خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
رجعت (3)
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
شنبه 17 دی 1390 ساعت 19:07

بسم الله االرحمن الرحيم

 

alt

 

عیب از ماست ، اگر دوست ز ما مستور است                      دیده بگشای که بینی همه عالم طور است

امام خمینی  ( ره )

 

امام سجاد ( علیه السلام ) فرمود : کسی که در زمان غیبت قائم بر ولایت ما استوار بماند ، خداوند به او پاداش هزاران شهید از شهیدان بدر و احد عطا می فرماید . 1

 

انــواع رجــعـت(ادامه ) :

 

رجعت زنان :

گروهی از یاوران حضرت بقیة ا... زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان آن ها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود . این گروه دو دسته اند : برخی با نام و نشان از زنده شدن شان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدن شان سخن به میان آمده است. در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد ( ع ) زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت .

طبری در دلائل الامة ، از مفضل بن عمر نقل کرده که امام صادق ( ع ) فرمود : همراه قائم آل محمد ( ع ) سیزده زن خواهند بود . گفتم آن ها را برای چه کاری می خواهید ؟ فرمود : به مداوای مجروحان پرداخته ، سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت . عرض کردم : نام آن ها را بفرمایید . فرمود : قنواء دختر رشید هجری ، ام ایمن ، حبابه والبیه ، سمیه [ مادر عمار یاسر ] ، زبیده ام خالد احمسیّه ، ام سعید حنفیه ، صیانه ماشطه ، ام خالد جهنّیه . این گروه سیزده نفری رجعت خواهند کرد و خداوند برای قدردانی از آن ها ، به برکت امام زمان آن ها را زنده خواهد کرد . در این روایت امام صادق ( ع ) از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد می کند . در کتاب خصایص فاطمیّه به نام نسیبه ، دختر «  کعبه مازینه » ، و در کتاب منتخب البصائر به نام  «  وتیره » و « أحبشیه » اشاره شده است .2

 

رجعت در قرآن  :

در قرآن کریم آیات متعددی است که امامان اهل بیت ( ع ) آن ها را به مسئله رجعت تفسیر کرده اند . روشن است که ائمه معصومین ( ع ) مترجمان و مفسران حقیقی وحی الهی هستند و قرآن در خانه آنان فرود آمده و صاحبان خانه ، از آن چه در خانه است ، از همگان آگاه تر و داناترند . برخی از دانشمندان معاصر، 76 آیه از آیات قرآن را تأویل به رجعت کرده اند . در قرآن کریم آمده است : ( و آن روز که از هر امتی ، گروهی از کسانی را که آیات ما را دروغ انگاشتند ، محشور گردانیم . )3

 

 از امام صادق ( ع ) روایات متعدّدی در تأویل این آیه شریفه در مورد رجعت رسیده است . از جمله این روایات است که : مردی به امام صادق ( ع ) گفت : اهل سنت می پندارند که این آیه شریفه در باره روز قیامت است . حضرت فرمود : « آیا خداوند در روز رستاخیز از هر امّتی گروهی را محشور می سازد و بقیه آنان را وا می گذارد ؟ هرگز ! این آیه در مورد رجعت است که برخی را زنده می سازد . این آیه شریفه در روز قیامت است که فرمود : ( و همه آنان را گرد خواهیم آورد و هیچ یک را فروگذار نخواهیم کرد . )4

 

و نیز درباره آیه شریفه ( ویوم نحشر من کل امة فوجا ) فرمود : « همه انسانهای باایمانی که به ناحق کشته شده باشند ، رجعت می کنند و پس از آن از دنیا می روند . رجعت برای مومنان خالص و نیز کافران محض است . »5

 

درباره آیه شریفه : ( پروردگارا ! ما را دوبار میراندی و دوبار زنده ساختی ) فرمود : « این آیه مخصوص گروه هایی است که پس از مرگ ، باره دیگر به همین دنیا رجعت می کنند . » و امام رضا (ع ) فرمود : « این آیه شریفه در مورد رجعت است »6

 

درباره آیه شریفه ( ما پیام آوران خویش و ایمان آورندگان را در زندگی دنیا و در روز قیامت که شاهدان برای شهادت به پا می خیزند ، یاری می کنیم . ) امام صادق ( ع ) فرمود : « به خدا سوگند که این یاری رسانی ، در رجعت خواهد بود ، آیا نمی دانی که بیشتر پیامبران خدا در دنیا به پیروزی طاهری نرسیده و به شهادت نائل آمدند ، همین گونه امامان راستین ؟ با این بیان این وعده پیروزی در هنگام رجعت خواهد بود . » پس در پرتوی آیات وحی ثابت گردید که رجعت ، یک واقعیت تردید ناپذیر است .7

رجعت در روایات :

روایاتی که بیانگر زنده شدن مردگان ، پیش از فرا رسیدن رستاخیز باشد ، بسیار است و بر سه بخش قابل تقسیم می باشند : 1 . انبوه روایاتی که از زنده شدن مردگان به دست پیامبران گذشته سخن می گوید و این دسته بسیار است . 2.  روایاتـی کـه تصریح می کـنـد که به دعای خالصانه پیامبر(ع ) و به دست او مردگانی زنده شدند . 3 . روایاتی که نشانگر آن است که بر اثر دعای برخی از امامان معصوم (ع ) برخی مردگان زنده شدند.

این سه دسته روایات ، هرکدام دلیل بر امکان رجعت و زنده شدن برخی از مردگان ، پیش از روز رستاخیز است و اما روایاتی که  از رجعت سخن می گوید ، بسیار است و بر دو بخش قابل تقسیم : 1 . روایاتی که به صراحت از رجعت سخن می گوید ، 2 . زیارت هایی که به وسیله آنان ، امامان راستین را زیارت می کنیم ، و نیز دعاهایی که در مناسبت های گوناگون خوانده می شود که از هر دو دسته می توان بر مسئله رجعت استدلال کرد .                                                      

 

یا لثارات الحسین ...

 

 

منبع :

تونه اي،م. ، فرهنگ الفبايي مهدويت

 

 

پي نوشت :

  1. بحار الأنوار ، ج 57 ، ص 125
  2. دلائل الامة ، ص314
  3. سوره نمل ، آیه 83
  4. سوره کهف ،آیه 47
  5. بحارالنوار ، ج  52 ، ص 326 ؛ تفسیر برهان ، ج 3 ، ص 310
  6. تفسیر برهان ، ج 4 ،ص 93
  7. بحارالنوار ، ج 53