خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روزشمار 24/4/1358
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 24 تیر 1391 ساعت 10:03

بسمه تعالی

* اوج بحران درخرمشهر: برگزاری مراسم سومین روز شهادت مسئول پاسداران اعزامی از خرم آباد در مسجد جامع خرمشهر؛ راهپیمایی مردم در حمایت از انقلاب اسلامی، امام، دولت و استاندار خوزستان و محکومیت ضد انقلاب و تحرکات تجزیه طلبانه؛ اجتماع مجدد مردم در مسجد جامع برای استماع قطعنامه، پرتاب نارنجک به میان مردم و شهادت 7 تن و مجروح شدن 60 تن، آتش گشودن عده ای به سوی جمعیت و پاسداران انقلاب از طرف منزل شیخ شبیر؛ مقابله شدید پاسداران ومحاصره خانه شیخ وتصرف آن، بازرسی منزل شیخ وکشف تعدادی سلاح و مقادیری مهمات درآن؛ اقدام گسترده پاسداران انقلاب در سطح شهر برای شناسایی و دستگیری عاملان ماجرا و اعلام آماده باش.

* جست و جوی خانه به خانه پاسداران انقلاب درخرمشهر برای دستگیری عناصر ضد انقلاب، کشف مقادیر زیادی موشک آرپی جی 7 ومواد منفجره، دستگیری بیش از 20 نفر از جمله دو تبعه عراق که در قاچاق اسلحه به داخل ایران دست داشتند.

* اظهارات فرماندار خرمشهر درباره تعداد دستگیر شدگان امروز و ماهیت آنها و چگونگی محاکمه آنان.

* بازجویی از دستگیر شدگان از جمله عده ای از افراد وابسته به گروه چریکی چهارشنبه سیاه وصاعقه و اعتراف به دخالت در حادثه مسجد جامع؛ صدور اطلاعیه شماره 1 دادستانی انقلاب اسلامی خوزستان و صدور حکم اعدام 3 تن از متهمان و اجرای حکم در ساعت 10شب؛ تشکیل جلسه شورای شهر با شرکت مدنی استاندار، فرمانده ژاندارمری خوزستان، فرمانده لشکر 92 زرهی و دادستان انقلاب اسلامی خوزستان و اتخاذ تصمیم درباره ضرورت انتقال شیخ شبیر از شهر.

* استعفای سید محمدرضا علوی فرماندار خرمشهر در آخرین ساعات امروز در اعتراض به آنچه که "دخالت افراد غیرمسئول در خوزستان" عنوان کرد.

* ملاقات حسن نزیه رئیس شرکت ملی نفت و صادق طباطبایی سخنگوی دولت با امام خمینی در پی تشدید ناآرامی استان خوزستان و احتمال بروز تهدیداتی علیه تأسیسات نفتی و دادن گزارشی از وضعیت تأسیسات نفتی خوزستان و تهدیدات احتمالی.

* نامه پدر ومادر تقی شهرام به رئیس کمیسیون اجرایی جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر ایران و درخواست برای بررسی سلامت وی، وضعیت وشرایط زندان و چگونگی بازجویی از وی.

* مصاحبه مطبوعاتی دکتر مهدی عسکری از اعضای شورای مرکزی جاما و اعلام مواضع درباره معایب تفکیک قوا، ضرورت تصویب شوراهای اجرایی، قضایی، ملی، رسانه های گروهی و قسط در قانون اساسی.

* ادامه تحصن همافران پایگاه دوم تبریز، انتشار اطلاعیه درجه داران وافسران این پایگاه در اطلاعت از رهبری و دولت موقت، صدور اعلامیه درجه داران پایگاه هوایی بندرعباس وتأکید بر تصویب هرچه سریعتر طرح توحیدی درجه داران.

* سخنرانی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی از اعضای شورای انقلاب در مدرسه فیضیه قم در تقبیح تحرکات ضد انقلابی گروه های چپ و راست در سراسر کشور و افشاگری درباره اقدامات ضد ملی رژیم سابق.

* ملاقات احمد حسین السامرایی سفیر جدید عراق در تهران با دکتر یزدی وزیر امور خارجه و تسلیم اعتبارنامه خود به وی، اظهار تمایل طرفین به قطع حملات تبلیغاتی، جلوگیری از کاربرد عناوین مجهول درباره خوزستان؛ مصاحبه مطبوعاتی دکتر یزدی و حسین السامرایی.

* گزارش نیویرک تایمز از ناتوانی آمریکا درمداخله مستقیم نظامی درخلیج فارس به دلیل مخاطرات موجود از جمله احتمال مداخله شوروی یرای تصرف چاه های نفت وعدم امکان غافلگیری کامل شوروی که شرط موفقیت عملیات است.

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی