خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار13/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 13 تیر 1391 ساعت 04:19

بسمه تعالی

* حمله با خمپاره به فرودگاه اهواز و شکسته شدن شیشه های برج مراقبت آن.

* تلگرام ژاندارمری کل کشور از آموزش نظامی 160 ایرانی در پادگان محمد قاسم عراق زیرنظر افسران عراقی.

* اظهارات رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی درباره آمادگی رزمی لشکر 92 اهواز برای مقابله با هرگونه نا امنی درونی و برونی و تصادفی بودن حمله هواپیماهای عراقی و عدم اتخاذ تصمیمات مغایر حسن هم جواری توسط عراق.

* افشاگری مرزبان خرمشهر درباره عوامل دست اندر کار حوادث خوزستان از جمله سیل قاچاق اسلحه از عراق به ایران، اقدامات تبلیغاتی عراق در خوزستان، خالی بودن پاسگاه های مرزی از نیرو و امکانات، آموزش نظامی گروهی با عنوان فدائیان عرب در اردوگاه های نظامی بصره، تمرکز نیروهای عراق در مرز ایران وبریده شدن سیم های خاردار درمنطقه کوشک.

* مجله عراقی الفبا: اعراب عادت کرده اند که عراق در برابر یورش تاتارها در قرن دهم و قرن بیستم ایستادگی کند! الثوره: همدستی کنونی ایران با امپریالیسم موجب وخامت اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور شده است.

* مصاحبه صدام حسین معاون رئیس جمهوری عراق با مجله آلمانی اشپیگل و اعلام مواضع بغداد درباره انقلاب اسلامی و روابط ایران و و تقویت نیروهای نظامی در کشوردر مرزها. استرداد سه جزیره و موضوع مالکیت بحرین.

* ورود احمد حسین السامرایی سفیر جدید عراق به ایران

* اخراج 27 تن دیگر از روحانیون مقیم عراق از این کشور.

* جلسه حسن تفاهم مفتی زاده و عزالدین حسینی با وساطت روحانیون سرشناس کردستان در قریه بوهد کندی و مذاکره آنها با انتشار اطلاعیه دو ماده ای درباره اصل 13 قانون اساسی(مسئله مذهب رسمی کشور) و مسئله خودمختاری کردستان.

* درج نامه سرگشاده ای به قلم دکتر هاشم شیرازی خطاب به مهندس مهدی بازرگان در روزنامه اطلاعات علیه انقلاب اسلامی ، دولت موقت و حاکمیت اسلامی و دفاع از عاملان ترویج قوم گرایی ضد انقلابی و مسببان اصلی حوادث سنندج و نقده.

* مواضع سازمان مجاهدین خلق درباره دستگیری و نحوه محاکمه تقی شهرام و اعلام بی اعتمادی سازمان به دستگاه های سیاسی، قضایی و امنیتی کشور، هشدار در مورد سوء استفاده از محاکه تقی شهرام علیه سازمان و عدم دامن زدن به جنگ مذهبی و غیر مذهبی و مسائل ایدوئولوژیکی.

* اظهار نظر و اعلام موضع دو دسته از افراد و گروه های موافق و مخالف نظام اسلامی درباره ماجرای سعادتی از جمله کمال گنجه ای (موافق نظام اسلامی) از زندانیان سیاسی رژیم شاه و 22 نفر از شاعران، نویسندگان و هنرمندان وابسته به جریان های لائیک و جمعیت حقوقدانان(مخالفین نظام).

* اعلامیه گروهی از همافران نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران درتعیین ضرب الاجل سه روزه برای: پاکسازی محیط نیروی هوایی، روشن شدن وضع همافران، تأیید بخشنامه ها توسط شورای مرکزی ستاد نیرو و جلوگیری از اخراج پرسنل.

* تحصن گروهی- که خود را از افراد سپاه پاسداران می نامیدند- در ساختمان دادستانی انقلاب و در اعتراض به کادر رهبری سپاه؛ پاسخ فرمانده کل و فرمانده عملیات سپاه به اعتراضات متحصنین و تأکید بر ضرورت تصفیه سپاه و گزینش افراد طبق ضابطه.

* تعیین تاریخ 12/5/1358 به عنوان زمان انتخابات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (مجلس خبرگان).

* بیانات امام خمینی درجمع پاسداران انقلاب اسلامی آباده و تشریح تفاوت های اساسی حکومت اسلامی با حکومت های دیگر.

* مصاحبه علی شمس اردکانی سفیر ایران در کویت با روزنامه کویتی السیاسه درباره تهدیدات آمریکا علیه انقلاب اسلامی و خلیج فارس.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 12/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
يكشنبه 11 تیر 1391 ساعت 18:45

بسمه تعالی

 

* تلگرام سازمان سیاسی خلق عرب خوزستان به دبیر کل سازمان ملل و درخواست اعزام نماینده برای بررسی وضعیت زندانیان سیاسی عرب.

* درخواست ستاد مرکزی سپاه از لشکر 92 زرهی برای همکاری در تأمین نیازهای تسلیحاتی  واحدهای سپاه در منطقه جهت مقابله با تحرکات ضد انقلاب.

* تفسیر رادیو آمریکا از امکان بروز ناآرامی های مجدد در خوزستان به نقل از نامه دادستان  کل انقلاب به مهندس بازرگان و هشدار شیخ عیسی خاقانی در دیدار با آیت الله خمینی و مهندس بازرگان مبنی بر اینکه اگر دولت به تعهدات ماه قبل خود عمل نکند، مسئول عواقب آن خواهد بود.

* وقوع درگیری مسلحانه درآبادی جلدیان در پی دایر شدن دفتر حزب دمکرات کردستان؛ اظهارات استاندار آذربایجان غربی درباره این حادثه؛ اطلاعیه حزب دمکرات کردستان در توجیه واقعه جلدیان؛ گفته های عزالدین حسینی درباره چگونگی آغاز درگیری.

* تظاهرات موافقین و مخالفین دستگیری محمدرضا سعادتی در تهران و درگیری بین آنها؛ قطعنامۀ مجاهدین خلق در این زمینه، سخنرانی حجت الاسلام هادی غفاری در جمع موافقین؛ اطلاعیه دولت موقت بر عدم دخالت دولت در دستگیری و بازجویی محمدرضا سعادتی.

* دستگیری تقی شهرام از عاملان انحراف ایدئولوژیکی سازمان مجاهدین خلق و اطلاعیه کمیته مرکزی انقلاب اسلامی درباره چگونگی دستگیری و اتهامات وی.

* گزارش ژنرال گست رئیس هیئت مستشاری نظامی آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه آن کشور دربارۀ قانون اساسی ایران و وضعیت نیروهای مسلح در آن.

* هنری کیسینجر: ما باید بین شاه سابق که یک دولت ثابت آمریکا بوده و ایران که یک کشور بسیار مهم است فرق بگذاریم.

* گزارش کاردار سفارت آمریکا در تهران به وزارت خارجه آمریکا از ملاقات با دکتر یزدی و مذاکره درباره تنخواه گردان ایران در آمریکا، قراردادهای نظامی، اعزام هیئتی از ایران به آمریکا و بلعکس، تجهیزات ارتباطی آمریکا در ایران.

گزارش دیگر کاردار از ملاقات فوق دربارۀ آینده مناسبات ایران و آمریکا: تمایل آمریکا به استقلال و تمامیت ارضی ایران و علاقه به یک ایران نیرومند و آمادگی آمریکا برای همکاری در این زمینه و همچنین همکاری در زمینه رفع مشکلات.

قدردانی از امیر انتظام و یزدی، اظهارات یزدی در مورد عدم اطمینان حکومت و مردم ایران به پذیرفته شدن انقلاب آنها از سوی آمریکا....

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 
گزارش روز شمار 11/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 10 تیر 1391 ساعت 14:21

بسمه تعالی

 

* اخطار دادسرای انقلاب اسلامی خوزستان به کسانی که با داشتن اسلحه غیرمجاز سبب ناامنی می شوند؛ اظهارات قائم مقام مرزبان خرمشهر درباره قاچاق انواع اسلحه از عراق به خوزستان و آموزش افراد جبهه التحریر خوزستان در بصره؛ اظهارات فرماندار خرمشهر مبنی بر دستگیری 12 جاسوس عراقی؛ تفسیر روزنامه کیهان از تأثیر انقلاب اسلامی ایران در عراق.

* ادامه جنگ تبلیغاتی رسانه های عراقی علیه ایران، از جمله ادعای تضییع حقوق مردم عرب در ایران و همکاری جدید ایران و آمریکا.

* اطلاعیه سازمان ایالتی حزب توده ایران در خوزستان درباره توطئه های اردوی ضد انقلاب داخلی و خارجی و گروه های چپ و راست به رهبری سازمان های جاسوسی سیاه موساد و ساواک در منطقه و اقدامات عراق برای ضربه زدن به جنبش انقلابی ایران.

* انتقاد عزالدین حسینی از رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی به دلیل پخش خبری مبنی بر طرفداری فئودال ها از حکومت اسلامی.

* مصاحبه مطبوعای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تشریح چگونگی ارتباط سعادتی با روس ها و مدارک موجود در این خصوص، نحوه بازداشت سعادتی و حماد شیبانی و سایر ابهامات موجود در این زمینه.

* حمایت مراجع قم از جمله آیت الله شریعتمداری، آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی مرعشی نجفی از اصل سیزدهم قانون اساسی در به رسمیت شناختن شیعه جعفری به عنوان مذهب رسمی کشور در پاسخ به تلگراف حجت الاسلام حاج سید علی نقی طبسی حائری.

* اطلاعیه دفتر امام خمینی خطاب به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی درباره ضرورت تشکیل انجمن های اسلامی نیروهای مسلح به منظور جلوگیری از نفوذ عوامل چپ و راست در پادگان ها و نیروهای مسلح.

* تفسیر روزنامه المستقبل چاپ پاریس دربارۀ اختلاف دیدگاه امام خمینی با بعضی از رجال ایران در خصوص تفکر ایرانی یا اسلامی، سیاست آمریکا در ایجاد اختلاف بین ایران و اعراب و درخواست امام از کشورهای عربی برای تماس با ایران برای حل مشکلات فیمابین.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 
گزارش روز شمار 9/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 09 تیر 1391 ساعت 07:12

بسمه تعالی

 

* حمله افراد مسلح به فرودگاه آبادان برای دومین بار و پرتاب نارنجک به سوی آن و آسیب دیدن یک هواپیمای دو موتوره.

* گروهی با عنوان" فداییان سازمان سیاسی عرب عربستان" با انتشار اخطاریه ای تهدید به عملیات نظامی علیه نیروها و تأسیسات دولتی کرد.

*  در پی دستگیری حامل کارتن های جزوه "آنچه در خرمشهر گذشت" از انتشارات گروهی موسوم به "سازمان انقلابی" یکی از مسؤلین این سازمان طی نامه ای به روزنامه انقلاب اسلامی ضمن تکذیب شرکت فرد فوق در وقایع خرمشهر، سازمان انقلابی را پشتیبان جمهوری اسلامی و مدافع خلق های کشور، از جمله خلق عرب اعلام کرد. دادستان انقلاب اسلامی خوزستان در جوابیه ای این گروه را نفاق افکن، ضد مردمی، طرفدار بیگانه و جزوات فوق را تحریک آمیز خواند.

* اظهارات دادستان انقلاب اسلامی خوزستان مبنی بر دستگیری 100 نفر در ماهشهر که قصد رفتن به عراق برای آموزش نظامی و سیاسی داشتند. خبر فرمانده سپاه خرمشهر در مورد دستگیری عوامل عراقی در خرمشهر که سلاح توزیع می کرده اند.

* گزارش مرزبانی خرمشهر از تحرکات خودرهای عراقی در داخل خاک ایران.

* طاهر توفیق عضو رهبری حزب بعث عراق: ایران سیاست ضد نژادی و تجاوزکارانه در قبال عراق در پیش گرفته است...؛ گزارش رادیو صوت الجماهیر از تلگراف سازمان های حزبی و حرفه ای عراق به مهندس بازرگان و نکوهش ادعاهای تعلق بحرین و سه جزیره به ایران.

* آیت الله صدر در یک گفت و گوی تلفنی از نجف با کیهان، نگرانی خود را از حال علمای اخراج شده اعلام کرد وی پیام هایی در پاسخ با تلگراف امام خمینی و آیت الله گلپایگانی فرستاد در پیام به امام، ضمن اعلام در محصور بودن خود، برای امام آرزوی موفقیت کرد.

* تجاوز چند هواپیمای عراقی به فضای شهر مریوان؛ درخواست" سازمان حقوق بشر عراق" از دبیر کل سازمان ملل برای جلوگیری از آزار و محدویت اعراب در ایران.

* در پی اظهارات استاندار کردستان درباره مفتی زاده، اقشار مردم سنندج، یونسی را به علت اهانت به مفتی زاده محکوم کردند.

* سازمان مجاهدین خلق طی نامه ای به رسانه های مختلف، به توجیه ارتباط سعادتی با مأموران شوروی پرداخت و اهداف این ارتباط را کسب اطلاعات درباره فعالیت "سیا" در ایران و تشریح موازین ملی و اسلامی میهن و انقلاب برای شوروی ذکر کرد.

