خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/8/15
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 20 آبان 1391 ساعت 19:47

بسمه تعالی

 

* میزان پیشرفت کار مهندسی وشناسایی قرارگاه نصرت در منطقه هور برای عملیات یدک. افزایش فعالیت مهندسی و تقویت نیروی دشمن در جزیره جنوبی. آماده باش نیروهای خودی در این منطقه.

* گزارش معاونت اطلاعات سپاه از پیچیده تر شدن دشمن، تحرکات دشمن، از جمله فعالیت های گمراه کننده برای انحراف اذهان از مسیر اصلی تحرکات و زمینه سازی برای هجوم های محدود به مناطق حساس. اقدام ارتش عراق در کردستان، منطقه سپاه دوم و منطقه عمومی جنوب. حساسیت و پیش بینی دشمن از احتمال تک خودی در مناطق فاو، خانقین، هور، مهران، مندلی و منطقه سپاه سوم.

* افزایش تحرکات ارتش عراق در مناطق آبادان تا ام الرصاص، سواحل خور عبدالله، دریاچه نمک، دهانه وربه و جزیره بوبیان کویت.

* اجرای آتش روی نیروهای دشمن در منطقه خور عبدالله و بندرالبکر. افزایش ناگهانی و آشکار تحرکات دریایی و فعالیت عراقی ها در جزیره بوبیان.

* شکست حمله نیروهای عراقی به پایگاه های معارضین کرد عراقی در کاریزه. تشدید فعالیت کردهای معارض عراق علیه نیروهای دولتی. تحلیل یک روزنامه ترکیه از اظهارات آقای هاشمی و مسعود بارزانی درباره تعلق داشتن کرکوک به کردها.

* اعزام بیش از دو هزار نیروی رزمی- تخصصی از استان مرکزی به جبهه و پادگان های آموزشی.

* گسترش منطقه تحت کنترل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در تنگه هرمز. فرمانده نیروی دریایی ارتش: نیروی دریایی برای محموله هایی که با بارنامه کشور دیگری به مقصد عراق بارگیری می شوند تدابیر خاصی در نظر گرفته است.

* مصاحبه رئیس جمهوری با مجله اشپیگل درباره مسئله جنگ، خرید سلاح، آینده عراق و عدم پذیرش طرح های صلح.

* نشریه میدل ایست درباره آینده جنگ دو استراتژی را مورد بررسی قرار داد.

* ای.بی.سی و کریستین مانیتور به مشکلات ایران در تهیه تسلیحات و تأثیرآن بر عملیات بزرگ، آینده جنگ و نگرانی از پیروزی احتمالی ایران پرداختند.

* سازمان عمده کشتی رانی بین المللی از سازمان ملل خواستار وادارساختن ایران و عراق به تضمین امنیت خطوط آبی کشتی های بی طرف شدند.

* در پی خاتمه کنفرانس سران همکاری، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در تلاش برای پایان دادن به جنگ با سفیران ایران و عراق دیدار کرد.

* تأیید تلویحی سفر مک فارلین به ایران. خودداری شولتز از پاسخ به سوالات مربوط به گفت و گوی با ایران برای آزادی گروگان ها. برژینسکی توضیحات ریگان را قابل قبول ندانست. انتقاد دمکرات ها از ریگان.

* تفسیررسانه های امریکا از سفر مک فارلین، مطبوعات انگلیس: امریکا قصد بهره برداری از اختلاف نظر جناح های سیاسی به نفع خود را داشت.

* ارتباط رخدادهای مختلف اخیر درخاورمیانه با یکدیگر از جمله آزادی گروگان ها و نقش ایران و سوریه در آن، نقش سوریه در افشای سفر مک فارلین، تأثیرات سفر وی در مسائل سیاسی و روابط ایران با رژیم های منطقه، تأثیر در قیمت نفت و جنگ کشتی ها، از جمله موضوع های مورد بحث رسانه های همگانی جهانی است.

* رسانه های غربی و شبکه های تلویزیونی امریکا به شایعه پراکنی درباره ارسال سلاح های اسرائیلی به ایران پرداختند.

* علل تلاش امریکا برای برقراری روابط با ایران از دید بی.بی.سی، گاردین و ایندی پندنت و همچنین بنی صدر و هیگ.

* شکایت ایران به سازمان ملل در مورد استفاده عراق از جزیره بوبیان کویت علیه ایران.

* رادیو اسرائیل در تفسیری با احتمال گسترش جنگ درمنطقه خلیج فارس و تبدیل شدن به جنگ جهانی، تنها راه خاتمه جنگ را توافق دو ابرقدرت دانست.

* ابراز خشم دولت عربستان از خبر دروغ درخواست رئیس مجلس ایران از دانشجویان جهت حمله به سفارت خانه های عربستان و کویت.

* مصر، مصری های ارتش عراق داوطلبانی دانست که در آن کشور کار می کنند.

* اعضای دو شبکه بمب گذار مرتبط با عراق طی هفته اخیر دستگیر شدند.

* پخش گزارشی از رقابت و اختلاف ضد انقلابیون خارج از کشور در تلویوزیون وابسته به بختیار کالیفرنیا برادر شیخ عزالدین حسینی در کراچی به هر کس سر یک پاسدار بیاورد، 50 دلار می دهد.

* عده ای از فراریان ایرانی در مرز ترکیه و یونان سرگردان هستند.

* تحلیل پیام نهضت آزادی به رهبر انقلاب درباره جنگ در کیهان چاپ لندن.

* نماینده بیرجند در مجلس خواستار جلوگیری از سوء استفاده کنندگان از وضعیت اقتصادی کشور، جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و جلوگیری از بازخرید کردن کارگران شد.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی