خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/8/22
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 11:08

بسمه تعالی

 

* طرح مانور، میزان آمادگی و مشکلات دو لشکر41 ثارالله و 19فجر طی دو جلسه جداگانه با حضور فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاه های تابعه بررسی شد.

* اجرای عملیات فتح 3 در منطقه شمال غربی کردستان که در آن نیروهای نامنظم سپاه پاسداران به همراه مبارزان کرد بارزانی مقر لشکر38را منهدم وشهر زاخو را محاصره کردند و جاده ترانزیتی عراق – ترکیه را مسدود نمودند.

* لشکر 21 حمزه طی عملیاتی ارتفاع160 د ر منطقه موسیان را به تصرف خود درآورد لیکن بر اثر فشار پاتک دشمن به مواضع اولیه بازگشت.

* یک قایق گشتی دشمن در آب های خورعبدالله هدف آتش توپخانه ساحلی قرار گرفت.

* آماده باش برج های دیده بانی دشمن در شرق اروندکنار و جزیره مجنون جنوبی.

* یک هواپیمای عراقی با تجاوز به شهر باختران دیوار صوتی را شکست.

* عناصرحزب دمکرات درمنطقه پاوه و شیخان  به چندین مقر خودی حمله کردند و عده ای از رزمندگان را شهید و مجروح کردند.

* یورش نیروهای عراقی به مقر پیش مرگان اتحادیه میهنی و حزب سوسیالیست کردستان عراق در دو محور با ناکامی مواجه گردید.

* یک گروه50 نفری منافقین دارای سلاح مخصوص شلیک مواد شیمیایی با برگ تردد جعلی وارد خاک ایران شده اند.

* در آستانه هفته بسیج، نواحی سپاه همدان، کرمان، لرستان و چهارمحال و بختیاری میزان نیرویی که به جبهه ها اعزام کرده یا خواهند کرد را اعلام نمودند. ارسال کمک های مردمی استان مازندران به جبهه ها.

* دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی جنگ ایران و عراق را از مهم ترین مسائل اجلاس آینده سران ذکر کرد و حضور مقامات عالی رتبه دو طرف درگیر را در این اجلاس فرصتی برای تحقق صلح برشمرد.

* سفیر لبنان در مسکو: امریکا و شوروی در اجلاس توافق کرده اند که جنگ ایران وعراق بدون یک طرف پیروز خاتمه یابد.

* اظهارات نخست وزیر درباره جنجال رسانه های غربی درباره مسئله گروگان ها و خرید اسلحه.

* مصاحبه مطبوعاتی نماینده ایران درسازمان ملل درباره علل تمایل امریکا به برقراری رابطه با ایران، صحنه سازی امریکا مبنی بر ارسال اسلحه از اسرائیل به ایران، مسئله گرگان گیری در لبنان و ...

* بازتاب گسترده مصاحبه مطبوعاتی آقای رجایی خراسانی در رسانه های جهان.

* نطق تلویزیونی ریگان پس از گذشت ده روز از زمان افشای سفر هیئت امریکایی به ایران: بدون همکاری ایران ما قادر به خاتمه بخشیدن به جنگ خلیج فارس نیستیم و بدون رضایت ایران امکان برقراری یک صلح با دوام در خاورمیانه وجود ندارد...من اجازه انتقال مقدار کمی تسلیحات دفاعی و قطعات یدکی برای سیستم دفاعی ایران را دادم...ایران در قسمتی از پراهمیت ترین منطقه جغرافیایی جهان قرار دارد...انقلاب ایران یک واقعیت تاریخی است...دولت یک سیاست محکم دایر بر تسلیم نشدن در مقابل خواست های تروریست ها را داراست.

ضمیمه گزارش: درباره سخنان ریگان در زمینه اعزام یک هیئت امریکایی به ایران، رئیس جمهور، نخست وزیر، نماینده ایران درسازمان ملل و مک فارلین به اظهار نظر پرداختند. همچنین روزنامه کیهان، رادیو امریکا و رادیو مسکو نیز مطالبی در این باره ارائه کردند.

* مجله لبنانی الشراع اعلام کرد: مک فارلین امسال دوبار برای پیشنهاد اسلحه به تهران رفته است. الشراع به نقل از منابع نزدیک به آیت الله منتظری نوشت. مک فارلین درسفر دوم خود پنج روز در تهران ماند تا قطعات یدکی ارسال شده از امریکا آزمایش شوند. ایرانی ها به پیشنهاد تحویل اسلحه فوراً پاسخ دادند و جاکوبس در بیروت آزاد شد. خبرگزاری کویت و رسانه های شوروی نیز با اظهار نگرانی، گزارش و تفسیرهایی را پخش کردند.

* درج دیدگاه های برخی از سیاست مداران امریکایی درباره ارتباط امریکا با ایران، درروزنامه کیهان. اکثر نظردهندگان با داشتن رابطه استراتژیک با ایران موافق هستند ولی نسبت به تاکتیک اتخاذ شده انتقاد دارند.

* مسئولان وزارت خارجه امریکا: ایران و آمریکا نزدیک است درباره آزاد کردن حدود پانصد میلیون دلار دارایی ضبط شده ایران به توافق برسند.

* برخی منابع به نقل از فرمانده نیروهای مخصوص سوریه: سوریه نیروهای زیادی در مرز موصل متمرکز کرده است که به محض تغییر اوضاع حکومتی در داخل عراق، قسمت های شمال غربی این کشور را تصرف کند.

* حدود پنج هزار نظامی انگلیس به زودی در مانورهای عمان شرکت خواهند کرد.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 11:26