خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/7/14
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 14 مهر 1391 ساعت 11:07

بسمه تعالی

 

* کادر هدایت عملیات"فتح1" و تعدادی از نیروهای آن، از نقطه تجمع ره سپار منطقه عملیاتی شدند.

* فعالیت شدید مهندسی نیروهای عراقی در جزایر ماهی و ام الطویله کوچک ومنطقه ام القصر و فاو.

* هواپیماهای عراقی پالایشگاه گاز بیدبلند آغاجاری، تأسیسات" یونیت1" و شرکت نفت مارون اهواز، کارخانه قند و کاغذسازی هفت تپه و نیز جزیره خارک را بمباران کردند. نماینده عراق در سازمان ملل طی نامه ای به دبیر کل این سازمان، از حملات هوایی و توپخانه ای ایران شکایت کرد. مطبوعات کویت: انتقام حملات ایران علیه شهرهای عراق نزدیک و سخت است.

* نفت کش یونانی 138 هزار تنی هدف موشک اگزوسه هواپیماهای عراقی قرار گرفت.

* وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران از مدیرکل یونسکو خواست از حملات عراق به آثار فرهنگی جلوگیری کند.

* تعداد پناهندگان عراقی به ایران طی یک ماه گذشته به 1450 تن رسید.

* شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کشورهای عرب حامی عراق دومین جلسه خود را نیز برگزار کرد. هیئت ایرانی با تحریم این جلسات، در خارج از جلسه رسمی کوشید تا به شورای امنیت تفهیم کند که عراق آغازگر جنگ بوده است.

* کشورهای بنگلادش، پاکستان، اندونزی، مالزی، سنگال و سازمان آزادی بخش فلسطین کمیته ای را برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تشکیل خواهند داد.

* حکام اردن و عمان درباره جنگ ایران و عراق مذاکره می کنند. شیمون پرز: پادشاه اردن آماده مذاکره با اسرائیل است ولی سه مسئله از جمله جنگ ایران و عراق مانع این کار است.

* آسوشیتدپرس: یک شبکه هشت نفره قاچاقچی از جمله دو پرسنل نیروی دریایی امریکا به جرم سرقت لوازم یدکی "اف-14" و تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیون دلار برای فروش به ایران، دست گیر شدند.

* اجلاس اعضای اوپک برای بررسی نتایج توافق موقتی مرداد گذشته. وزیر نفت عربستان : "هر یک از اعضای اوپک، حتی عربستان خواهان افزایش سهمیه تولید بیش تر است" وزیر نفت ایران:" موافقت ایران با افزایش سهمیه تولید عراق موقتی بوده است. وزیر نفت عراق :"ما خواستار سهم تولیدی معادل ایران خواهیم بود." هم زمان با آغاز اجلاس وزیران نفت اوپک، بهای نفت کاهش یافت.

ضمیمه گزارش: نقش عربستان در به راه انداختن جنگ قیمتها، افزایش تولید و کاهش بهای نفت. در شش ماه،60%از بهای نفت کاهش یافت. عملکرد مثبت ایران در قبال بحران کاهش قیمت نفت.

* گزارش وزارت صنایع سنگین از کاهش تولید واحدهای صنعتی : ارزش متوسط تولیدات مجموعه واحدهای سازمان گسترش در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه در سال قبل، 59%کاهش داشته است.

* افزایش تردد خبرنگاران خارجی در مناطق مختلف تحت نفوذ گروهک های ضد انقلاب در کردستان.

* گشایش اجلاس اتحادیه بین المجالس در آرژانتین.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی