خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
مناسبت ها


22 اسفند روز بزرگداشت شهدا و تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام (ره)
امتیاز کاربر: / 4
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
يكشنبه 21 اسفند 1390 ساعت 11:28

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

۲2 اسفند سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی گرامی باد.

«بنیاد شهید از همه بنیادها افضل است برای این که شهید از همه افراد افضل است ».

 

بنیاد شهید در 22 اسفند سال 1358، به فرمان امام (ره) تاسیس شد و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی و در چهار چوب اساسنامه مصوبه و آیین نامه های مربوط زیر نظر رئیس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می شود.

احیا ، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی ، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان ، تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهیدان ، جدیت در امور فرهنگی خانواده های شاهد ، خوداتکایی و قانونمند کردن ارایه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه ، محور فعالیت های این نهاد مقدس است. البته سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام (ره) به سال 1342، باز می گردد. بعد از قیام خونین پانزده خرداد 1342 گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام (ره) ماموریت یافتند تا به خانواده های شهدا رسیدگی کنند ، که این کار در طول سال های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال های57 - 1356، دامنه وسیع تری پیدا کرد. بعد از پیروزی انقلاب ، برای سامان دادن بیشتر به امور شهدا و خانواده های آنان ، با فرمان امام (ره) بنیاد آغاز به کار کرد که با آغاز جنگ تحمیلی و بیشتر شدن تعداد شهیدان ، وظیفه و تکلیف بنیاد شهید سنگین تر شد.

ساختار سازمان بنیاد

ریاست بنیاد با حکم رهبری ، در مقام نماینده ولی فقیه و با حکم ریاست جمهوری در مقام رئیس بنیاد به مدت 4 سال منصوب می شود و از طریق معاونت های فرهنگی ، پژوهش و تبلیغات ، تعاون و امور مجلس ، اداری و مالی و برنامه ریزی و دفاتر ستادی ، شامل: دفتر ریاست و روابط عمومی ، اداره کل حراست ، دفتر امور مشاورین ، دفتر بازرسی، دفتر امور بین الملل و دفتر هیئت مرکزی گزینش از طریق ادارات کل استان ها و 242 اداره در سطح کشور ، هدایت عالیه و اداره امور بنیاد شهید را به عهده دارد.

اهداف و رسالت ها

مجموعه اهداف و رسالت های بنیاد به طور اختصار عبارتند از :

- احیا ، حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ضامن بقای مکتب نجات بخش اسلام و تشیع و به عنوان سلاح کسب استقلال و استمرار جمهوری اسلامی و موثرترین ابزار حفظ عزت جامعه و تمامیت ارضی کشور.

- زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و حفظ آثار آنان و اجرای فرامین امام (ره) در خصوص رسیدگی شایسته و همه جانبه به امور خانواده های شاهد.

- تکریم و تجلیل از یادگاران عزیز شهدا ، مفقودین و اسرا.

- تبیین حق عظیم شهیدان و خانواده های آنان.

موضوع کار بنیاد عبارت است از:

شهادت، شهید و خانواده شهید و قلمرو آنها در رابطه با پراکنده کردن عطر«شهادت » در کل جامعه و در مورد شهید تمامی «شهدای اسلام » و در مورد خانواده شهید «تمامی شهدای انقلاب اسلامی » است.

«خدمت در بنیاد شهید در راس خدمتهاست ».

 

اهم وظایف بنیاد شهید انقلاب اسلامی

الف) در قبال شهادت:

1- تبیین مفهوم و فلسفه شهادت و ایثار و برنامه ریزی و گسترش تحقیقات در این زمینه.

2- برنامه ریزی و تلاش به منظور احیاء و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار و پراکنده کردن عطر شهادت در جامعه به عنوان بالاترین ارزش الهی با بسیج کلیه تشکیلات و امکانات نظام و جامعه اسلامی به ویژه نهادهای فرهنگی، هنری، آموزشی و مطبوعاتی.

3- تحقیق و شناسایی عوامل و موجبات تقویت کننده فرهنگ شهادت طلبی و برنامه ریزی در جهت ترویج آنها و کشف موانع و عوامل بازدارنده و تضعیف کننده فرهنگ شهادت و تلاش برای افشاء و ازاله آنها.

ب) در قبال شهید:

تجلیل و تکریم از مقام والای شهداء و زنده نگهداشتن یاد و نام آنان با بسیج امکانات و تشکیلات نظام و جامعه اسلامی، از راه هایی هم چون:

1- معرفی آثار فرهنگی، ادبی، هنری وصایا و سیره معنوی و فضایل پسندیده آنان وتعبیه جذاب این آثار در صحنه فرهنگ و ادبیات و کتب آموزشی و درسی.

2- ایجاد موزه های شاهد به منظور حفظ و نگهداری آثار برجسته آنان.

3- برگزاری مراسم سالگرد شهداء با الهام از مکتب عاشورای حسینی.

