خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/8/6
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 20 آبان 1391 ساعت 18:42

بسمه تعالی

 

* بررسی طرح مانورقرارگاه های کربلا، قدس و نوح در عملیات بزرگ آتی. مشکل کمبود یگان رزم و مشکلات وضعیت زمین در اجرای عملیات آتی.

* گزارش معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه از وضعیت کلی، اقدامات و حساسیت های دشمن در جبهه های مختلف. حساسیت بیشتر دشمن به منطقه غرب.

* تجاوز 9 هواپیمای دشمن به منطقه عملیاتی جنوب و شهرهای دزفول و اندیمشک برای زدن رادارها و سایت موشکی. سقوط یک هواپیمای دشمن.

* یک نفت کش ایرانی در 140 کیلومتری خارک هدف قرار گرفت . الرأی العام: تشدید جنگ نفت کش ها برای غافل شدن از عملیات بزرگ در جبهه زمینی است.

* شرارت ها و درگیریهای ضد انقلابیون در شمال غرب. عملیات ناموفق خودی در ارتفاعات بوکان. دستگیری چند نیروی شناسایی دشمن در منطقه سردشت.

* سومین حمله ارتش عراق(ظرف یک هفته) به مواضع اتحادیه میهنی کردستان عراق، ادعای عراق از موفقیت این حمله و رد آن از طرف اتحادیه.

* درخواست عراق ازترکیه برای حضور بیشتر ارتش ترکیه جهت برقراری امنیت در استان کروک عراق.

* اعزام تیپ ایثار از تهران به سوی جبهه ها.

* نگرانی کشورهای عرب از روند بهبود روابط ایران و فرانسه و اظهار امیدواری از ادامه پشتیبانی فرانسه از عراق. تأکید وزیرخارجه فرانسه بر ادامه سیاست دوستانه فرانسه در مورد عراق وعدم تحویل سلاح به ایران . ادعای سازمان اطلاعاتی عرفات مبنی بر دست داشتن سوریه و ایران در بمب گذاری در پاریس و گروگان گیری.

* مجله ساوت: با زیر سوال رفتن توانایی عراق برای مقابله با حمله ایران، امریکا درصدد بهبود رابطه با ایران است.

* گری سیک(مشاور کارتر9: ایران با اندازه هر دولت دیگری  از تروریسم رنج برده است و البته نمی توان ایران را از هر گونه دخالتی  در ترویسم مبری دانست.

* ملاقات سفیرایران مسکو با وزیر خارجه شوروی و تأکید وزیر خارجه شوروی برموضع شوروی مبنی برقطع سریع تر جنگ.

* رادیو مسکو: جنگ ایران و عراق به تحریک واشنگتن آغاز شد و واشنگتن در ادامه آن ذی نفع است.

* پایان اجلاس سه روزه وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و تهیه دستور جلسه کنفرانس شورا.

* حمله "الرأی العام"به قدرت های بزرگ که اقدامی علیه ایران نمی کنند.

* درخواست وزیر اطلاعات مصر برای اتخاذ موضع مشترک  اعراب  در برابر جنگ و تأکید بر حمایت از عراق. اعلام حمایت همه جانبه شاه اردن ازصدام در ملاقات با وی.

* تلاش سودان در جهت پایان به جنگ ایران و عراق.

* سرپرست هیئت اعزامی ایران به کنفرانس صلیب سرخ: مشکل دیدار هیئت های صلیب سرخ  با اسیران عراقی حل شده است. وی با تکذیب اعزام کودکان به سربازی گفت: کودکانی که در اسارت عراقند جزء هزاران غیر نظامی هستند که عراق در آغاز تجاوز آنها را اسیر کرد. وی پیشنهاد مبادله همه اسیران  را به علت این که دو کشور هنوز در حال جنگ هستند، رد کرد.

* آقای هاشمی رفسنجانی  در سخنانی بر مردمی بودن ارتش و اطمینان به آن تأکید کرد. آسوشیتدپرس: سخنان هاشمی برای کاهش نگرانی کشورهای عرب خلیج فارس است.

* نخست وزیر اوضاع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و نتایج سرشماری عموی مرا تشریح کرد. وی گفت: یکی از اصول انقلاب اسلامی ما ضربه در مقابل ضربه است.

* نماینده زنجان در مجلس: بار اصلی جنگ نباید به دوش جمع محدودی باشد...و جمعی هم فارغ البال به ثروت اندوزی و شهوترانی بپردازند.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی