خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار3/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 02 تیر 1391 ساعت 18:54

بسمه تعالی  

 * دیدار و گفت وگوی شیخ عیسی خاقانی با مهندس بازرگان درباره مسائل خوزستان، آزادی زندانیان حوادث خرمشهر، شرایط رئیس جمهوری و قطع صدور نفت به فیلیپین.

* بازدید استاندار خوزستان از مؤسسه کیهان و پاسخ به سؤالات این روزنامه درباره اوضاع خوزستان، امضای توافقنامه با شیخ شبیر، خلع سلاح منطقه، قاچاق اسلحه، نقش عراق در حوادث خوزستان و سیاست ایران در مقابله با تحرکات عراق.

* گزارش رکن سوم دایره امور مرزی ژاندارمری کل کشور از گردهمایی رؤسای عشایر و معتمدین محلی ساکن در حوزه استحفاظی ژاندارمری خسروآباد و اعلام تقاضای آنها برای بهبود وضع زندگی مردم منطقه.

* گزارش روزنامه انقلاب اسلامی از آخرین وضعیت کردستان، اختلاف استاندار و مفتی زاده و رشد فزآینده ضدیت مردم با یونسی استاندار کردستان.

* موضعگیری نهضت آزادی درباره دستگیری محمد رضا سعادتی؛ روش های سازمان مجاهدین خلق در برخورد با این مسئله و تحریف اظهارات عزت الله سحابی مبنی بر شکنجه سعادتی و محکومیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به خاطر انتشار پرونده سعادتی.

* تجزیه و تحلیل روزنامه کیهان از واقعیت ماجرای سعادتی ، ادعای سازمان مجاهدین خلق مبنی بر شکنجه وی و تقبیح مراوده این سازمان با بیگانگان.

* اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأکید بر تشکیل رسمی سپاه به دستور امام و تصویب شواری انقلاب از تاریخ2/2/1358 و لزوم انحلال کلیه گروه هایی که به نام سپاه پاسداران فعالیت می کنند و یا ادغام آنها در سپاه تصویب شده.

* سرلشکر فرید رئیس ستاد: ما در حال تشکیل مجدد ارتش هستیم. ارتش قدرت تأمین داخلی و حفظ حدود و ثغور مملکت را دارد.

* سرتیپ امیر رحیمی فرمانده پادگان امام خمینی تهران: وقتی ارتش مردمی است فرماندهان آن نمی توانند با مردم و نمایندگان آن مخالفت کنند. دستور دادم پادگان امام خمینی برای آشنایی مردم و نمایندگان آنها با ارتش روزهای دوشنبه باز باشد.

* تجاوز پلیس مرزی عراق به داخل خاک ایران و اقدام به سرقت گوسفندان ایلات منطقه اشنویه و مقابله و درگیری مسلحانه عشایر با آنها.

* دستگیری دو فرد مظنون به جاسوسی در منطقه مرزی مهران توسط مأمورین پاسگاه مرزی.

* گزارش ژاندارمری کل کشور از اعزام 15 مامور عراقی به کویت برای شناسایی ایرانیان مقیم آن کشور.

* مصاحبه مطبوعاتی وزیر امور خارجه درباره پوزش دولت عراق از بمباران نواحی مرزی ایران و قبول پرداخت خسارت، علل تحرکات عراق در منطقه، مواضع دولت موقت در خصوص روابط دو کشور؛ اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اعترافات مردم از کاربرد نام جعلی عربستان به جای خوزستان در مطبوعات عراق و کشورهای عربی.

* روزنامه کیهان در مقاله ای با عنوان " هدف حزب بعث عراق از حمله به دولت انقلاب اسلامی ایران چیست؟ " نوشت: بزرگترین هدف مرحله ای سیاست خصمانه عراق با ایران متوقف کردن انقلاب اسلامی از ادامه مبارزه با امپریالیسم آمریکاست. رهبران عراق می خواهند رهبران انقلاب ایران را وارد سازند به سیاست مسابقه تسلیحاتی در منطقه و بازگشت به آغوش کشورهای بزرگ برا ی مقابله با خطر ساختگی عراق بیندیشند.

* گزارش رویتر از سردی روابط ایران وعراق و افزایش تشنج د رمرزهای مشترک دو کشور.

* دعوت وزارت امور خارجه از احزاب، گروه ها و دسته های سیاسی برای شرکت در یک گردهمایی جهت تبادل درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.

* مصاحبه مطبوعاتی وزیر امور خارجه در شیراز و اعلام خبر عدم پذیرش ویلیام کاتلر سفیر جدید آمریکا در اعتراض به قطعنامه سنای آن کشور.

* شورای انقلاب لایحه پیشنهادی دولت موقت برای تشکیل دادگاه های فوق العاده رسیدگی به جرایم ضد انقلاب را تصویب کرد.

* گزارش سفارت آمریکا درتهران به وزارت امور خارجه آن کشور درباره روابط تجاری آمریکا و ایران: مواضع ضدآمریکایی و انقلابی مطبوعات، روحانیون اطراف(امام)خمینی و خیلی از ایرانیان ضد خارجی ، تلاش هایمان را برای عادی کردن روابط خنثی می سازد.

* تلفنگرام وزرات امور خارجه آمریکا به سفارت آن کشور درتهران جهت اعلام سپاسگزاری از یزدی یا امیر انتظام به خاطر بیانیه تلویزیونی انتظام درباره لزوم بهبود مناسبات ایران و آمریکا.

* گزارش سفارت آمریکا در تهران درباره انتصاب امیر انتظام به سفارت ایران در سوئد و نقش وی در نزدیکی دولت موقت و واشنگتن.

* مقاله روزنامه فرانسوی لوموند با عنوان " انقلاب یا بازسازی" به قلم اریک رولو درباره آینده انقلاب اسلامی و پیش بینی احتمالات مختلف.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 2/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 02 تیر 1391 ساعت 07:24

بسمه تعالی

 

* تداوم عملیات خرابکارانه گروه های موسوم به خلق عرب در خوزستان از جمله به آتش کشیدن انبار سازمان آب و برق و مخابرات خرمشهر برای سومین بار؛ دستگیری رئیس انبار مخابرات خرمشهر به اتهام آتش زدن این انبار؛ دستگیری شش جاسوس عراقی در خوزستان توسط سپاه پاسداران؛ بازتاب حوادث خرمشهر در بخش عربی رادیو ریاض.

* درخواست آیت الله شبیرخاقانی از مردم استان برای حفظ آرامش و کنترل احساسات؛ تفسیر رادیو لندن دربارۀ بازتاب سخنان آیت الله خلخالی در خوزستان و اختلاف مدنی- شبیر؛ مصاحبه تلفنی آیت الله خلخالی دربارۀ اظهارات قبلی خود در مورد تجزیه طلبی و تأکید بر مقابله با آن.

* سخنرانی آیت الله شبیرخاقانی در مسجد امام صادق(ع) خرمشهر و تأکید بر حفظ اخوت و حقوق اسلامی، نفی جدایی عرب و عجم، محکومیت ضد انقلاب و دفاع از حقوق همه قومیت ها و اقلیت ها.

* مصاحبه آیت الله شبیر خاقانی با روزنامه الانباء دربارۀ علل حوادث خرمشهر و خوزستان، دخالت کشورهای خارجی و کویت در آن، مذاکرات با امام خمینی و مراجع و مقامات دولتی، آینده حوادث کردستان، بلوچستان، ترکمن صحرا و خوزستان، قانون اساسی، مجلس مؤسسان و عفو عمومی.

* تشریح چگونگی و علل آغاز حوادث خرمشهر در شمارۀ امروز کیهان.

* کشف و ضبط انبار بزرگ مهمات و سلاح سازمان چریک های فدایی خلق در مجیدیه تهران؛ اطلاعیه دفتر دادستانی انقلاب اسلامی تهران در این باره؛ سخنگوی سازمان مزبور گفت: ما یک سازمان سیاسی – نظامی هستیم و داشتن سلاح را حق مسلم خود می دانیم.

* اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق ایران با عنوان « اخطار مجاهدین خلق ایران دربارۀ احتمال صرف نظر کردن دادگاه انقلاب از اعدام دو تن از جلادان ساواک (تهرانی و آرش) و متهم کردن نظام به قصد ایجاد دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جدید به کمک عناصر ساواک.

* اظهارات آیت الله موسوی اردبیلی دربارۀ ملاقات ایشان با محمدرضا سعادتی در زندان به همراه یک پزشک و اعلام عدم آثار شکنجه در بدن وی و تأیید اسناد منتشر شده دربارۀ اعترافات سعادتی؛ مصاحبه تلویزیونی سخنگوی سپاه پاسداران در تأیید اسناد به دست آمده دربارۀ جاسوسی سعادتی و علل دستگیری حماد شیبانی.

* صدور حکم دادستان کل انقلاب اسلامی برای تخلیه سازمانی که سازمان مجاهدین خلق در جریان انقلاب متصرف شده است.

* اطلاعیه جامعه روحانیت تهران دربارۀ قانون اساسی جدید و نحوۀ تصویب آن: جامعه ما قانون اساسی را می خواهد که بیانگر راه و برنامه انقلابش و آرمان ها ی جهاد خونینش باشد...تنها راه شرعی و عاقلانه و انقلابی تصویب قاون اساسی جدید پس از بررسی دقیق توسط خبرگان و نظر خواهی عمومی می باشد.

* بیانات امام خمینی در جمع گروهی از بانوان لنگرود و پاسداران انقلاب اسلامی  همدان دربارۀ اهمیت معنویت و پاسداری از انقلاب اسلامی و حکم قتل پاسداری  که برادرش را کشته است.

* پاسخ امام خمینی به تلگرام تبریک لئونید برژف رهبر شوروی به مناسبت برپایی جمهوری اسلامی در ایران.

* پاسخ وزارت امورخارجه آمریکا به استعلام سفارت آن کشور در تهران درباره تابعیت آمریکایی دکتر ابراهیم یزدی.

* گزارش خبرگزاری ها دربارۀ تشکیل نیروی واکنش  سریع آمریکا برای حضور نظامی در مناطق  استراتژیک جهان بویژه در خلیج فارس.

* تلگرام جامعه علما منطقه 10 تهران خطاب به رئیس جمهوری عراق برای رعایت حرمت حسن همجواری با ایران و کنار گذاشتن سیاست های کینه توزانه در مورد انقلاب اسلامی؛ گزارش مطبوعات ایران از پیام صدام حسین به آیت الله صدر و  واکنش آیت الله صدر در این باره؛ محاصره منزل امام خمینی در نجف توسط مأموران عراق و تصمیم عراق به اخراج آیت الله رضوانی و ده ها تن از نزدیکان  امام  خمینی ازعراق.

* مصاحبه وزیر اطلاعات عراق و محکوم کردن نظریات آیت الله صادق روحانی در خصوص بحرین.

* ادامه جنگ تبلیغاتی عراق و ایران با درج تفسیری در روزنامه اطلاعات  تحت عنوان " عربده های کینه توزانه بعثی ها از حلقوم روزنامه الثوره شنیده می شود" و تحلیل روزنامه کیهان با عنوان " سالت – 2، کنترل سلاح های  هسته ای با جنبش های مردمی " و طرح این سؤال که چرا عراق همیشه در جهت  منافع امپریالیسم حرکت کرده است.

* انور سادات لایحه ای برای دادن حق پناهندگی سیاسی به شاه سابق و خانواده اش در مصر تسلیم پارلمان آن کشور کرد.

* تفسیر رادیو مسکو دربارۀ متن پیش نویس قانون اساسی ایران و انعکاس تلویحی موضع رضایت آمیز دولت شوروی از مواد و اصول مندرج در پیش نویس.

* گزارشی از محاکمه و اعدام شکنجه گران معروف ساواک، بهمن نادری پور(تهرانی) و فریدون توانگری(آرش).

 

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

 
گزارش روزشمار 1/4/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 18:41

بسمه تعالی

* ادامه ناآرامی ها در خرمشهر: انفجار مین در محل تقاطع جاده خاکی و آسفالته شهر، قاچاق گسترده سلاح از عراق به ایران و دستگیری محمد ناصری قاچاقچی اسلحه و عزیز صابری از اعضای سازمان انقلابی در خرمشهر.

* تظاهرات امروز موافقین آیت الله خلخالی و مدنی استاندار خوزستان در اهواز؛ قسمتی از مصاحبه آیت الله خلخالی با هفته نامه فردوسی درباره اوضاع خوزستان و نحوه برخورد وی با شیخ شبیرخانی.

* تلگرام گروه های اسلامی سنندج به وزارت کشور و درخواست برکناری فوری یونسی از استانداری کردستان و اشاره به اینکه او سمبلی از استاندارهای دوره طاغوتی است. اظهارات مفتی زاده علیه یونسی و متهم کردن او به دروغگویی و رفتار ناروا، برانگیختن اغتشاش و بلوا، بی توجهی به مردم و عدم مقابله با غارتگران.

* اطلاعیه دادستان انقلاب اسلامی گنبد درباره مسائل ارضی منطقه ترکمن صحرا و چگونگی تقسیم محصول به دست آمده از زمین های متعلق به وابستگان رژیم گذشته.

* تلگرام سازمان مجاهدین خلق به نخست وزیر، شورای انقلاب و وزیر دادگستری و درخواست رسیدگی به دستگیری و شکنجه محمد رضا سعادتی.

* گزارش چگونگی به هم خوردن میتینگ جبهه دمکراتیک ملی در زمین چمن دانشگاه تهران در خصوص اعلام مواضع درباره قانون اساسی و تشکیل مجلس مؤسسان و بازتاب آن در برابر رادیو و بی.بی.سی.

* انتشار قطعنامه 7 ماده ای همافران نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حضور امام خمینی در قم و درخواست ادامه پاکسازی در ارتش.

* سخنرانی دکتر یزدی وزیر امور خارجه در شیراز درباره قراردادهای خارجی ایران و برنامه های دولت موقت برای تعیین سرنوشت آنها.

* مصاحبه مطبوعاتی امیر انتظام(سفیر ایران در سوئد) در خصوص نظریات دولت موقت درباره روابط ایران و عراق، روابط ایران و آمریکا و سیاست دولت در قبال تسلیحاتی با آمریکا و نیز موضوع کارشناشان و مستشاران آمریکایی در ایران.

* تصویب لایحه 1/3 میلیارد دلاری خرید چهار ناوشکن سفارش شاه مخلوع ایران به آمریکا در کنگره آن کشور جهت واگذاری آنها به نیروی دریایی آمریکا و بازتاب این خبر در آسوشیتدپرس.

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روزشمار 31/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 13:24

بسمه تعالی

 

* گسترش تدریجی تحریکات ایذایی خشونت بار ضد انقلابی در خرمشهر؛ گزارش مطبوعات از ایجاد آشوب در شهر و حمله با نارنجک جنگی و کوکتل مولوتف و مسلسل به مردم و به آتش کشیدن ساختمان مخابرات، انبار چوب و منازل پیش ساخته؛ ادامه اعتراضات و تجمعات علیه اظهارات آیت الله خلخالی، راهپیمایی گروه های موسوم به خلق عرب و انتشار قطعنامه 5 ماده ای: محکومیت آیت الله خلخالی، نقض موافقتنامه شبیر – مدنی، آزادی بدون قید و شرط زندانیان عرب، محاکمه و سرکوب پاسداران؛ اظهارات شیخ شبیر خاقانی درباره ضرورت اجرای مفاد توافقنامه وی با مدنی.

* اعلامیه 9 تن از روحانیون خرمشهردرباره هجرت از شهر در اعتراض به آزادی عمل ضد انقلابیون و اوضاع کنونی که زندگی در شهر را غیرممکن کرده است.

* نامه استانداری کردستان به نخست وزیرو وزیر کشوردرباره تحرکات گروه های سیاسی در تسلیح عشایر منطقه و ترغیب و تشویق آنان به اشغال سازمانهای دولتی و ضعف شهربانی و ژاندارمری در مقابله با آنها و درخواست تقویت پادگان مریوان از طریق اعزام نیرو از سپاه کرمانشاه.

* تهدید 5 تن از نمایندگان آوارگان کرد نقده در تهران به پناهندگی12هزار آواره به کشورهای همسایه در صورت عدم رسیدگی مقاممت دولتی به درخواست های آنان.

* مصاحبه مطبوعاتی دادستان کل انقلاب اسلامی با روزنامه انقلاب اسلامی و پاسخ به سوالات این روزنامه درباره محمدرضا سعادتی، میزان صحت مدارک جاسوسی و عدم شکنجه وی.

* تشکیل اجلاس حزب پان ایرانیست ( به رهبری محسن پزشکپور) با شرکت اعضا و نمایندگان شعبات حزب در تهران و سخنرانی پزشکپور در آن و اعلام اینکه بحرین جزء جدایی ناپذیر میهن ماست.

* درج مقاله ای با عنوان " ضرورت نظم در ارتش " در نشریه رنجبر(ارگان گروه مائوئیستی حزب رنجبران ایران) و تأکید بر نوسازی ارتش و عدم تضاد عضویت نظامیان در احزاب با انضباط ارتش.

* بخشنامه وزارت دفاع درباره ممنوعیت مصاحبه پرسنل نظامی با وسایل ارتباط جمعی در امور مربوط به ارتش؛ اعلام مخالفت فرمانده دژبان مرکز با این بخشنامه و همچنین مخالفت وی با فروش هواپیماهای اف-14.

* تحلیل نشریه کار درباره مواضع و اقدامات رژیم عراق علیه ایران و محکوم کردن حمله هواپیماهای عراق به روستاهای مرزی و نیز محکوم کردن بزرگ نمایی این حوادث برای تجدید سازمان ارتش به شیوه گذشته.

* گزارش دستگیری های گسترده روحانیون و علما در عراق، اعلام حکومت نظامی در نجف، درگیری مردم با مأموران ودستگیری تعداد زیادی از آنها؛ ادعاهای رادیو بغداد و روزنامه الثوره در مورد توسعه طلبی ایران در منطقه خلیج عرب(!) و سرکوب خلق های ایران توسط نظام جدید.

* گزارش خبرگزاری وفا از تمایل یاسر عرفات برای تلاش در جهت حل و فصل اختلافات ایران و عراق.

* مصاحبه وزیر اطلاعات عراق درباره چگونگی وحدت عراق و سوریه، سازمان و تشکیلات چنین وحدتی؛ گزارش خبرگزاری فرانسه از مشکلات موجود بر سر راه وحدت دو کشور مزبور.

* گزارش رسانه های مختلف جهان از وجود توطئه ایبرای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران، از جمله خبر رادیو مسکو مبنی برهمکاری شاه مخلوع با عده ای از همقطارانش علیه ایران؛ خبر هفته نامه الرأی چاپ قطر: توطئهگران پشتیبانی اسرائیل و رژیممصر را جلب کرده اند؛ خبرگزاری فرانسه: 30 تن از ژنرال های رژیم پیشین و اعضای ساواک مقدمات یک ضد انقلاب را در ایران فراهم کرده اند؛ گزارش روزنامه اطلاعت از توطئه ارتشبد ازهاری، پالیزبان، شریف امامی، عبدالعظیم ولیان و سپهبد هاشمی نژاد به رهبری پرویز ثابتی در عراق.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 30/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 09:39

بسمه تعالی

 

* انتشار خبری از قول حجت الاسلام خلخالی مبنی بر مجازات خائنین و تجزیه طلباناز جمله شبیر خاقانی؛ و در پی آن دعوت گروهای خلق عرب به راهپیمایی اعتراض آمیز در خرمشهر؛ اطلاعیه شورای تأمین خرمشهر در تأکید بر اجرای قطعنامه آیت الله خاقانی و دکتر مدنی و تجلیل از مقام علمی و روحانی آیت الله و درخواست حفظ آرامش از مردم شهر.

* ادامه اقدامات خشونت بار درخرمشهر: حمله به انبار مخابرات خرمشهر و به آتش کشیدن آن، آتش زدن خانه های اداره بندر و پرتاب نارنجک و بمب دستی به داخل خانه بعضی از مردم.

* مصاحبه استاندار خوزستان با روزنامه کویتی الانباء درباره علل حوادث این استان و دخالت سه گروه در این حوادث (افراد ساده لوح، ساواکی ها و عوامل وابسته به رژیم فاسد پیشین و پادوهای استعمار بین المللی)، ردّ وجود کدورت بین وی و آل شبیر خاقانی و گله از عراق و کویت به دلیل عدم ابراز دوستی.

* جلال الدین حسینی ( امام جمعه بانه و برادر شیخ عزالدین) طی مصاحبه ای نظریاتی متضاد با اندیشه اسلامی درباره کنفرانس سنندج، اختلافات مفتی زاده و عزالدین حسینی و علل مهم عدم شرکت عزالدین حسینی در کنفرانس سنندج، ابراز داشت.

* اقدامات تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق برای تحت الشعاع قرار دادن واقعیات مربوط به دستگیری سعادتی، از جمله ارسال نامه به دکتر علی اصغر حاج سید جوادی به عنوان کمیسیون حقوق بشر و استمداد برای رسیدگی به" دستگیری و شکنجه مجاهدین " انتشار اطلاعیه سازمان در ردّ اظهارات آیت الله مهدوی کنی مبنی بر عدم شکنجه سعادتی؛ انتشار پیامی با عنوان "پیام مادر رضایی ها شهید به مردم ایران به مناسبت دستگیری و شکنجه مجاهد اسیر محمدرضا سعادتی".

مصاحبه تلفنی آیت الله موسوس اردبیلی با روزنامه انقلاب اسلامی و تأیید صحت پرونده منتشره توسط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره اتهام جاسوسی سعادتی.

* تفسیر هفته نامه امت (ارگان جنبش مسلملنان مبارز) با عنوان "قدرت طلبی رژیم عراق" و بررسی اینکه "چرا عراق به کشوری انقلابی حمله می کند؟"

* نامه رئیس ستاد کل ارتش به نخست وزیر و درخواست استفاده از خودرو به جای هواپیما و هلی کوپتر در مأموریت ها و موارد غیر ضروری به علت مشکلات موجود.

* فرمانده سپاه پاسداران احکام اعضای ستاد فرماندهی سپاه پاسداران کردستان را صادر کرد.

* پیام آیت الله العظمی مرعشی نجفی در تأیید اصل 13 قانون اساسی و تعیین تشیّع به عنوان مذهب رسمی کشور و اقامه دلایل عقلی و تاریخی برای آن و بر شمردن 9 کشور اسلامی که مذهب رسمی آنها در قانون اساسی مشخص شده است.

* مصاحبه تلویزیونی دکتر صادق طباطبای معاون سیاسی وزارت کشور(که پس از انتصاب امیر انتظام به سفارت ایران در سوئد به عنوان سخنگوی جدید دولت مطرح است) درباره روند تهیه پیش نویس قانون اساسی، اعمال نظریات مراجع، تبادل نظر در شورای انقلاب و اداره طرح های انقلاب و نهایتاً انتشار آن، جایگزینی مجلس خبرگان به جای مؤسسان، رفراندوم قانون اساسی و منحصر به فرد بودن دمکراسی در ایران در مقابل نمونه های شرقی و غربی آن.

* جنگ تبلیغاتی شدید روزنامه های الثوره و الجمهوریه (ارگان های حزب بعث عراق)علیه جمهوری اسلامی ایران و بازتاب آن در گزارش خبرگزاری فرانسه و یونایتدپرس.

* گزارش آسوشیتدپرس از مذاکرات مجدد و محرمانه حافظ اسد و احمد حسن البکر درباره ادغام دو کشور سوریه و عراق و اعلام موافقت دو کشور با تشکیل یک فرماندهی سیاسی مشترک.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 10:22
 
<< ابتدا < قبلی 21 22 23 24 25 بعدی > انتها >>

صفحه 23 از 25