خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
داوری حضرت-اولین برنامه حضرت PDF  | چاپ |  نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
دوشنبه 24 مرداد 1390 ساعت 15:22

ازغم دوست در این میکده فریاد کشم        داد رس نیست که در هجر رخش داد کشم

                                                                                                  امام خمینی (ره)

 

alt

 

آن گاه که قائم (علیه السلام)قیام کند,برای هرسرزمین ومنطقه ای , حاکمی انتخاب می کندو به او می فرماید:عهد(دستور العمل)در کف دستت است.هرگاه جریانی رخ داد که  آن را نفهمیدی وحکم آن را ندانستی,به کف دستت نگاه کن  و(هرچه در آن نقش بست)به آن عمل کن.(بحارالانوار,ج52)

داوری حضرت(1) :

امام باقر(ع)می فرمایند: چون قائم ما قیام کند در میان اهل تورات با تورات ,در میان اهل انجیل با انجیل ,در میان اهل زبور با زبور,و در میان اهل قرآن با قرآن داوری می کند. ثروتهای روی زمین و گنج های درون آن از تمام نقاط جهان به سوی او گرد می آید. (بحار الانوار,ج51,ص29)

امام صادق (ع)می فرمایند:چون قائم آل محمد(ص)فرمانروا شود,در میان مردم به حکم حضرت داود(ع) داوری می کند ونیازی به شاهد وگواه نخواهد داشت . در هر موردی ,خداوند حکم واقعی را به او الهام می کند وبراساس علم خود قضاوت می نماید.(بحار الانوار,ج52,ص319و339)

امام باقر فرمود:حضرت قائم (ع) احکام وقضاوتهایی دارد که حتی برخی از یاران وکسانی که در رکابش  شمشیرها زده اند,به آن احکام اعتراض می کنندو آن قضاوت حضرت آدم (ع)است وحضرت نیز گردن معترضان را می زند.سپس به روش دیگری قضاوت می کند که قضاوت حضرت داود (ع)است,ولی گروه دیگری از یارانش اعتراض می کنندوحضرت گردن آنان را نیز می زند.برای بار سوم حضرت به شیوه حضرت ابراهیم (ع)قضاوت می کند وباز هم گروهی از یارانش-که در رکابش شمشیر زده اند –اعتراض می کنند وحضرت آنان را نیز اعدام می کند.آن گاه حضرت به روش محمد(ص)رفتار می کند و دیگر کسی بر حضرت اعتراض نمی کند.(بحار الانوار,ج52,ص389)

اولین برنامه حضرت(2):

برطبق پاره ای از روایات ,نخستین برنامه ای که حضرت آغاز می کند,این است که دست بنی شیبه را قطع می کند وبالای کعبه می آویزدو جارچی آن حضرت را ندا می کند:اینها دزدان (اموال)خدا هستند.(بحارالانوار,ج52,ص361)

در حدیث دیگری از امام صادق(ع),نخستین برنامه ی حضرت اینگونه آمده است که:در سراسر جهان اعلام می کند: توجه کنید!برای هر کس از شیعیان ما قرضی هست تذکر دهد,تا اینکه حتی یک دانه سیر وخردل کوچک را ادا کنند؛تا چه رسد طلا ونقره واملاک.(بحار,ج53,ص34)

اولین هایی که در این گونه روایات آمده است یا (اول)نسبی است نه حقیقی. یعنی کارهایی که همان اوائل ظهور انجام می دهد,نسبت به کارهای بعدی ,ویا مراداز(اول),اولیت در بُعد خاصی است. مثلا اولین کار در بُعد اجتماعی ,دست دزدان را قطع کردن و در بُعد اقتصادی مثلا پرداخت دیون شیعه می باشد.

 

یا لثارات الحسین...

   

 

(1)،(2)  برگرفته از فرهنگ الفبای مهدویت ،مجتبی تونه ای،