خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/6/17
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 17 شهریور 1391 ساعت 14:17

بسمه تعالی

 

* دشمن با توپخانه و 35 فروند هواپیما بیش از240کیلومتر مربع از منطقه دربندیخان را هدف حمله شیمیایی قرار داد که بیش  از 2 هزار تن از رزمندگان مسموم شدند.

* اعتراض ایران به دبیر کل سازمان ملل دربارۀ حملۀ شیمیایی عراق.

* اقدامات خودروهای دشمن در محور سید صادق- حلبچه هدف آتش خودی قرار گرفت.

* در حمله عناصر حزب دمکرات کردستان به یک پایگاه در حوالی ارومیه ، سه تن شهید، 24 تن مجروح و 12تن اسیر شدند. گزارش نیروی زمینی سپاه از درگیریهای خودی و ضد انقلاب در نیمه اول ماه جاری.

* یک بمب در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی تهران کشف و خنثی شد.

* رئیس جمهور پس از بازگشت از کنفرانس غیرمتعهدها : وقتی مسائل جنگ را برای رهبر زامبیا تشریح کردم، او متحیر ماند. بسیاری از سران وقتی حرفهای ما را می شنیدند، آن را تأیید و تصدیق می کردند.

* سفیرعراق در واشنگتن از امریکا و شوروی خواست تا مانع فروش اسلحه  به ایران شوند. وی گفت : نیابد هیچ یکی از قدرت های جهانی درجنگ بی طرف باشند. عراق حاضر به مذاکره با ایران است.

* سخن گوی وزارت خارجه انگلیس : ممکن است موضوع جنگ ایران و عراق در گفت وگوهای دو روزۀ وزیر خارجه انگلیس با مقامات امریکا طرح شود.

* تایمز مالی: تنها خروج صدام حسین از صحنۀ حکومت عراق میتواند بحران کنونی را از بین ببرد ؛ 100 هزار کشته و150 هزار زخمی ، اثرات منفی خود را بر عراق به جا گذاشته است، کویت و عربستان در طول جنگ حداقل30 میلیارد دلار به عراق کمک کرده اند.

* الشراع: ایران طرح سوریه را مبنی بر استفاده از نیروهای عراقی برای اداره یک جنگ علیه رژیم عراق، رد کرده است. منابع غربی از نتایج حمله قریب الوقوع ایران بر بنیه اجتماعی و سیاسی عراق بسیار نگرانند.

* وزیر خارجه فرانسه: عادی شدن کامل روابط میان پاریس و تهران، تا تحقیق آزادی هفت گروگان از جمله دو دیپلمات فرانسوی امکان ندارد.

* به دلیل ممنوع شدن فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران از دو سال پیش به اتهام جاسوسی به نفع عراق، سخن گوی این کمیته در خصوص دیدار از اسیران جنگی عراق در ایران اعلام کرد: ایران هنوز چراغ سبزی نشان نداده است.

* یک گروه 10 نفره از کردهای عراق، دفترهواپیمایی عراق در پاریس را به تصرف درآورده بودند ، پس از 9 ساعت خود را تسلیم پلیس فرانسه کردند.

* رئیس بازرسی ستاد مشترک ارتش در سمینار مسئولان و معاونان جنگ وزارت خانه ها از آنها خواست درحل مشکلات ارتش برخورد فعالی داشته باشند.

* مجله ژون آفریک در یک بررسی به مقایسه توان نظامی ایران و عراق پرداخت. در آمار ارائه شده، برتری مطلق از نظر تجهیزات هوایی از آن عراق است، همچنین عراق از نظر تعداد یگان ها، نفرات، نیروی زمینی ، تانک و توپخانه نیز برتری عمده ای دارد، تنها در آمار نیروی دریایی برخی ارقام متوازن یا به نفع ایران می باشد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و سوم ، در تدارک عملیات سرنوشت ساز

نویسندگان: یحیی فوزی – علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 20 شهریور 1391 ساعت 18:37