4- برنامه ریزی و تلاش به منظور تحقق بیان عرفانی، الهی حضرت امام خمینی(س) که «تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دل سوختگان ودارالشفای آزادگان خواهد بود.» و تلاش در جهت حفظ منزلت و محوریت مزار شهداء به عنوان مرکز مراسم مذهبی رسمی ومردمی و حفظ و نگهداری گلزار شهداء با همکاری مشارکت شهرداری ها و سازمان های ذیربط.

5- آراستن فضای فیزیکی کشور به زینت یاد، نام و چهره و آثار شهدا و نامگذاری معابر و میادین و اماکن دولتی و عمومی به نام آنان.

ج) در قبال خانواده شاهد:

1- پیگیری امور فرهنگی تربیتی و آموزشی فرزندان شاهد و زمینه سازی رشد وتعالی روحی، اخلاقی و تخصصی آنها به منظور پذیرش مسوولیت های اجتماعی و به دست گرفتن «امور جامعه » از طریق:

تهذیب و کسب معنویت اسلامی و ارتقاء معرفت دینی و بهره وری استعدادهای الهی آنان.

تقویت اراده و روحیه تلاش و مجاهدت و خوداتکایی در آنان.

تلاش در جهت ایجاد تسهیلات لازم برای ارتقاء علمی، تحقیقی، آموزشی و مهارتی فرزندان شاهد به منظور حصول به مدارج عالیه تحصیلات و اداره آنها از کودکستان تادانشگاه به بهترین وجه با همکاری مراجع ذیربط.

تقویت روحیه خدمت مستمر به اسلام ناب محمدی(ص) و حمل بار امانت شهدا.

تقویت روحیه مبارزه با کج فکری ها، تحجرها و مقدس مآبیها و اسلام امریکایی ومرفهین.

2- تلاش به منظور بسیج جامعه و نظام اسلامی در ارج گذاری و تکریم ازخانواده های معظم شاهد به عنوان الگوهای متعالی جامعه.

3- تلاش مستمر در تحکیم ارتباط معنوی خانواده ها با شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و آرمان های مقدس آنها و آماده نمودن آنان برای «حمل بار امانت » وپاسداری از «میراث عزت و راه و رسم فداکاری » شهیدان و حضور در صحنه های دفاع از ارزش های متعالی اسلام.

فعالیت های فرهنگی بنیاد

متعاقب صدور فرمان مورخ 6/1/1365 امام (ره) مبنی بر رسیدگی بیشتر به امور فرهنگی یادگاران شاهد ، شورای طرح و برنامه شاهد ، متشکل از نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد ، وزرای فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش ، نسبت به تدوین اساسنامه اقدام کردند. متعاقباً ستادهای ویژه ای از قبیل شورای طرح و برنامه ریزی ، ستاد امور تحصیلی فرزندان شاهد در بنیاد شهید و وزارتخانه های ذیربط پیش بینی و سازماندهی شد و برای بهینه ساختن فعالیت های فرهنگی و تداوم پیگیری جدی آن ها ، لزوم تشکیلات مستقل در بنیاد شهید موضوعیت یافت و برای این منظور درسال 1372، معاونت فرهنگی تاسیس گردید و به تدریج با تغییر صعودی هرم سنی فرزندان شاهد و شرایط و موقعیت آن ها ، تحولاتی را در ساختار تشکیلاتی خود ایجاد کرد که هم اکنون در قالب چهار اداره کل ( آموزش عمومی ، آموزش عالی ، پرورشی و مددکاری و مشاوره ) امور فرهنگی همسران و فرزندان معظم شهدا را برنامه ریزی ، سازماندهی و اجرا می نماید.

شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است.

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه 28 تیر 1391 ساعت 18:35
 
بیانات امام خمینی(ره) در مورد کمیته امداد
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 
سایر بخش ها - مناسبت ها
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
جمعه 19 اسفند 1390 ساعت 19:07

بسمه تعالی

 

alt

 

فرمایشات امام خمینی (ره) به مناسبت 14 اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره)

 

1 – باید این عمل با یک ظرافتی انجام بگیرد که مستمندان ، محرومان خیال نکنند که آنها از باب اینکه در صف پایین جامعه واقع شده اند مورد امداد واقع شده اند . آنها در صف مقدم جامعه اند .

 

2 – آنها لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آنها برویم و برای آنها خدمت کنیم .

 

3 – همه ما خدمتگزارانه ( محرومان ) باید باشیم . آنها به ما منت دارند که اسلام عزیز را در این کشور حاکم کردند .

 

4 – آنها ما را رساندند به آنجایی که بتوانیم در مقابل همه قدرتها بایستیم سرافراز باشیم .1

 

5 – آنهایی که دارای یک مکنتی هستند توجه داشته باشند که به این مستمندان که ولی نعمت ما هستند رسیدگی کنند .2

 

 

 

منبع :

  1. صحیفه نور ، ج 17 ، ص 246
  2. صحیفه نور ، ج 17 ، ص 247

 

 

 

 

 

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>