خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
پايان حكومت حضرت حجت
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط تفحص بندرانزلي   
دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت 03:44

      

alt

حضرت صاحب زمان ، مشکوة انوار الهی                                     مالک کون ومکان ، مرآت ذات لامکانی

مظهر قدرت ، ولّی عصر ، سلطان دو عالم                                  قائم آل محمد ، مهدی آخر زمانی

با بقاء ذات مسعودش ، همه موجود باقی                                بی لحاظ اقدسش ، یکدم همه مخلوق فانی

امام خمینی  (ره )

 

پیامبر اکرم ( صلی ا... علیه وآله ) در خطبه معروف خود در روز غدیر وقتی به توصیف امام مهدی ( علیه السلام ) می پردازند می فرمایند :

 ... آگاه باشید که او ]خاتم الاوصیاء مهدی موعود (علیه السلام ) [ انتقام گیرنده از ستمگران است ... او خونخواه خون به نا حق ریخته همه بندگان صالح خداست ...

(بحار الأنوار ، ج 37 ، ص 211 و 213 )

 

پایان حکومت حضرت:

امام صادق ( ع ) می فرماید : « دولت  او آخرین و بهترین دولت هاست ، پس از پایان همه دولت ها می آید . هیچ خاندانی نیست که حکومتی برای آن تصور باشد ، جز این که پیش از او به حکومت می رسد ، تا هنگامی که ما به قدرت رسیدیم ، این چنین رفتار می کردیم . در حدیث دیگری از حضرتش آمده است : « میان وفات قائم و آغاز رستاخیز چهل روز فاصله است . »

 ( بحارالأنوار ، ج 52 ، ص 145 ؛ ارشاد مفید ، ص 345 )

 

در مورد روزهای پس از شهادت حضرت مهدی ( ع ) امام صادق ( ع ) آورده است : « در توبه بسته می شود و به کسی که پیش از آن ایمان نیاورده باشد و در ایمانش خیری کسب نکرده باشد ، دیگر ایمان آوردن سودی نمی بخشد . آن ها بدتـریـن مردمان هستند . » هـمچنین حضرتش می فـرمایـد :     « پایان یـافـتن سلطنـت او از نشانه های رستاخیز است . »

( ینابیع المودّه ، ج 3 ، ص 136 )

 

مرگ حضرت:

این که حضرت ، به مرگ طبیـعی یا شهادت از این جهان خـواهـد رفـت ، اختلاف هایـی در روایات به چشـم می خورد . برخی از روایات می گویند که آن حضرت مدتی حکومت خواهد کرد ، سپس وفات می کند و مسلملنان بر او نماز می گذارند  . از بعضی روایات استفاده می شود که مرگ آن حضرت طبیعی نخواهد بود و به دست جنایتکاران ، بامشخصاتی که برای آنان ذکر شده ، به شهادت می رسد.

 (  تاریخ ما بعد الظهور ، سید محمد صدر، ص 881 )

 

امام صادق (ع ) می فرمایند : « چون دولت حقّه مدّتش به سر آید ، مرگ حضرت حجّت (ع ) فرا می رسد . او را زنی از بنی تمیم به شهادت می رساند که نام او « سعیده » است و همانند مردان، ریش و سبیل دارد. او به هـنگام عـبـور حضرت، سنگ آسیابی را از پشـت بـام به سوی او پرتـاب می کـند و حضرت را به شهـادت می رساند . »

 ( الزام الناصب ، ص 109 ( به نقل از روزگار رهایی ،  ج 2 ، ص 662 )

 

بررسی و قضاوت در این امرمبتنی بر دو مسأله است : 1-  آیا همه امامان معصوم ( ع ) شهید می شوند یا امکان دارد که به مرگ طبیعی از دنیا بروند ؟ 2-  اگر در سایر ائمه ( ع ) پذبرفتیم که همه به شهادت رسیده اند ، نسبت به امام زمان (ع ) چه خواهد شد ؟ اجل طبیعی یا شهادت ؟

میان این که آیا همه ائمه به شهادت رسیده اند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند اختلاف است : « شیخ صدوق بر این باور است که همه معصومین به اجل غیر طبیعی از دنیا رفته اند ... کسی که چنین عقیده ای نداشته باشد از ما نیست . »

( اعتقادات ، صدوق ، ج 5 ، ص 131 )

 

شیخ مفید در جواب صدوق می نویسد : « آن چه را که شیخ صدوق در رابطه با درگدشت پیامبر (ع ) و امامان معصوم ( ع ) به ستم و قتل گفته ، برخی از آن ها ثابت است و برخی مشکوک . قائلین به شهادت ائمه ، اصل کلی را از این گونه روایات استفاده کرده اند و بر این نظرند که ساختار بدنی پیامبر و امامان (ع ) به گونه ای است که زمینه و ظرفیت حیات و عمر طولانی را دارند ؛ مگر عارضه یا حادثه ای از خارج بر آنان تحمیل شود .

( تاریخ الغیبة الصغری ، ص 230 )

 

به هر حال اگر نظر شیخ صدوق را بپذیریم و به روایات پایـبـنـد بـاشـیم و آنـها را از نـظر سنـد بـپـذیـریـم، امام زمان (ع ) به دست جنایتکاران به شهادت می رسد. ولی اگر قول شیخ مفید را بپذیریم، باید بگوییم که چگونگی مرگ حضرت مهدی (ع ) روشن نیست.

( چشم به راه مهدی، ص 360 )

 

خاک سپاری حضرت:

امام صادق ( ع ) فرمود : ... « چون معرفت و ایمان به حضرتش در دلهای مردم استقرار یافت ، مرگ حضرت حجّت فرا می رسد . حضرت امام حسین ( ع ) متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد و هرگز غیر از وصّی ، وصّی را تجهیز و آماده خاک سپاری نمی کند . »

( بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 13 وج 51 ، ص 56 / کافی ، ج 8 ، ص 206 )

 

یا لثارات الحسین ...

 

 

 

منبع :

فرهنگ الفبايي مهدويت،موعودنامه / مجتبي تونه اي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت 04:12