* لایحه قانون انتخابات مجلس خبرگان در 41 ماده به تصویب شورای انقلاب رسید. اظهارات وزیر کشور درباره این لایحه، زمان انتخابات، شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و تعداد نمایندگان هر استان.

* لایحه تسریع در رسیدگی به اتهامات ضد انقلابی پرسنل شاغل در ارتش، شهربانی و ژاندارمری به تصویب شورای انقلاب رسید.

* جلوگیری از خروج محمد منتظری و همراهان از کشور، جلوگیری وی از پرواز بعضی از هواپیماها و سرانجام دادن اجازه خروج به وی؛ محمد منتظری دلتمردان را به نداشتن بینش انقلابی متهم کرد و گفت من برای انجام کارهای ضروری قصد سفر به لندن را داشتم و هفت روز قبل بلیط هواپیما خریدم... در رژیم گذشته وقتی از ایران فراری شدم و گذرنامه و شناسنامه ام از بین رفت و به همین خاطر پاسپورت بحرینی گرفتم و در زمان نخست وزیری بختیار از مرز خسروی به ایران بازگشتم.

* مصاحبه وزیر خارجه با یونایتدپرس درباره: مشکلات روابط ایران و امریکا، نپذیرفتن سفیر جدید آمریکا، ورود هیئت آمریکایی به ایران برای بازخرید سلاح های اضافی و دستگاه های نظامی ایران از جمله هواپیماهای جنگی، موشک های هدایت شونده و رادار.

* انتصاب ژنرال برنارد راجرز به فرماندهی کل نیروهای ناتو به جای ژنرال هیگ؛ تفسیر رادیو مسکو در این زمینه و تلاش راجرز برای تشکیل نیروی 110 هزار نفری واکنش سریع برای دخالت نظامی در امور آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و تشکیل سپاه ژاندارم خلیج فارس؛ مواضع کویت و عربستان و امارات متحده عربی درباره سیاست نظامی آمریکا در منطقه.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 10/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 07 تیر 1391 ساعت 18:26

بسمه تعالی

* شلیک موشک آرپی جی 7 به سوی کامیون سپاه و خودروی ارتش از داخل خاک عراق در منطقه شلمچه.

* نامه سرگشاده پدری از موضع دفاع از انقلاب اسلامی خطاب به دادستان انقلاب اسلامی علیه فرزند ضد انقلاب و حزب کارگران سوسیالیت.

* مدنی اوضاع کنونی خوزستان را رد مصاحبه با اطلاعات تشریح کرد. گزارش رادیو آمریکا به نقل از شیخ خاقانی مبنی بر هم زدن تظاهرات آرام مردم عرب زبان اهواز توسط پاسداران انقلاب؛ گزارش مغرضانه تلویزیون و رادیوی بغداد از حوادث و وقایع خوزستان و ادعای اسال پیام عده ای از رجال دینی به امام خمینی برای جلوگیری از کشتار عرب زبان ها.

* سفر صدام حسین به امان و گفت و گو با شاه اردن درباره مشکلات جاری خاورمیانه و تهدیدهای اسرائیل علیه کشورهای عربی.

* اجتماع جمعی از اهالی کامیاران در مسجد جامع شهر در اعتراض به اصل 13 قانون اساسی و در خواست به رسمیت شناخته شدن تسنن در کنار تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور.

* اعلامیه گروهی با عنوان" جبهه اتحاد اسلامی کردستان مرکز پیرانشهر" و هشدار در مورد اوضاع کردستان و درخواست تسریع در خود مختاری خلق کرد.

* بنابر اعلام دژبان مرکز مأموران درتهران نظامیانی که دارای وضع ظاهری مرتب نیستند و برگ مرخصی ندارند، جلب و در صورت تخلف تنبیه انضباطی خواهند شد.

* مصاحبه مطبوعاتی آیت الله صدوقی نماینده امام در یزد و انتقاد از سیاست های دولت موقت در زمینه های مختلف از جمله عدم تغییر بنیادی دردستگاه های دولتی، بی توجهی دولت در مورد کار مردم و امنیت کشور، سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون و مطبوعات.

* سخنان امام خمینی درباره علل فروپاشی نظام های طاغوتی و بیان مشخصات نظام های مردمی، در جمع هیئت شرکت کننده در سمینار وزارت دارایی.

* علی اکبر معین فر( وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه) بودجه 2440 میلیارد ریالی سال 1358را تشریح کرد.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 
<< ابتدا < قبلی 21 22 23 24 25 بعدی > انتها >>

صفحه 21 از 25