خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/8/12
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 20 آبان 1391 ساعت 19:34

بسمه تعالی

 

* انتشار خبر دیدار محرمانه یک هئیت امریکایی به سرپرستی مک فارلین از ایران در هفته نامه الشراع. محافل نزدیک به مهدی هاشمی گزارشی مخلوط از واقعیات و اکاذیب را در اختیار الشراع قرار داده اند.

* آقای هاشمی در دیدار با فرماندهان لشکر 27 ضمن تحلیل وضعیت کنونی جنگ و اشاره به کاهش حمایت صدام از او و آسیب پذیری عراق از داخل، خواستار استمرار عملیات آتی تا یکسره شدن کار دشمن در سال جاری شد.

* اقدامات عراق در منطقه عمومی خرمشهر به منظورجلوگیری از هجوم غافل گیرانه خودی. تجمع زرهی و احتمال تک دشمن از منطقه عین خوش.

* رژیم عراق با ارائه آماری از آموزش نظامی عمومی، توان بسیج نیرو در عراق را ده برابرایران اعلام کرد.

* نیروی دریایی ارتش13کشتی خارجی را در خلیج فارس بازرسی کرد.

* در پی آزادی جاکوبسن گروگان امریکایی در لبنان، رسانه های غربی تفسیرهای مختلفی را در این باره منتشر کردند، از جمله: ارتباط این امر با مذاکرات محرمانه ایران و امریکا، نقش ایران و سوریه و نقش تری ویت در آزادی جاکوبسن، سرنوشت گروگان های فرنسوی و...اظهارات وزیر کشور فرانسه در مورد گروگان های فرانسوی.

* کنفرانس بین المللی صلیب سرخ در ژنو برگزار شد. چگونگی رفتار با اسیران جنگی از جمله دستور کار این کنفرانس بود. سخنان نمایندگان ایران و عراق در این اجلاس. با تلاش ایران حمله به مناطق مسکونی و کاربرد سلاح های شیمیایی محکوم گردید و پیشنهادهای عراق در قطع نامه لحاظ نشد.

* پایان اجلاس سران کشورهای شورای همکاری و توافق در مورد هماهگی های نظامی و...

* فرستاده امیر کویت برای دعوت رئیس جمهور به اجلاس سران کنفرانس اسلامی وارد تهران شد.

* در پی اظهارات ارتشبد فراری(یگانه)درباره سازمان دهی مخالفین ایران در ترکیه، مقامات ترکیه گفتند با کسانی که خلاف قوانین ترکیه فعالیت کنند، مقابله خواهند کرد.

* عبدالسلام جلود ضمن حمایت از سوریه، پیروزی های به دست آمده در لبنان را مدیون پیوند لیبی، الجزایر، سوریه و انقلاب اسلامی ایران دانست.

* نهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی عراق و فرانسه در بغداد آغاز شد.

* وزیر بازرگانی برزیل برای فروش سلاح به بغداد سفر کرده است.

* ادعای واشنگتن تایمز درباره قرارداد فروش سلاح های امریکایی غنیمتی در ویتنام به ایران.

* سخنان جلود وسرمقاله واشنگتن پست درباره تلاش عربستان برای افزایش قیمت نفت و نارضایتی امریکا از برکناری یمانی و نقش ایران در این زمینه.

* گزارش میدل ایست درباره میزان و چگونگی صادرات و تولید فرآورده های نفتی ایران. آغاز عملیات مجدد بارگیری از پالایشگاه باختران.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی