قرار گاه نجف ابلاغ کرد تا طرح یک عملیات درمنطقه خانقین را بررسی و پیشنهاد نمایند.

* هواپیماهای عراقی نفت کش قبرسی" آنجل" را در 60 مایلی خارک مورد هدف قرار دادند.

* در درگیری با افراد حزب دمکرات درحوالی پیرانشهر، 14 نیروی خودی شهید و 6 تن مجروح شدند.

* از استان مازنداران 7130 داوطلب به جبهه و 1204 تن به مراکز آموزشی اعزام شدند. عزیمت کاروان شش کیلومتری هدایای مردمی از استان اصفهان به جبهه های جنگ.

* یک نشریه فرانسوی:عراق از نظر تجهیزات اصلی درجنگ زمینی و نیروی هوایی، برتری دارد وایران از نظر جمعیت بیش تر، انسجام ملی، قدرت بسیج مردمی و نداشتن قرض خارجی بر عراق برتری دارد. آمار جامعی از تسلیحات نیروهای سه گانه دو کشور.

* سخنان وزیر امور خارجه ایران دراجلاس مجمع عمومی سازمان ملل: "جنگ با مجازات صدام به مراحل پایانی خود نزدیک می شود." تقسیم بندی و تشریح مواضع کشورها درجنگ تحمیلی به سه دسته: حامیان صدام، کشورهای بی طرف و کشورهای منصف.

* وزیر خارجه امریکا: شوروی وامریکا درمذاکرات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که پایان جنگ به نفع هر دوابر قدرت است. یک مقام امریکایی: سوریه و لیبی محل عبور اسلحه شوروی برای ایران هستند، چین وکره شمالی نیز تحویل دهنده اسلحه به ایران می باشند.

* برخی تحلیل گران امریکایی معتقدند که عراق موقعیت نظامی خود را بهبود بخشیده است و حتی می تواند دست به حمله بزند. در سازمان سیا، تحلیل سقوط قریب الوقوع عراق تغییر پیدا کرده است.

* به دنبال اظهارات حافظ اسد مبنی بر امکان اتحاد با عراق، وزیر اطلاعات عراق ضمن رد این پیشنهاد گفت: سوریه خواسته است توجه ما را از جنگ باز دارد.

* کمیته ویژه اتحادیه عرب درنامه ای به دبیر شوای امنیت سازمان ملل: ایران تهدید به یک حمله جدید وسراسری علیه عراق را کرده است.

* وزیر خارجه آلمان غربی در دیدار با وزیر صنایع سنگین ایران اظهار امیدواری کرد که جنگ هر چه زودتر خاتمه یابد. بهزاد نبوی: ایران نمی تواند در خواست آتش بس عراق را بپذیرد، چون آتش بس، تنها به عراق امکان خواهد داد تا دوباره نیروهای خود را تجهیز کند.

* "آقازاده"وزیر نفت: اگر اوپک دراجلاس آینده در مورد تعیین سهمیه تولید به توافق برسد، قیمت نفت به 18 تا 19 دلار خواهد رسید. ایران، عربستان وکویت در این باره اتفاق نظر دارند.

* اکونومیست: با کاهش درآمد نفت، احتیاج به ارز با رفع نیازهای مسلح ایران باعث برخورد شدید بین بخش های مختلف اقتصادی خواهد شد.

* آسوشیتدپرس: طی ماه سپتامبر 3150 ایرانی به آلمان پناهنده شده اند. به نوشته اشپیگل، 95% پناهندگان از خدمت سربازی گریخته اند.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی