خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
رجعت در ادعيه و زيارت
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
دوشنبه 03 بهمن 1390 ساعت 02:30

بسم ا... الرحمن الرحيم

alt

 

سرگسته و حیران ، همه در عشق تو غرقند                                         دلسوخته ، هر ناحیه بی تاب توانند

بگشای نقاب از رخ و بنمای جمالت                                                     تا فاش شود آنچه همه در پی آنند

امام خمینی (ره )

 

 

رجعت در ادعیه و زیارات :

 

یکی از عالی ترین منابع عقیدتی و والاترین معارف مذهبی شیعه ، دعاها و زیارت های وارده از ائمه معصومین می باشد . در مورد رجعت ، مطالب فراوانی در دعاها و زیارت های مأثوره یافت می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم :

 1 -  زیارت جامعه « معترفٌ بکم ، مومن بایابکم ، مصدقٌ برجعتکم ، منتظرلامرکم ، مرتقب لدولتکم » ؛ به شما ایمان دارم ، بازگشت شما را باور دارم ، رجعت شما را تصدیق می کنم ، امیر شما را انتظار می کشم و دولت شما را چشم به راهم .1

2 - زیارت رسول اکرم ( ع ) « انّی لمن القائلین بفضلکم ، مقرّ برجعتکم » ؛ من به مقام والای شما معتقدم ، به رجعت شما باور دارم .2

3 - زیارت امام حسین (ع ) « فقلبی لکم مسلّم ... انّی من المومنین برجعتکم » ؛ قلب من تسلیم فرمان شماست ... من به رجعت شما باور دارم .3

4 - زیارت وارث « انّی بکم مومنٌ و بایابکم موقنٌ » ؛ من به شما ایمان دارم و بازگشت شما را یقین دارم .4

5- زیارت اربعین « واشهد انّی بکم مومنٌ و بایاتکم موقنٌ » 5

6- زیارت حضرت ابوالفضل (ع ) « انّی بکم و بایابکم من المومنین »6

7- زیارت حضرت بقیة اللّه ؛ در فرازی از زیارت آن حضرت در روز نیمه شعبان آمده است « فان ادرکنی الموت قبل ظهورک، فانّی اتوسّل بک و بابائک الطّاهرین الی اللّه تعالی ، و اسئله ان یصلّی علی محمّدٍ وآل محمّد ، و ان یجعل لی کرّة فی ظهورک و رجعة فی ایّامک ، لابلغ من طاعتک مرادی و اشفی من اعدائک فوادی » ؛ اگر پیش از ظهور تو مرگ مرا در یابد ، به وسیله تو و پدران بزرگ وارت به خدای تبارک و تعالی متوسل می شوم و از او می خواهم که به محمدو آل محمد صلوات بفرستد و برای من بازگشتی در ظهور تو و رجعتی در روزگار تو قرار دهد ، تا به مقصود تو در زمینه اطاعت تو نائل شوم و دلم از دشمنان تو خنک شود .7

8- زیارت آل یاسین « و انّ رجعتکم حقٌ لا ریب فیها »8

9- زیارت رجبّیه « حتی الود الی حضرتکم و الفوز فی کرّتکم »9

10- دعای عهد « اللّهم ان حال بینی و بینه الموت الّذی جعلته علی عبادک حتما مقضیا ، فاخرجنی من قبری » خدایا اگر مرگی را که بر همه بندگانت قطعی و مسلم کرده ای، میان من و ظهور مولایم جدایی بیندازد، مرا از قبر بیرون بیاور . 10

 

رجعت در امت های پیشین :

در ده ها حدیث از رسول اکرم ( ع ) از طریق شیعه و سنی نقل شده که آن چه که در امت های پیشین واقع شده در این امت نیز واقع خواهد شد . ما در اینجا به برخی از آیات مربوط به رجعت اشاره می کنیم :

1 - « ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون » ؛ آن گاه شما را پس از مرگتان برانگیختیم تا شاید سپاس گذار باشید .11 این آیه در مورد هفتاد نفر از برگزیدگان قوم حضرت موسی( ع ) است که با حضرت به کوه سینا رفتند تا بر جریان مکالمه ایشان با خدا و گرفتن الواح از جانب خدا شاهد باشند ، اما آنها از حضرت موسی ( ع ) خواستند تا خداوند را آشکارا مشاهده کنند .

2 - « واذ قتلتم نفسا فاداراتم فیها ، واللّه مخرج ما کنتم تکتمون . فقلنا اضربوه ببعضها ، کذالک یحی اللّه الموتی و یریکم ایاته لعلکم تعقلون » ؛ به یاد آورید هنگامی را که فردی را به قتل رساندید . سپس درباره قاتل او به نزاع پرداختید و خداوند آن چه را که مخفی می کردید آشکار می سازد . پس گفتیم که قسمتی از گاو را به مقتول بزنید ( تا زنده شود و قاتل خود را معرفی کند ) خداوند این گونه مردگلن را زنده می کند و آیات خود را به شما نشان می دهد ، شاید عقل خود را به کار ببرید . »12 این آیه پیرامون حادثه است که در بنی اسرائیل روی داد و به امر خدا گاوی ذبح گردید و قسمتی از بدن گاو به مقتول زده شد تا قاتل خود را معرفی کند.

3- « الم تر الی الذین خرجو من دیارهم و هم الوف حذر الموت، فقال لهم اللّه موتو ، ثم احیاهم ، ان اللّه لذوفضل علی الناس و لکن اکثر الناس لا یشکرون » ؛ آیا ندیدی آنان را که از بیم مرگ از خانه های خود بیرون رفتند و آن ها هزاران تن بودند ، پس خداوند به آن ها گفت : بمیرید . سپس آنان را زنده کرد ، بی گمان خدا بر مردم صاحب فضل است و لکن بسیاری از مردم سپاسگزاری نمی کنند . »13 ؛ این آیه در مورد قومی است که از ترس طاعون از وطن خود گریختند و خداوند آن ها را مدتی طولانی بمیراند و به سبب دعای یکی از پیامبران به نام [ حزقیل ] همه آن ها را زنده کرد و روزگاری زندگی کردند وبه اجل طبیعی از دنیا رفتند .

4- آیه 259 سوره بقره در مورد [ عزیر ] است که روزی در مسیر خود به دهکده ویرانی رسید با خود گفت این مردگان چگونه زنده می شوند و این پیکرهای پراکنده چگونه گرد می آیند و به صورت پیشین برمی گردند . خداوند در این حال او را قبض روح کرد و صد سال تمام در آن جا بود و بعد از صد سال خداوند او را زنده کرد . نظیر این داستان در مورد [ ارمینا ] یکی از پیامبران بنی اسرائیل نیز نقل شده . ده ها روایت از طریق شیعه و سنی به ما رسیده است که هر چه در اقوام گذشته روی داده بدون کم و زیاد در این امت نیز روی خواهد داد . رسول اکرم ( ع ) می فرماید : « آن چه در امت های پیشین واقع شده ، مو به مو در این امت نیز واقع خواهد شد . »

 

پس نتیجه می گیریم :

1 - رجعت در امت های پیشین واقع شده است .

2 - آن چه در امت های پیشین واقع شود ، در امت اسلامی نیز واقع خواهد شد.

3 - ده ها آیه از قرآن کریم از وقوع رجعت در امت اسلامی خبر داده است .

4 - چند مورد درامت اسلامی واقع شده و هزاران مورد دیگر پس از قیام قائم ( ع ) واقع خواهد شد . روی این بیان هر کس به قرآن و آورنده آن ایمان داشته باشد راهی ندارد جز این که [ رجعت ] را نیز باور کند .

یا لثارات الحسین ...

 

 

منبع:

تونه ای ،م ،. فرهنگ الفبایی مهدویت (موعودنامه)

 

 

پي نوشت :

 1 الي 10-  بحار الأنوار 2 ، 3 تا6 ، 7 و 8 ، 9 ، 10. (، جلدهای 102 و100 و 101 و 102 و 53 و 102 )

11-سوره بقره ، 56

12- بقره آيات 72و73

13- بقره ، آيه243