خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
امدادهای غیبی PDF  | چاپ |  نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
بندر انزلی - مهدويت
نوشته شده توسط گروه تفحص بندر انزلی   
يكشنبه 30 فروردين 1394 ساعت 08:38

رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه


قرآن خداوند را هم با صفت « رحمان »و هم با صفت « رحیم » یاد می کند که هردو مشتق از « رحمت » می باشند با این تفاوت که « رحمت رحمانی » عبارت است از رحمت عمومی که شامل همه موجودات است – وجود هر موجودی برای آن موجود رحمت است .وسائلی که برای ابقاء و ادامه وجود او آفریده شده است رحمت است – اما «رحمت رحیمیه » عبارت است از الطاف و دستگیری های خاصی که یک موجود مکلف در اثر حسن انجام وظیفه مستحق آن می گردد . لطف  خاصی است که طبق قانون خاص شامل حال می گردد .
پیامبران آمده اند که ما را به این گونه مددهای غیبی مؤمن نمایند.اگر چنین ایمانی در ما پیدا شود ما عملاً با خداوند وارد معامله بده بستان می شویم احساس می کنیم که نیکی کردیم و خداوند به ما پاداش نیک داد بر عکس بدی کردیم و کیفر دیدیم .
ما در نمازهای پنچگانه می گوییم « ایاک نعبد و ایا ک نستعین » این خود نوعی استمداد از غیبت است .



انواع امداد های غیبی  


کمک های غیبی گاهی به صورت فراهم شدن شرایط موفقیت است و گاهی به صورت الهامات و هدایت ها و روشنی ها و روشن بینی ها.ولی باید دانست که اینگونه الطاف غیبی گزاف و رایگان نیست .
قرآن در مورد اول می گوید « ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم » اگر خدا را یاری کنید خداوند شما را یاری می کندو ثابت قدمتان می دارد.
یاری الهی را که مدد غیبی است مشروط می کند به یاری قبلی خدا یعنی به اینکه خدمت وعمل و مجاهدتی در راه خیرعموم صورت بگیرد و مخصوصا در راه خدا باشد یعنی«لله و فی الله » باشد یعنی هم عمل و مجاهدت و کوشش شرط است وهم اخلا ص و حسن نیت .
در مورد دوم می گوید« والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا وان الله لمع المحسنین » آنان که در راه ما کوشش و جدیت به خرج می دهند ما راه های خود را به آن ها ارائه می دهیم خداوند با نیکو کاران است .
در این آیه نیز هم کوشش را و هم اینکه «در راه ما» باشد را ذکرمی کند،هم صرف نیروی بدنی و هم نیروی روحی را شرط قرارمی دهد و در این صورت است که هدایت و روشنی باطنی به انسان داده می شود. می بینید که سخن از مدد های گزاف و رایگان نیست .             



 


ادامه دارد..

 

 

منبع :طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مرتضی مطهری/مهدویت