خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 2/4/1358
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 02 تیر 1391 ساعت 07:24

بسمه تعالی

 

* تداوم عملیات خرابکارانه گروه های موسوم به خلق عرب در خوزستان از جمله به آتش کشیدن انبار سازمان آب و برق و مخابرات خرمشهر برای سومین بار؛ دستگیری رئیس انبار مخابرات خرمشهر به اتهام آتش زدن این انبار؛ دستگیری شش جاسوس عراقی در خوزستان توسط سپاه پاسداران؛ بازتاب حوادث خرمشهر در بخش عربی رادیو ریاض.

* درخواست آیت الله شبیرخاقانی از مردم استان برای حفظ آرامش و کنترل احساسات؛ تفسیر رادیو لندن دربارۀ بازتاب سخنان آیت الله خلخالی در خوزستان و اختلاف مدنی- شبیر؛ مصاحبه تلفنی آیت الله خلخالی دربارۀ اظهارات قبلی خود در مورد تجزیه طلبی و تأکید بر مقابله با آن.

* سخنرانی آیت الله شبیرخاقانی در مسجد امام صادق(ع) خرمشهر و تأکید بر حفظ اخوت و حقوق اسلامی، نفی جدایی عرب و عجم، محکومیت ضد انقلاب و دفاع از حقوق همه قومیت ها و اقلیت ها.

* مصاحبه آیت الله شبیر خاقانی با روزنامه الانباء دربارۀ علل حوادث خرمشهر و خوزستان، دخالت کشورهای خارجی و کویت در آن، مذاکرات با امام خمینی و مراجع و مقامات دولتی، آینده حوادث کردستان، بلوچستان، ترکمن صحرا و خوزستان، قانون اساسی، مجلس مؤسسان و عفو عمومی.

* تشریح چگونگی و علل آغاز حوادث خرمشهر در شمارۀ امروز کیهان.

* کشف و ضبط انبار بزرگ مهمات و سلاح سازمان چریک های فدایی خلق در مجیدیه تهران؛ اطلاعیه دفتر دادستانی انقلاب اسلامی تهران در این باره؛ سخنگوی سازمان مزبور گفت: ما یک سازمان سیاسی – نظامی هستیم و داشتن سلاح را حق مسلم خود می دانیم.

* اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق ایران با عنوان « اخطار مجاهدین خلق ایران دربارۀ احتمال صرف نظر کردن دادگاه انقلاب از اعدام دو تن از جلادان ساواک (تهرانی و آرش) و متهم کردن نظام به قصد ایجاد دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جدید به کمک عناصر ساواک.

* اظهارات آیت الله موسوی اردبیلی دربارۀ ملاقات ایشان با محمدرضا سعادتی در زندان به همراه یک پزشک و اعلام عدم آثار شکنجه در بدن وی و تأیید اسناد منتشر شده دربارۀ اعترافات سعادتی؛ مصاحبه تلویزیونی سخنگوی سپاه پاسداران در تأیید اسناد به دست آمده دربارۀ جاسوسی سعادتی و علل دستگیری حماد شیبانی.

* صدور حکم دادستان کل انقلاب اسلامی برای تخلیه سازمانی که سازمان مجاهدین خلق در جریان انقلاب متصرف شده است.

* اطلاعیه جامعه روحانیت تهران دربارۀ قانون اساسی جدید و نحوۀ تصویب آن: جامعه ما قانون اساسی را می خواهد که بیانگر راه و برنامه انقلابش و آرمان ها ی جهاد خونینش باشد...تنها راه شرعی و عاقلانه و انقلابی تصویب قاون اساسی جدید پس از بررسی دقیق توسط خبرگان و نظر خواهی عمومی می باشد.

* بیانات امام خمینی در جمع گروهی از بانوان لنگرود و پاسداران انقلاب اسلامی  همدان دربارۀ اهمیت معنویت و پاسداری از انقلاب اسلامی و حکم قتل پاسداری  که برادرش را کشته است.

* پاسخ امام خمینی به تلگرام تبریک لئونید برژف رهبر شوروی به مناسبت برپایی جمهوری اسلامی در ایران.

* پاسخ وزارت امورخارجه آمریکا به استعلام سفارت آن کشور در تهران درباره تابعیت آمریکایی دکتر ابراهیم یزدی.

* گزارش خبرگزاری ها دربارۀ تشکیل نیروی واکنش  سریع آمریکا برای حضور نظامی در مناطق  استراتژیک جهان بویژه در خلیج فارس.

* تلگرام جامعه علما منطقه 10 تهران خطاب به رئیس جمهوری عراق برای رعایت حرمت حسن همجواری با ایران و کنار گذاشتن سیاست های کینه توزانه در مورد انقلاب اسلامی؛ گزارش مطبوعات ایران از پیام صدام حسین به آیت الله صدر و  واکنش آیت الله صدر در این باره؛ محاصره منزل امام خمینی در نجف توسط مأموران عراق و تصمیم عراق به اخراج آیت الله رضوانی و ده ها تن از نزدیکان  امام  خمینی ازعراق.

* مصاحبه وزیر اطلاعات عراق و محکوم کردن نظریات آیت الله صادق روحانی در خصوص بحرین.

* ادامه جنگ تبلیغاتی عراق و ایران با درج تفسیری در روزنامه اطلاعات  تحت عنوان " عربده های کینه توزانه بعثی ها از حلقوم روزنامه الثوره شنیده می شود" و تحلیل روزنامه کیهان با عنوان " سالت – 2، کنترل سلاح های  هسته ای با جنبش های مردمی " و طرح این سؤال که چرا عراق همیشه در جهت  منافع امپریالیسم حرکت کرده است.

* انور سادات لایحه ای برای دادن حق پناهندگی سیاسی به شاه سابق و خانواده اش در مصر تسلیم پارلمان آن کشور کرد.

* تفسیر رادیو مسکو دربارۀ متن پیش نویس قانون اساسی ایران و انعکاس تلویحی موضع رضایت آمیز دولت شوروی از مواد و اصول مندرج در پیش نویس.

* گزارشی از محاکمه و اعدام شکنجه گران معروف ساواک، بهمن نادری پور(تهرانی) و فریدون توانگری(آرش).

 

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی