خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
عمليات نصر 4
امتیاز کاربر: / 4
بدخوب 
نوشته شده توسط اسماعيلي   
پنجشنبه 29 مرداد 1388 ساعت 07:25

مرور كوتاهي بر عمليات:

در ادامه عمليات کربلاي 10 ، عمليات نصر 4 با طراحي و فرماندهي سپاه پاسداران ، در چند محور،درمنطقه شمالي استان سليمانيه و با هدف پيش روي به سوي شرق سليمانيه و تصرف شهر ماووت در تاريخ 31 خرداد 66 با رمزمبارک «يا امام جعفر صادق (ع)» در ساعت 2 بامداد ، از قرارگاه نجف آغاز شد . ماموريت اصلي در اين عمليات تصرف و تامين شهرک ماووت بود ، که به عهده لشکر قدس گيلان گذاشته شده بود . براي اين مهم ابتدا مي بايست ارتفاع ژاژيله تصرف و تامين، و سپس تک براي تصرف و تامين شهرک ماووت ادامه مي يافت .لذا قرار شد تدابير مربوط به امور رزم و عمليات لشکر قد س توسط سردار شهيد حسين املاکي صورت گيرد.در اين عمليات لشکر 14 امام حسين(ع) در جناح راست و لشکر 25 کربلا در جناج چپ لشکر قدس گيلان ماموريت داشته اند

.نيروهاي اطلاعات لشکر قدس که باهمت سردار حسين املاکي به کادر مجربي تبديل شده بودند، توانستند به عمق مواضع دشمن نفوذ ، و راههاي مناسبي را براي عبور گردانهاي پياده کشف نمايند . در اين عمليات لشکر قدس با 2 تيپ ، به استعداد 5 گردان پياده، موفق شد طي 2 مرحله ماموريت خود را صد در صد با موفقيت به انجام رساند . سرعت عمل رزمندگان لشکر قدس به حدي بوده که معاون تيپ مستقر در ژاژيله عراق به اسارت نيروهاي اسلام درآمد . در اين عمليات رزمندگان اسلام در 2 شبانه روز موفق شدند به اکثر اهداف مورد نظر دست يابند . نيروهاي دشمن نيز متقابلاً در روزهاي بعد چندين باراقدام به پاتک کردند که همه اين اقدامات به شکست انجاميد . در جبهه خودي نيز با اعزام يگان هاي تازه نفس به منطقه چند عمليات به منظور دفع نواقص محورهاي شاخ قشان و تپه دو قلو انجام شد.  اين عمليات پس از 15 روز پايان يافت که نتايج آن : آزاد سازي شهر ماووت و ارتفاعات ژاژيله ، شاخ قشان ، يال غربي ، گولان ، تپه دوقلو (بالو کاوه) ، دشت بالوسه ونيز ترميم برخي از خطوط پدافندي عمليات کربلاي 10 بود. در اين عمليات تعداد 557 نفر از نيروهاي دشمن به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند و بيش از 6000 نفرازنيروهاي دشمن کشته و زخمي شدند.در اين عمليات فرمانده تيپ 2 قدس گيلان سردار شهيد مهدي خوش سيرت به شهادت رسيد. 

گردانهاي عمل كننده:

 رمز عـــــــمليات                     يا امام جعفر صادق(ع)

منطقه عملياتي                    با هدف آزادسازي شهرماووت عراق و ارتفاعات

تاريخ عــــمليات                     66/3/31  

 گردانهاي عمل کننده

گردان کميل

 کردان ميثم

گردان حمزه

گردان امام حسين (ع)

گردان ادوات

گردان توپخانه

گردان ابوالفضل (ع)

گردان پدافند

گردان زرهي 

نتايج عمليات:

 مناطق آزاد شده

شهر ماووت ارتفاعات ژاژيله وشاخ قشن ارتفاعات 1492،1403،1439،1520 ، 1530،1540( مساحت مناطق آزاد شده 50 کيلومتر مربع)تجهيزات منهدم شده دشمن دهها قبضه انواع آتشبارتعداد زيادي خودروي نظامي دهها دستگاه تانک ونفر بر تعداد زيادي مهمات وسلاح سبک و سنگين يگانهاي منهدم شده دشمنتيپهاي 66، 68 و 65 نيروي متخصّص  تيپ 99 مکانيزه تيپهاي 3 ، 5 ، 7 از گارد رياست جمهوري.تعداد کشته وزخمي بيش از 5500 نفر تعداد اسراء 560 نفرغنايم چندين دستگاه تانک ونفر بر دهها قبضه سلاح سبک وسنگين با مهمات .  

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 12 شهریور 1388 ساعت 06:58