خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
اخبار مرکز پژوهشها
روزشمار جنگ
نوشته شده توسط مدیریــــت   
دوشنبه 24 خرداد 1389 ساعت 11:57

روزشمار جنگ

24 خردادماه سالروز عمليات‌ قدس‌1 در سال 1364

نزديكي‌ به‌ اهداف‌ عمليات‌ بدر
ساعت‌21 و25 دقيقه‌ شامگاه‌24 خرداد ماه‌1364 نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي، عمليات‌ «قدس‌1 » را با رمز «يا محمد رسول‌ الله9)») در منطقه‌ عملياتي‌ «هورالهويزه» در شرق‌ رودخانه‌ «دجله» عراق، براي‌ انهدام‌ نيروهاو بر هم‌ زدن‌ انسجام‌ ماشين‌ جنگي‌ ارتش‌ عراق، در منطقه‌اي‌ به‌ وسعت‌180 كيلومتر مربع‌ آغاز كردند.

در اين‌ عمليات‌4 روزه، نيروهاي‌ عمل‌ كننده‌ ايران‌ در ظرف‌ مدت‌ كوتاهي‌ به‌ دو پاسگاه‌ مورد نظر يعني‌ «ابوذكر» و «ابوليله» دشمن‌ دست‌ يافته‌ و مقاومت‌ آنها را درهم‌ كوبيدند.
دشمن‌ در صبح‌ روز نخست‌ با هواپيماهاي‌ پي‌سي‌7 و چرخبال‌ اقدام‌ به‌ بمباران‌ شيميايي‌ و انفجاري‌ نمود، اما با استقرار سريع‌ توپهاي‌ ضد هوايي، يك‌ فروند از اين‌ نوع‌ هواپيما با موشك‌ «سام‌7 » ساقط‌ شده‌ و پاتك‌ هوايي‌ دشمن‌ عملاً‌ ناكام‌ ماند.
اين‌ پاتكها در روزها و ساعات‌ بعدي‌ نيز از سوي‌ دشمن‌ تداوم‌ يافت‌ كه‌ براي‌ نيروهاي‌ عراقي‌ سودي‌ در بر نداشت. هدف‌ نهايي‌ در عمليات‌ قدس‌1 كه‌ در آغاز سلسله‌ عمليات‌هاي‌ قدس‌ پيش‌بيني‌ شده‌ بود، رسيدن‌ به‌ اهداف‌ و نقاط‌ تأمين‌ نشده‌ عمليات‌ بدر، از جمله‌ نزديك‌ شدن‌ به‌ جاده‌ مهم‌ العماره‌- بصره‌ بود. پاسگاه‌هاي‌ «مختار، ابوذكر، ابوليله‌ و الميدان» عراق‌ آزاد و منطقه‌ «الحسان» و «الزجيه» واقع‌ در نزديكي‌ جاده‌ مذكور به‌ تصرف‌ نيروهاي‌ خودي‌ در آمد.
طي‌ اين‌ عمليات‌ تيپ‌2 از لشكر25 پياده‌ به‌ طور100 درصد متلاشي‌ شد و يك‌ فروند هواپيما، يك‌ فروند چرخبال،15 قايق‌ و12 پاسگاه‌ سيار منهدم‌ و تعداد890 تن‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ كشته‌ و زخمي‌ شده‌ يا به‌ اسات‌ نيروهاي‌ خودي‌ در آمدند.
غنايم‌ به‌ دست‌ آمده‌ نيز شامل‌4 قبضه‌ توپ‌ ضد هوايي،9 قبضه‌ خمپاره‌انداز،29 فروند قايق‌ جنگي‌ و بلم،10 دستگاه‌ بي‌سيم،10 قطعه‌ پل،25 قبضه‌ سلاح‌ سبك‌ و مقدار فراواني‌ مهمات‌ و فشنگ‌ بود.

نام‌ عمليات: قدس‌1
زمان‌ اجرا : 3/24 /1364
مدت‌ اجرا : 4 روز
تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير ) : 890
رمز عمليات: يا محمد رسول‌ الله9
مكان‌ اجرا: منطقه‌ عمومي‌ هورالهويزه‌ در شرق‌ رودخانه‌ دجله‌
ارگان‌هاي‌ عمل‌ كننده: نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌
اهداف‌ عمليات: انهدام‌ نيروهاي‌ دشمن‌ و بر هم‌ زدن‌ انسجام‌ سازمان‌ رزمي‌ ارتش‌ عراق‌ و رسيدن‌ به‌ اهداف‌ تأمين‌ نشده‌ در عمليات‌ بدر

 

 
بازدید حاج حسین کاجی از مرکز پژوهشهای دفاع مقدس
نوشته شده توسط مدیریــــت   
يكشنبه 09 خرداد 1389 ساعت 23:34
بازدید حاج حسین کاجی از مرکز پژوهشهای دفاع مقدس 
آخرین به روز رسانی در يكشنبه 09 خرداد 1389 ساعت 23:36
ادامه مطلب...
 
خونين شهرآزاد شد
نوشته شده توسط مدیریــــت   
دوشنبه 03 خرداد 1389 ساعت 07:13
سوم خرداد  روز مقاومت و پیروزی

آزادسازي خرمشهر پس از578 روز اسارت در جريان عمليات بيت‌المقدس (1361ش)

چهارمين مرحله عمليات پيروزمندانه بيت‌المقدس در اول خرداد1361 به قصد آزادسازي خرمشهر آغاز گشت. اين عمليات كه با رمز «يا‌محمدبن عبدالله(ص)» شروع شد در مراحل اوليه با تصرف پاسگاه مرزي كوشك همراه بود. هم‌چنين ضربات هولناك و سختي بر تيپ‌هاي گارد مرزي دشمن وارد آمد و تعداد كثيري از مزدوران بعثي به اسارت لشكريان جبهه توحيد درآمدند كه در ميان آنها افسران علي‌رتبه رژيم بعثي نيز به چشم مي‌خوردند. به دنبال اين پيروزي‌هاي بزرگ بود كه خاكريزهاي دشمن يكي پس از ديگري به تصرف قواي اسلام درآمد و فرماندهان مزدور عراقي در اوج وحشت و هراس، پي‌در‌پي فرمان عقب‌نشيني صادر مي‌كردند. در ساعت 6 و15 دقيقه بامداد روز يكشنبه دوم خرداد سال1361 شمسي سپاهيان اسلام، خرمشهر را به محاصره خويش درآوردند و دشمن زبون را كه چاره‌اي جز فرار نداشت با بلندگو دعوت به تسليم كردند. تا ساعت9 بامداد بيش از000/5 نفر از قواي كفر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند . روز سوم خـرداد، مزدوران بعثي كفر به قصد بازپس‌گيري مناطق آزاد شده اقدام به پاتك نمودند كه با هوشياري دلاوران اسلام اين پاتك دفع شد و تعداد زيادي از آنان كشته و زخمي و بيش از000/3 نفر ديگر به اسارت درآمدند. الطاف و امدادهاي غيبي الهي ادامه داشت تا اين‌كه خرمشهر پس از578 روز اسارت در چنگال دشمن بعثي آزاد شد و به آغوش ميهن اسلامي ايران بازگشت. نتايج نهايي عمليات بزرگ بيت‌المقدس عبارتند از: آزادسازي5400 كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامي از جمله خرمشهر و تأمين180 كيلومتر خط مرزي؛19هزار اسير و16هزار كشته و زخمي از دشمن؛ انهدام60 فروند هواپيما،3 فروند هلي‌كوپتر،418 دستگاه تانك و ده‌ها دستگاه خودرو؛ به غنيمت درآوردن يك فروند هلي‌كوپتر،105 دستگاه تانك و نفربر،95هزار عدد انواع مين و هزاران قبضه سلاح انفرادي. سالروز آزادسازي خرمشهر، به عنوان يك روز ملي- مذهبي در كشور گرامي داشته مي‌شود و از رشادت‌ها و شجاعت‌هاي رزمندگان اسلام و شهيدان سرافراز، تجليل به عمل مي‌آيد. امام خميني(ره) دراين باره فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد كرد».

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 بعدی > انتها >>

صفحه 2 از 2