خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
گزارش روز شمار 1365/7/15
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 15 مهر 1391 ساعت 16:15

بسمه تعالی

* با توضیحات فرمانده سپاه درباره اجرای عملیات درمحورابوالخصیب با تأکید بر تاکتیک ویژه عبور از تنگه، نظر فرماندهان یگان های عمل کننده به طرح فوق جلب شد.

* ورود نیروهای قرارگاه رمضان به مقر اصلی قرارگاه درعمق خاک عراق برای هدایت عملیات فتح1.

* گلوله باران تأسیسات صنعتی اطراف شهرهای بصره، خانقین، بانمیل ونفت خانه عراق به تلافی حملات هوایی روز گذشته این کشور به خوزستان.

* هواپیماهای عراقی مواضع نیروهای خودی خود را درجزیره مینو، آبادان، شرق بصره، شلمچه، طلائیه و زید را بمباران کردند.

* پناهندگی 44 تن دیگر از مردم عراق – از جمله 24 نظامی – به جمهوری اسلامی ایران. فرمانده یک گردان ارتش خلقی عراق و 36 نیروی آن به حزب دمکرات کردستان عراق(بارزانیها) پیوستند.

* اعزام 2000تن از بسیجیان داوطلب شهر قم به جبهه های جنگ. یک مصری دوست دار انقلاب، مقیم انگلیس، یک دستگاه مخصوص" شناخت عناصر خون" به جبهه ها اهدا کرد.

* هفته نامه مصری الشعب از دولت مصر خواست تا برای آزادی اسیران مصری در ایران، اقدام کند.

* در ادامه جلسه شورای امنیت سازمان ملل، برای قطع نامه نهایی، کشورهای عرب و برخی کشورهای غیر متعهد دو پیش نویس پیشنهاد کردند. نماینده شوروی درشورای امنیت: شورای امنیت از تمام امکانات لازم برای خاتمه جنگ برخوردار است. شوروی به مأموریت محول شده به دبیر کل سازمان ملل خوشبین است.

* وزیر دفاع سوریه: امریکا صدام را به جنگ ظالمانه علیه ایران تحریک کرد. هدف از تحمیل جنگ، بازداشتن ایران از کمک به سوریه در صورت هجوم اسرائیل به سوریه بود. آغازگر جنگ ظلم کرده است و ظالم باید از بین برود.

* وزیر خارجه سودان: میانجی گری نخست وزیرسودان درحال پیشرفت است. رادیو اسرائیل : صادق المهدی با تهیه برنامه ویژه ای در پی چگونگی حل مسالمت آمیز جنگ ایران وعراق میباشد.

* وزیر خارجه یونان: عراق از تلاش  میانجی گرانه جامعه اروپا استقبال خواهد کرد؛ احساس می شود که عراق از تلاش های خود درپایان جنگ خسته شده است.

* وزیر خارجه پاکستان ضمن اظهار نگرانی از حمله آتی ایران خواهان صلح عادلانه بین دو کشور متخاصم شد.

* مذاکرات سه روزه امریکاییان با کانال دوم ارتباطی ایران که به طور مخفی صورت می گیرد، امروز در فرانکفورت پایان یافت. سرپرست هئیت امریکایی(نورث) در این دیدار به طرف ایرانی گفت: ریگان مایل است جنگ مطابق شرایط قابل قبول ایرانی ها پایان یابد. رئیس  جمهور معتقد است که کشورهای خلیج فارس باید قانع شوند که صدام باعث و بانی این معضل گردید. ما هم تشخیص می دهیم که صدام باید برود.

ضمیمه: گزارش تاور: مطالبی را که نورث از قول رئیس جمهور گفته است، ساختگی است. فکر اهدای انجیل به طرف های ایرانی راسرهنگ نورث القا کرد.

* سفارت عراق در سری لانکا درمورد برگزاری کنفرانس خبری هئیت ایرانی، به دولت آن کشوراعتراض کرد. دراین کنفرانس، به استفاده عراق از سلاح های شیمیایی و کشتار غیر نظامیان اشاره شده بود.

* در دومین روز اجلاس فوق العاده کارشناسان 13 عضواوپک، درباره عوامل مؤثر درتعیین سهمیه های جدید تولید، از جمله جمعیت، مساحت، مقدار ذخایر و دیون، بحث شد.

* عراق خواستار تعویق مهلت بازپرداخت یک وام 500 میلیون دلاری از بدهی خارجی 50 میلیارد دلاری خود شده است. بررسی وضعیت استقراض و نحوه پرداخت دیون خارجی عراق.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی