خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/7/28
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 28 مهر 1391 ساعت 08:36

بسمه تعالی

* بمباران راه آهن اندیمشک20 شهید یا مجروح به جا گذاشت. به تلافی این حمله، راه آهن بصره به مدت24 ساعت زیر آتش قرا می گیرد. بازتاب حمله هواپیماهای عراقی واعلام تلافی ایران در رادیو بی .بی .سی ومونت کارلو.

* در پی درخواست ایران، یک هیئت کارشناسی سازمان مل از قسمت های مختلف فرودگاه شیراز بازدید و در بیمارستان با مجروحان حادثه گفت و گو کردند.

 * چگونگی ارتباط نیروهای خودی  با اتحادیه میهنی کردستان عراق و نحوه آماده سازی و اجرای عملیات "فتح 1" را مسئولان  قرارگاه رمضان تشریح کردند.

* ادامه اقدامات دشمن در زمینه مهندسی، ایجاد موانع، انجام مانور، شناسایی، افزایش نیرو، نقل و انتقالات خودرویی و ثبت تیر در مناطق جزیره مجنون، شرق بصره، مهران، سومار و قصر شیرین.

* گزارشی از اقدامات مهم وطاقت فرسای یک تیم ناسایی برای شناسایی در منطقه هور. اجرای کمین نیروهای خودی علیه ضد انقلاب در پاوه. جمع بندی درگیریهای هفته گذشته در کردستان و شمال غرب.

* حمله ی نیروهای بارزانی به سه پایگاه عراق درمنطقه شیروان مازن و جاده ی حلبچه. تهاجم نیروهای طالبانی به پایگاهای دشمن در حوالی کرکوک.

* اعزام نیروهای رزمی و تخصصی از چهارده شهر کشور به جبهه های جنگ، در آستانه اربعین حسینی.

* الرأی العام: مصر و برخی کشورهای حوزه ی خلیج [فارس] خود رای برای مقابله با هر گونه تهدید ایران آماده می کنند. مبارک: موازنه قدرت به سود عراق است.

* شیخ الازهر با پشتیبانی آشکار از عراق، خواستار تلاش بین المللی برای پایان جنگ شد.

* اردن وکویت با انتشار تفاهم نامه ای خواستار تشکیل یک کنفرانس بین المللی برای تحقق صلح در منطقه شدند و از موضع صلح طلبانه عراق حمایت کردند.

* رادیو اسرائیل تلاش عربستان برای نزدیک کردن سوریه و عراق را شکست خورده اعلام کرد و رادیو امریکا گفت که ملک حسین نیز در این زمینه قبلاً ناکام ماند.

* سفیر عراق در رم تلاش ایتالیا برای صلح را بسیار مثبت قلمداد کرد.

*  تحلیل نشریه میدل ایست از پیامدهای حمله بزرگ آتی و رضایت ایران به هر آلترناتیوی به جای صدام. مجله یو اس نیوز علت تعویق حمله نهایی ایران را کاهش درآمد نفت دانست.

* افزایش بهای نفت خام دربازارهای جهانی در پی تعیین سهمیه ها در اجلاس اوپک. تلاش کویت برای افزایش سهمیه تولید خود.

* مصاحبه معاون پارلمانی وزارت برنامه و بودجه درباره علل تلاش غرب برای کاهش قیمت نفت و همچنین اهداف برنامه جدید اقتصادی کشور.

* واکشنگتن پست : دستگیری دومرد و یک زن ایرانی در ترکیه که چاشنی بمب حمل می کردند ، کوشش ایران درتعلیم زنان برای توسعه ی فعالیت های تروریستی .

* مجله مید : عراق موفق شده است عمده وام های خود را دو تا سه سال به تعویق بیندازد . نیمی از مجموع وام های خارجی 5 میلیارد دلاری عراق مطالبات دولت های حوزه خلیج فارس است.

* پناهنده شدن 105 تن از مردم عراق از جمله 22 سرباز عراقی به جمهوری اسلامی.

 

 

 کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی