خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/7/16
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 22 مهر 1391 ساعت 08:13

بسمه تعالی

* تشکیل جلسه فرماندهان سپاه و اتحادیه میهنی در قرارگاه تاکتیکی عملیات فتح1. آخرین گزارش هاو بررسی نهایی راه کارها؛ منتفی  نشده عملیات  انهدام  تأسیسات برق"دبس".

ضمیمه: طرح مانور عملیات "فتح 1" و اهداف آن.

* فعالیت های مهندسی دشمن در محور طلائیه، جفیر و جزیره جنوبی؛ فرماندهان نظامی بلند پایه عراق از برج های دیده بانی منطقه عماره.

* یک گروه گشتی دشمن در منطقه صالح آباد با نیروهای خودی درگیر شد.

* حمله هواپیماهای عراقی به یک روستا در حوالی دوکان.

* فرمانده سپاه سوم  عراق: ایران به طور جدی تجهیز نشده اما این طور تبلیغ می کند که در آینده نزدیک حمله خواهد کرد. ما برای مقابله آمادگی کامل داریم.

* شورای امنیت پس از سه روز بحث، قطع نامه 588 را تصویب کرد؛ در این قطع نامه از ایران و عراق خواسته شده است که قطع نامه 582 مصوب 1364/12/15 را اجرا کنند. این درخواست فقط در حد توصیه می باشد. در قطع نامه 582 درخواست آتش بس و عقب نشینی به  مرزها شده است. نماینده دائمی ایران در سازمان ملل گفت که شورای امنیت یک بار دیگر از جانب عراق مورد سوء استفاده قرار گرفته است. وی گفت: ما طالب صلح هستیم اما نه با صدام. وزیرخارجه عراق: ما ازاتفاق نظر اعضای شورای امنیت شادمان هستیم. حمایت شورای امنیت از موضع عراق نشانه انزوای ایران است.

ضمیمه : متن کامل قطع نامه 588 شورای امنیت درخصوص جنگ ایران و عراق.

* مدیر کل وزارت خارجه امریکا(مورفی): ارجحیت های سیاسی امریکا، تأمین عبور آزاد نفت از خلیج فارس، مهارکردن نفوذ شوروی وجلوگیری از گسترش رادیکالیزم اسلامی است. دوستان ما در منطقه باید بتوانند ازخود و منافع شان دفاع کنند. ما کوشیده ایم شمشیر وسپری را که نیاز دارند، در اختیارشان بگذاریم.

* پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای عقد یک قرارداد امنیتی بین ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس.

* صدر هئیت رئیسه شوروی در دیدار با سفیر ایران درمسکو پس از دریافت پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران: آماده ایم تا روابط و همکاری با ایران را گسترش دهیم. رسانه های گروهی ایران تبلیغات ضد شوروی می کنند و چنین برخوردی به توسعه روابط عادی میان دو کشور کمک نمی کند.

* بی.بی.سی: " حزب محافظ کار انگلستان ادعای سازمان مجاهدین خلق مبنی بر دخالت داشتن دفاتر شرکت ملی نفت ایران در لندن در ارسال تسلیحات به ایران را مورد بحث قرار داد." گزارش سپاه پاسداران از تشدید فعالیت های جاسوسی سازمان مجاهدین خلق به نفع عراق.

* حزب توده از مردم ایران خواست تا از اعزام فرزندشان به جبهه های جنگ جلوگیری وتظاهرات ضد جنگ برپا کنند. این حزب از کارگران خواست تا کارخانه ها را نیز با اعتصاب خود تعطیل نمایند.

* جمعی از دانشجویان در اعتراض به همکاری پلیس آلمان با ضد انقلاب در حمله به غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، درمقابل سفارت آلمان اجتماع کردند.

* کارشناسان نفتی اوپک در مورد طرح تعیین سهمیه جدید تولید نفت به توافق رسیدند. وزیر نفت نیجریه: " تمامی کشورها از جمله نیجریه درخواست افزایش سهمیه کرده اند." وزیر نفت ایران: بازار فعلی، کشش تولید بیش تر از این را ندارد. ما تلاش می کنیم این اجلاس به بن بست نرسد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی