خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/6/12
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
يكشنبه 12 شهریور 1391 ساعت 06:59

بسمه تعالی

 

* دشمن با جنگ الکترونیک در اسکله العمیه امکان هر نوع تماس بی سیم نیروهای روی اسکله با عقبه را قطع کرد . ورود هشت ناوچه عراقی به منطقه عملیاتی ؛ تشدید فشار و حملات هوایی دشمن ؛ عقب نشینی نیروهای خودی ؛ بررسی نقاط ضعف و قوت عملیات کربلای 3 و نتایج این عملیات.

ضمیمه اول گزارش : نحوۀ عبور ناوچه های عراقی از خورعبدالله و ورود به منطقه کربلای3 ، با وجود تلاش نیروهای خودی ؛ وضعیت جغرافیایی و نظامی خورعبدالله.

ضمیمه دوم گزارش : نحوۀ پاتک دشمن به اسکله العمیه ؛ شدت بمباران هواپیماها و حمله ناوچه های دشمن ؛ مقاومت نیروهای خودی ، کمبود مهمات و مقابله هواپیماهای دشمن با قایق های خودی.

* استفاده عراق از گلوله های شیمیایی در منطقه عملیاتی کربلای 2(حاج عمران).

* بازگشت فرمانده یکی از گردان های عمل کننده در کربلای 2 پس از سه روز محاصره و اظهارات وی درباره سرنوشت دو گروهان محاصره شده.

* انعکاس عملیاتهای کربلای 2و3؛ رادیو امریکا: « این عملیاتها برای آزمایش و سنجش قدرت نظامی طرف مقابل انجام می شود.» رادیو مسکو : جنگ خسارت های عظیمی به هر دو کشور وارد ساخته ، طرفین باید جنگ را خاتمه دهند.

* ستاد مشترک ارتش : سه هواپیمای عراقی را جنگنده ها و آتش پدافند خودی سرنگون کردند.

* یک کشتی دیگر روسی را نیروی دریایی ارتش ایران ره گیری کرد. وزرات خارجه شوروی توقیف کشتی روسی را در روز گذشته ، تایید کرد . رادیو اسرائیل: « این نخستین باری است که ایران یک کشتی روسی را متوقف می سازد.» نشریه دفتر تبلیغات اسلامی :« کشتی توقیف شده حامل مهمات برای کویت بود که نیروی دریایی آن را تخلیه کرده است.» آسوشیتدپرس: ایران کشتی متعلق به شوروی را با اجبار به بندرعباس برد و تخلیه کرد.

 * خسارت های و تلفات ضد انقلاب در مرداد و تلفات خودی از اردیبهشت تا مرداد.

* درخواست سازمان مجاهدین خلق از عناصرخود برای فرار به عراق و تشویق نظامیان به ترک جبهه ها ؛ حزب توده خطاب به هواداران خود : با تشکیل هسته های انقلابی ، مبارزه در راه سرنگونی رژیم حاکم را سازمان دهید، علیه جنگ تبلیغ کرده و از فراریان جنگ حمایت کنید.

 * نخست وزیر به ادارات ابلاغ کرد تا امکانات اضافی را در خدمت جنگ قرار دهند و مهندس موسوی: عملیات "کربلای3" با روش های عادی کلاسیک غیر قابل تصور است.

* در کمیته سیاسی سران عدم تعهد ، 13 کشور حامی عراق علیه ایران موضع گرفتند. پیشنهاد ایران برای محکومیت متجاوز ؛ محکومیت کاربرد سلاح شیمیایی و محکومیت حمله به مناطق مسکونی پذیرفته نشد .

* طه یاسین رمضان : ایران برای خود یک نوع قیومیت مذهبی قائل است و برای تحمیل قیومیت خود با اسلحه علیه همسایگان وارد عمل می شود.

* الرأی العام: یک هیئت نظامی مصری به همراه22 متخصص ارتش مصر وارد بغداد شدند. این هیئت مأموریت دارد طرحی برای مقابله با حمله آتی ایران پیشنهاد کند.

* خبرگزاری یونان : « شورای همکاری خلیج فارس هزینه یک معامله تسلیحاتی به لرزش500 میلیون دلار به نفع عراق را تقبل کرده است.» وزیر اطلاعات عراق: کشورهای حاشیه خلیج فارس خطر ایران را احساس کرده اند.

* در پی انتقاد آقای هاشمی رفسنجانی از برخورد عوامل اجرایی با مسئله بدحجابی و منکرات ، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی در نامه ای به وی نوشت : بدحجابی و پانکیسم خطر و تهدید جدی برای انقلاب است . مردم از کوتاهی کمیته در برخورد با بدحجابی اعتراض دارند و بعضی مسئولین محترم از تندی و کندی عکس العمل کمیته.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و سوم ، در تدارک عملیات سرنوشت ساز

نویسندگان: یحیی فوزی – علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 14 شهریور 1391 ساعت 15:29