خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
روزشمار دفاع مقدس ؛ آزادی مهران
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
جمعه 10 تیر 1390 ساعت 10:20

بسم الله الرحمن الرحیم

آزادي‌ مهران

نام‌ عمليات: كربلاي‌1

زمان‌ اجرا4/10 :/1365

مدت‌ اجرا10 :روز

تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير10400

رمز عمليات: يا ابوالفضل‌ العباس7))

مكان‌ اجرا: منطقه‌ عملياتي‌ دشت‌ مهران‌- جبهه‌ مياني‌ جنگ

 ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده:رزمندگان‌سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌

اهداف‌ عمليات: بازپس‌ گيري‌دوباره‌ شهر مهران‌ و ارتفاعات‌ مرزي‌ منطقه‌ و سركوب‌ و منفعل‌ كردن‌ دشمن

 

 

تصرف‌ شهر فاو به‌ دست‌ قواي‌ ايراني‌ و پيروزي‌هايي‌ كه‌ رزمندگان‌ در اين‌ منطقه‌ حساس‌ به‌ دست‌ آوردند، عراق‌ را بيش‌ از پيش‌ در موضع‌ ضعف‌ قرار داد. كمك‌هاي‌ بي‌دريغ‌ كشورهاي‌ عربي‌ و همچنين‌ غرب‌ هم‌ نتوانست‌ شكست‌ سنگين‌ سردمداران‌ رژيم‌ بعث‌ را توجيه‌ و افكار عمومي‌ مردم‌ عراق‌ را راضي‌ نگه‌ دارد. از اين‌ رو عراق‌ كه‌ در هر سال‌ با عملياتي‌ گسترده‌ از سوي‌ رزمندگان‌ ايراني‌ مواجه‌ مي‌شد، تصميم‌ گرفت‌ تا استراتژي‌ دفاعي‌ خود را تغيير داده‌ و براي‌ مقابله‌ با عمليات‌ ايران، روشي‌ جديد را اختيار كند.

اين‌ تصميم‌ كه‌ حاصل‌ جلسات‌ مختلف‌ فرماندهان‌ بلند پايه‌ با رييس‌ حكومت‌ عراق‌ بود «استراتژي‌ دفاع‌ متحرك» نام‌ گرفت‌ و صدام‌ خود فرماندهي‌ اين‌ طرح‌ را عهده‌دار شد.
دشمن‌ در نخستين‌ اقدام‌ خود تحركاتي‌ را در مناطق‌ مختلف‌ انجام‌ داد كه‌ تصرف‌ و اشغال‌ دوباره‌ شهر مهران‌ و ارتفاعات‌ مشرف‌ بر اين‌ منطقه‌ از آن‌ جمله‌ بود. مهران‌ كه‌ در نوار مرزي‌ بين‌ دو كشور جزو جبهه‌ مياني‌ به‌ حساب‌ مي‌آمد، نه‌ تنها در آن‌ زمان‌- كه‌ از ديرباز و حتي‌ قبل‌ از شروع‌ جنگ‌- صحنه‌ مناقشات‌ مرزي‌ و درگيري‌هاي‌ پراكنده‌ بود. با توجه‌ به‌ اينكه‌ بيشتر نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ در فاو درگير بودند، و حفاظت‌ و دفاع‌ مهران‌ به عهده‌ ارتش‌ بود.
عراق‌ در يك‌ حركت‌ حساب‌ شده‌ دروازه‌هاي‌ مهران‌ را گشود و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌ را به‌ تصرف‌ خود درآورد. صدام‌ حسين‌ اين‌ اقدام‌ ارتش‌ عراق‌ را در ازاي‌ از دست‌ دادن‌ فاو، مهم‌ برشمرد. آخرين‌ عمليات‌ رزمندگان‌ ايراني‌ در اين‌ منطقه‌ در زمان‌ والفجر3 انجام‌ شده‌ و پس‌ از بازپس‌گيري‌ مهران‌ در آن‌ عمليات، ديگر اتفاق‌ مهمي‌ در منطقه‌ رخ‌ نداده‌ بود.
در مقابل‌ وضعيت‌ يادشده، ضرورت‌ آزادسازي‌ مهران‌ اجتناب‌ ناپذير بود، چرا كه‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌ (رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه) فرمانده‌ كل‌ قوا بر آزادي‌ اين‌ شهر مهم‌ تاكيد فرموده‌ بودند. بر اين‌ اساس‌ و به‌ منظور آزادسازي‌ شهر مهران، مقدمات‌ كار از جمله‌شناسايي‌ و جمع‌آوري‌ اطلاعات‌ از دشمن، آغاز و عمليات‌ كربلاي‌ يك‌ بر اساس‌3 مرحله‌ طراحي‌ گرديد:

مرحله‌ نخست: تأمين‌ ارتفاعات‌ قلاويزان‌ ايران‌ تا روستاي‌ امامزاده‌ حسن‌
مرحله‌ دوم: تأمين‌ ارتفاعات‌ جبل‌ همدين‌ تا شيارميگ‌ سوخته‌ و در امتداد آن‌ روستاهاي‌ بهين، بهروزان‌ و هرمزآباد.
مرحله‌ سوم: تصرف‌ خاكريز والفجر3 از روستاي‌ فرخ‌آباد تا زير ارتفاعات‌223 قلاويزان‌ و تأمين‌ شهر مهران.

در ساعت‌22 و30 دقيقه‌ مورخ‌10 تيرماه‌1365 عمليات‌ آزادسازي‌ مهران‌ با عنوان‌ «كربلاي1» و با رمز «يا ابوالفضل‌ العباس(7) ادركني» آغازشد
24
 ساعت‌ پيش‌ از شروع‌ عمليات، دو گردان‌ از رزمندگان‌ ايراني‌ جهت‌ دور زدن‌ و غافلگير كردن‌ دشمن‌ از سمت‌ قلاويزان‌ حركت‌ كرده‌ بودند. همزمان‌ با حركت‌ اين‌ نيروها، طوفان‌ نسبتا شديدي‌ همراه‌ با گرد و غبار سطح‌ منطقه‌ عمليات‌ و عقبه‌هاي‌ خودي‌ را پوشاند و اين‌ وضعيت‌ درست‌ در زماني‌ بود كه‌ يگان‌هاي‌ خودي‌ آماده‌ مي‌شدند تا عمليات‌ خود را آغاز كنند.
با توجه‌ به‌ اينكه‌ دشمن‌ در روز اول‌ عمليات‌ با وارد كردن‌ نيروهاي‌ احتياط‌ خود، با لشكرهاي‌ عمل‌ كننده‌ درگير شده‌ بود، اما هيچ‌ حركت‌ قوي‌ حساب‌ شده‌اي‌- اعم‌ از پاتك‌ و يا استفاده‌ از نيروي‌ هوايي‌ و توپخانه‌- از دشمن‌ مشاهده‌ نمي‌شد و اين‌ وضعيت‌ براي‌ عموم‌ فرماندهان‌ عمليات‌ غيرمنتظره‌ بود. عمليات‌ موفق‌ كربلاي‌1 پاياني‌ بر استراتژي‌ دفاع‌ متحرك‌ عراق‌ و نيز نقطه‌ شروع‌ اميدوار كننده‌اي‌ براي‌ نيروهاي‌ خودي‌ بود. منفعل‌ كردن‌ سياست‌ تهاجمي‌ عراق، هدفي‌ عمده‌ بود كه‌ نيروهاي‌ خودي‌ بخوبي‌ توانستند در اين‌ عمليات‌ به‌ آن‌ دست‌ يابند و ضمن‌ آن‌ به‌ همه‌ اهداف‌ نظامي‌ پيش‌ بيني‌ شده‌ نيز برسند.
ده‌ روز جنگ‌ و مقاومت‌ در مهران‌ منجر به‌ آزادسازي‌175 كيلومتر مربع‌ از خاك‌ خودي‌ و عراق‌ شد و8 روستا و ارتفاعات‌ قلاويزان‌ و دو پاسگاه‌ مرزي‌ به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد. علاوه‌ بر مناطق‌ اشغال‌ شده‌ توسط‌ دشمن‌ رزمندگان‌ از موانع‌ و استحكامات‌ خط‌ دشمن‌ نيز كه‌ در والفجر 3 آزاد نشده‌ بود عبور نموده‌ و ارتفاعات‌ قلاويزان‌ را آزاد كردند. همچنين‌ عقبه‌هاي‌ دشمن‌ از جمله‌ شهرهاي‌ بدره‌ و زرباطيه‌ در معرض‌ ديد و تير نيروهاي‌ خودي‌ قرار گرفت‌ و در مجموع‌220 كيلومتر مربع‌ از زمينهاي‌ تحت‌ اشغال‌ دشمن‌ آزاد شد. در اين‌ عمليات‌110 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، صدها دستگاه‌ خودرو، چندين‌ انبار بزرگ‌ مهمات‌ و مقدار زيادي‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌ سنگين‌ دشمن‌ منهدم‌ گرديد.
در كنار اين‌ خسارات، ده‌ها تيپ‌ از يگانهاي‌ ارتش‌ عراق‌ از ميان‌ رفت‌ و بيش‌ از10400 تن‌ از قواي‌ دشمن‌ كشته‌ و زخمي‌ شده‌ يا به‌ اسارت‌ نيروهاي‌ خودي‌ در آمدند همچنين‌73 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر،100 دستگاه‌ خودرو نظامي،90 قبضه‌ خمپاره‌انداز،20 قبضه‌ آتشبار ضدهوايي،10 دستگاه‌ خودرو مهندسي‌ و هزاران‌ قبضه‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌ سنگين‌ به‌ غنيمت‌ گرفته‌ شد.

در اين‌ عمليات‌ شهيد سيدرضا دستواره‌ به‌ شهادت‌ رسيد.


 

آخرین به روز رسانی در جمعه 10 تیر 1390 ساعت 10:22