خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
سیره حضرت-رفاه و اقتصاد در عصر ظهور
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط تفحص بندرانزلی   
شنبه 26 شهریور 1390 ساعت 19:42

پرد ه از روی ماه خویش بالا میزند         غمزه را سرمیدهد، غم از دل و جان میرود

                                                                                                                                                                               امام  خمینی ( ره )

 

alt

 

 

امام صادق ( علیه السلام ) :

 

به قائم ، مهدی می گویند ؛ زیرا او به امری که مردم آن را گم کرده اند ، هدایت می کند و به او قائم می گویند ، زیرا او برای برپاداشتن حق ، قیام می کند.

 

                                                                                   ( بشارت الإسلام ، ص 232و 253  )

 

سیره حضرت 1 :

 

حضرت مهدی (ع)، آخرین امام و واپسین معصوم، ازسلاله پاک پیامبر و تحقق بخش ایده آل همه پیامبران و امامان (ع ) و تشکیل دهنده حکومت عدل اسلامی و اجرا کننده نقشه های پیامبر اسلام (ع ) در صحنه گیتی است. سیره او همانند سیره پیامبر اکرم (ع ) است و برنامه دولتش تجدید عظمت قرآن و احیای تعالیم عالی اسلام است. او مانند جدش حضرت محمد (ع ) رحمة العالمین است و هنگام ظهور، پرچم و نشانه های پیامبر با اوست. پیراهن وی را بر تن و شمشیرآن حضرت را در دست دارد و نشانه های ظاهری و باطنی پیامبر دراو نمایان است.

                                                                                                             {منتخب الاثر، ص 490 }

 

پیامبر اکرم (ع ) درباره سیرت و روش کلی او فرمود: « مردی از اهل بیت من قیام می کند و به سنَت و روش من عمل می نماید و خداوند برای وی روزی می فرستد و زمین آن چه دارد بیرون می ریزد و او زمین را پر از عدل می کند، چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد . »

                                                                                                        { بحارالانوار، ج 51، ص82 }

 

راوی می گوید از امام باقر (ع ) پرسیدم، قائم چگونه در میان مردم رفتار می کند؟ فرمود: « به روش پیامبر عمل می کند تا آن که اسلام را آشکار می سازد. » عرض کردم : روش پیامبرچگونه بود؟ فرمود: « پیامبر آثار کفرجاهلیت را از میان برد و با مردم به عدالت رفتار کرد. قائم موقعی که قیام می کند، اعمال نامشروع و بدعتی را که هنگام صلح و سازش با بیگانگان اسلام، در میان مسلمین مرسوم گشته، از میان می برد و مردم را به عدالت گستری رهبری می نماید.

                                                                                                      { بحارالانوار، ج 52، ص 381 }  

 

رفاه درعصرظهور 2 :

 

یکی از برنامه های الهی حضرت مهدی (ع )، رفاه همگانی و آباد ساختن جهان انسانی است. او خواهد آمد تا به برکت وجودش، همه جمعیت روی زمین از رفاه و آبادانی برخوردار شوند. در این زمینه روایات بسیاری از وجود مقدس رسول خدا(ع ) وسایرپیشوایان معصوم (ع ) رسیده است که ما در اینجا به ذکر چند حدیث بسنده می کنیم. پیامبر (ع ) می فـرماید: « امَـت من در زمان حضرت مهـدی (ع ) آن چنان از نعمت الهی بهره مند می شوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. آسمان باران رحمتش را سیل آسا بر آنها فرو می ریزد، زمین چیزی از گیاهانش را باقی نمی گذارد، جز این که آن را می رویاند، در آن روز ثروت بر روی هم انباشته می شود، هر کسی که بیاید و بگوید: ای مهدی ! به من عطا کن، می فرماید: بگیر! ».

                                                                                  

                                                                                  { فتن، ابن حماد، ص 253؛ عقددر الدرر،ص 195 }

 

وحضرتش در ضمن حدیث دیگری می فرماید: « ساکنان آسمان و زمین از او راضی و خشنود می شوند، مال را به طور مساوی بین آنها تقسیم می کند، قلوب امت محمد (ع ) را پر از بی نیازی می نماید و عدالتش همگان را فرا می گیرد.»

                                                                       { کنزالعمَال، ج 14، ص 261؛ مسند احمد، ج 3، ص 427 }

 

امام باقـر(ع ) می فـرماید: « راه های اصلی را توسعه می دهـد، بالکن هایی که به داخل راه ها آمده از بین می برد. ناودان هایی را که به کوچه ها  می ریزد بر می دارد، هیچ بدعتی نمی ماند مگر این که آن را از بین می برد، و هیچ سنت نیکی نمی ماند جز این که آن را بر پا می دارد.»

                                                        

                         { ارشاد مفید، ص 365؛ بشارة الاسلام، ص 258؛ غیبة طوسی، ص 283 }

 

از مجموع این احادیث استفاده می شود که در روزگار شکوهمند حضرت مهدی (ع ) همگان از نعمت های الهی برخوردار می شوند، و حق هر صاحب حقی به او می رسد و سرانجام امنیت و آرامش در تمام جهان گسترده می شود و همگان در رفاه و آسایش کامل زندگی می کنند و حتی درندگان نیز به همدیگر اذَیت و آزار نخواهند رسانید. بحث رفاه عمومی در هنگام ظهور حضرت، در کتاب هندوها و تورات و انجیل نیز آمده است.

                   { ظهور حضرت مهدی (ع ) از دیدگاه اسلام، مذاهب و ملل جهان، هاشمی شهیدی، ص 326 }

 

 

اقتصاد در عصر ظهور:

 

حضرت مهدی (ع ) علاوه بر برکت های زمینی و آسمانی ، با تقسیم اموال، بخشش دارایی ها،ریشه کن کردن فقر رسیدگی به محرومان مستضعفان، رفاه اجتماعی را به ارمغان می آورد. عمران وآبادانی، گسترش کشاورزی ودام پروری و رونق بازرگانی  از سایر کارهای حضرت است که که به شکوفایی اقتصادی جامعه می انجامد. حل مشکلات اقتصادی در راس برنامه های حضرت مهدی (ع ) است و مهمترین اقدامات وی، مباح اعلام کردن بهره وری شایسته و عادلانه و سازنده از مواهب و نعمت هایی که خداوند برای انسان پدید آورده است. نیز اعطای آزادی های گوناگون در امور اقتصادی و اجتماعی و صنعتی، بر اساس حق و عدالت اسلامی و همچنین بهره وری از مواهب و امکانات و نیروهای طبیعت و میدان دادن به مغزها و اندیشه های توانا و سازنده و مبتکر است.3

                   

                                                                                                                          

      یالثارات الحسین...

 

 

1و2و3   -  فرهنگ الفبایی مهدویت – موعودنامه/ مجتبی تونه ای

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در يكشنبه 10 مهر 1390 ساعت 19:18