خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/8/3
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 15 آبان 1391 ساعت 06:26

بسمه تعالی

* اوج گیری مجدد حملات هوایی دشمن به واحد های صنعتی و کارگری اراک، لرستان و اصفهان. در این حملات، 20 تن مجروح شدند و یک هواپیمای دشمن هدف قرار گرفت. دیوار صوتی شهرهای بروجرد، ایلام، صالح آباد و خرم آباد شکسته شد و 10 هواپیمای عراقی مواضع رزمندگان در فاو را بمباران کردند.

* به تلافی حملات هوای دشمن، تأسیسات نظامی و اقتصادی حومه بصره هدف آتش قرار می گیرد.

* آقای هاشمی رفسنجانی: علی رغم میل باطنی خود، در مقابل هر ضربه عراق، دست به مقابله خواهیم زد تا عراق را از این حملات پشیمان کنیم. در شورای عالی دفاع کمیسیونی جهت ارائه طرحی برای تقویت پدافند هوایی کشور تعیین شد. حمله به کشتی ها عمدتاً توسط موشک های اگزوسه فرانسوی می باشد که در اختیار عراق قرار گرفته است. اگر خلیج فارس برای ما نا امن شود، این نا امنی دامن گیر همه کشورهای منطقه خواهد شد. ما در حال آماده شدن برای کاری بزرگ هستیم.

* کاروان کمک های اهدایی کارکنان بانک ملت سراسر کشور به ارزش 25 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد. ایرانیان مقیم خارج از کشور و نیز علاقمندان انقلاب اسلامی، در یک سال گذشته بالغ بر دو میلیون دلار و بیش از 40 کیلوگرم طلا برای کمک به جبهه های جنگ اهدا کرده اند.

* پیام حضرت امام به مناسبت روز ایثارگران: ما خاکیان محجوب چه می دانیم که " ارتزاق عند رب الشهداء" چیست.

* فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان: در طول جنگ، پنج دوره آموزش تخصصی" اف-14" برگزار شد و با ابتکار پرسنل متعهد کارآیی هواپیماهای جنگی افزایش پیدا کرده است. برخی قطعات که با هزینه بالغ بر یک میلیون دلار تعویض می شد اکنون با 12 هزار تومان در کشور ساخته می شود.

* صدام حسین داماد خود را به سرپرستی ریاست جمهوری عراق منصوب کرد.

* گزارش خبرگزاری فرانسه از بسیج یک میلیون نفری عراق جهت مقابله با تهاجم آتی ایران.

* ملاقات وزیران خارجه شوروی و عراق در مقرسازمان ملل و حمایت از توسعه روابط دوستانه.

* وزیر خارجه کویت: انتظار داریم که شورای امنیت به وظایف خود برای پایان دادن به جنگ عمل کند. تداوم جنگ باعث افزایش حملات غیر عادلانه به کشتی های کویتی شده است.

* " ابوایاد" عضو کمیته مرکزی الفتح: نمی توانم از اعراب بخواهم که به آزادی فلسطین کمک کنند ولی شاهد اشغال جزئی از خاک عربی عراق توسط ایران باشم.

* عراق بدهی یک میلیارد و هشتصد هزار دلاری خود را به ترکیه، در سه نوبت پرداخت می کند.

* بی. بی .سی: اعتبارات ارزی ایران کاهش یافت؛ یک هیئت اقتصادی ایران عازم آلمان، بلغارستان و ترکیه شد.

* ملاقات کاردار ایران در سوئد با معاون وزیر کار و امور مهاجرین این کشور؛ وی گفت: مانعی برای بازگشت ایرانی هایی که به خارج رفته اند، وجود ندارد. بر اثر تضاد فرهنگی اغلب آنها دچار ناراحتی های روحی و روانی شده اند. نیازی به اعزام اجباری به جنگ نیست.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی