خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 29/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 29 خرداد 1391 ساعت 07:16

بسمه تعالی

 

* پرتاب نارنجک اشک آور به سوی شهربانی و بازار کویتی های آبادان.

* بیانه حزب دمکرات کردستان در تقبیح اظهارات آیت الله ربانی درباره وقایع کردستان.

* گزارش ژاندارمری مریوان درباره اجتماع عده ای از اهالی در مقابل گروهان ژاندارمری قدرت اجرایی ندارد و قادر به کنترل مرزها نیست و نمی تواند خارجیان را از کشور اخراج کند.

* سازمان چریک های فدایی خلق طی بیانه ای اتهامات وارده به حماد شیبانی در اطلاعیه شماره 19 سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را رد کرد.

* اعلام انشعاب حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر از جبهه ملی و بیان علل این انشعاب در مصاحبه فروهر با صدای جمهوری اسلامی ایران.

* انتشار دو استفتا از آیت الله شریعتمداری با امضای جمعی از بازرگانان تهران، و نظر خواهی از ایشان درباره تصمیم جدید دولت مبنی بر انتخاب 75 نفر از افراد خبره برای بررسی و تصویب قانون اساسی و سپس تأیید آن با آرای عمومی و سوء استفاده جریان های منحرف از وجاهت آیت الله؛ آیت الله شریعتمداری: اینجانب اطلاعی از این جریان ندارم. البته اگر کسی مخالف اسلام یا جمهوری اسلامی باشد، محکوم و مطرود است.

* مصاحبه مطبوعاتی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی مسئول کمیته های انقلاب در تشریح وضع کمیته ها در سطح کشور و اشکالات مطرح شده توسط دولت، چگونگی دسترسی مجاهدین انقلاب اسلامی به اسناد مربوط به اعترافات سعادتی و نیز ماجرای دستگیری و شکنجه وی.

* انتشار اولین شماره روزنامه انقلاب اسلامی به مدیریت دکتر ابوالحسن بنی صدر و سردبیری علیرضا نوبری با درج مطالبی درباره 15 خرداد، مصدق، دکترشریعتی، مالکیت و قانون اساسی.

* اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز درباره حمایت از خلق مستضعف و مبارزه با گرانفروشان، مزاحمین معابر عمومی و توزیع کنندگان مواد مخدّر.

* امیرانتظام سخنگوی دولت درباره سخنان آیت الله روحانی در خصوص حاکمیت ایران بر بحرین: این مسائلی نیست که از طرف امام یا دفتر امام مطرح شده باشد. تمام این مطالب جنبه شخصی دارد و دولت به هیچ وجه آن را تأیید نمی کند. جزایر در اختیار ایران در خلیج فارس، متعلق به دولت ایران است.

* آغاز پرواز هواپیماها و هلی کوپترهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز مرزهای غرب کشور برای مقابله با تجاوزات هوایی عراق و بازتاب آن در گزارش رویتر.

* گزارش اداره دوم ستاد کل ارتش به نخست وزیر درباره آخرین وضعیت مرزی ایران و عراق و از جمله خبر ایجاد شبکه گسترده جاده ای و پاسگاه های جدید در نوار مرزی توسط عراق و ارائه پیشنهاد برای گسترش شبکه های جاده ای و تقویت پاسگاه های مرزی خودی.

* اظهارات آیت الله سید محمد شیرازی مبنی بر وجود دست استعمار شرق و غرب در تجاوز به حدود ایران؛ بازتاب درگیری ها و روابط تیره ایران و عراق در مجله المصور چاپ قاهره و رادیو قاهره؛ حملات رادیو بغداد به رهبران ایران.

* گزارش رادیو لندن از سفر قریب الوقوع وزیرخارجه انگلیس به خاورمیانه و عراق و تأکید بر اینکه عراق بر اثر اختلافاتی که با ایران دارد، قصد دارد روابط مستحکم تری با کشورهای غربی داشته باشد.

* وزیر اطلاعات عراق اتحاد عراق و سوریه را رسماً اعلام کرد. سعد قاسم حمودی افزود: دولت متحد عراق – سوریه دارای یک رئیس جمهوری، یک دولت مرکزی و یک ارتش خواهد شد و جزئیات آن روزهای آینده بررسی خواهد شد.

* گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزرات خارجه آمریکا با عنوان "روابط ایران و عراق" در تشریح مذاکرات امیر انتظام با کاردار در این زمینه و نتیجه گیری کاردار که حتی اعضای دولت موقت از هماهنگی برخوردار نیستند.

گزارش دیگر با عنوان "روابط ایران و آمریکا" و بیان امیدواری امیر انتظام برای پیشرفت روابط دو کشور و تلاش دولت موقت برای عادی سازی روابط، موضوع عدم پذیرش کاتلربه عنوان سفیر، رنج بردن دولت موقت از سیستم دوگانه کشور، اظهارات افراد غیرمسئول و ...

* وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و شرکت های سازنده هواپیماهای نظامی مراجعت 40 کارشناس نظامی آمریکا به ایران را رسماً تکذیب کردند. گزارش خبرگزاری فرانسه از حضور 70 مستشار نظامی سابق آمریکا در محل سفارت آمریکا در تهران بدون هیچ گونه دخالتی در امور ایران.

 

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 28/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 19:21

بسمه تعالی

 

* دعوت فرماندار خرمشهر از شیخ عیسی خاقانی به تشکیل کانون نشر فرهنگ اسلامی در خرمشهر پس از تخلیه کانون های گذشته زیر نظر یکی از آیات عظام به شرط تأیید آیت الله شیخ محمد طاهر شبیر خاقانی.

* درخواست گروهی از مردم مبنی بر تقدیر از خدمات محمد رضا علوی فرماندار خرمشهر به دلیل فیصله دادن مسالمت آمیز به برخی معضلات این شهر، از جمله اعتصاب کارگران بندر استیو دورینگ و فعال کردن بندر خرمشهر.

* برپایی نمایشگاهی از سلاح ها و مسلسل های ساخت عراق و با آرم ارتش این کشور و اسناد و مدارکی دال بر دخالت عراق در ناآرامی های خوزستان در اهواز.

* اظهارات معاون سیاسی وزارت کشور درباره ناآرامی های خوزستان و نقش دولت های خارجی بویژه عراق و کویت در آن.

* گزارش جانبدارانه نشریه پیکار از جریان های قومی خوزستان وحمله به ارتش و پاسداران.

* نامه سرگشاده شیخ عزالدین حسینی خطاب به مطبوعات و غرض ورزانه خواندن اظهارات آیت الله ربانی شیرازی درباره اوضاع کردستان.

* تلگرام احمد مفتی زاده به امام خمینی در اعتراض به درج مذهب جعفری در ماده 13پیش نویس قانون اساسی به عنوان مذهب رسمی کشور.

* درج مقاله ای در روزنامه کیهان به قلم دکتر پرویز ورجاوند استاد دانشگاه تهران با عنوان توطئه استعمار برای تجزیه کشور زیر لوای حفظ حقوق ملیت ها و دادن حق خودمختاری به خلق ها.

* نامه سرگشاده سازمان مجاهدین خلق ایران و تکرار مجدد مسئله شکنجه سعادتی و طرح دعاوی مختلف علیه نهادهای رسمی حکومت و مسکوت گذاشتن درخواست دادستانی کل انقلاب اسلامی مبنی بر اعزام سازمان برای جوابگویی به سوالاتی درباره سعادتی.

* تأ کید مجدد امام خمینی در دیدار جداگانه سه گروه از اقشار مختلف مردم با ایشان بر اسلامیت نظام، ضرورت تدوین قانون اساسی اسلامی، ارجحیت مجلس خبرگان برمجلس مؤسسان، ماهیت مجلس مؤسسان و گروهها و عناصر طرفدار آن.

* وجود دو دیدگاه مختلف درباره ارتش و آینده آن: دیدگاه اول خواهان تجدید قدرت ارتش قبل از تغییرات ضروری در آن است و دیدگاه دوم قدرتمندی ارتش را در خدمت به نظام جدید می داند.

* سخنگوی دولت و رئیس ستاد ارتش خبر روزنامه القبس مبنی بر تقویت نیروهای نظامی ایران در مرزهای جنوبی کشور را تکذیب کردند.اظهارات مدنی رئیس ستاد نیروهای دریایی درباره آماده باش نیروهای عراق در مرز؛ سخنان معاون وزارت کشور درباره علل خصومت دولت عراق با انقلاب اسلامی.

* افزایش تعداد بازداشت شدگان در عراق از جمله زندانی شدن تعدادی ازعلمی طراز اول نجف اشرف؛ تلگرام" حرکت انقلاب اسلامی عراق" به دبیرکل سازمان ملل دراین باره؛ اظهارات دکترصادق طباطبایی در مورد آخرین اطلاعات رسیده از آزادی آیت الله صدر و محاصره منزل ایشان توسط مأموران امنیتی عراق.

* گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزرات امورخارجه آن کشور با عنوان" تشنج بین ایران و عراق" و تشریح گفتگوی کاردار سفارت با دکتر یزدی درباره مناقشه ایران و عراق.

* فراخوانی "ناس" کاردار سفارت آمریکا در تهران به واشنگتن و اعزام بروس لینگن به عنوان کاردار موقت به تهران.

* نامه سری کریستوفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بروس لینگن کاردار جدید آن کشور در تهران و ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط واشنگتن- تهران.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در يكشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 06:47
 
گزارش روز شمار 27/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 04:53

بسمه تعالی

 

* گزارش های رسانه های بیگانه از آخرین تحولات مرزی ایران و عراق. القبس: عراق در حمایت از خواسته های اعراب ساکن ایران مبنی بر خودمختاری دست به اقدام نظامی علیه ایران زده است. رویتر: عراق نیروهای خود را در امتداد مرز با خوزستان تقویت کرد. آسوشیتدپرس: ایران و عراق به بسیج سربازان در طول مرزهای خود پرداخته اند. ادامه جنگ تبلیغاتی شدید رسانه های عراقی علیه ایران.

* گزارش یونایتدپرس و النهار از مذاکرات حافظ اسد و احمد حسن البکر برای تحکیم وحدت در کشور و تأثیر آن در روابط ایران و عراق.

* وزیر اطلاعات عراق: بحرین عربی است و هیچ ادعایی در مورد آن وارد نیست، عراق درصدد است هویت عربی سراسر نواحی عربی را حفظ کند.

بیانیه وزارت خارجه مبنی بر اینکه آیت الله روحانی دارای سمت رسمی نیست و اظهارات ایشان (در مورد بحرین) در حکم اظهار عقیده آزاد و خصوصی هر فرد است.

* راهپیمایی و تشکیل جلسه سخنرانی در نهضت آباد اهواز در محکومیت اقدامات ضد انقلاب اسلامی دولت بعثی عراق و در پشتیبانی ازامام خمینی و دولت جمهوری اسلامی.

* انتشار پیام آیت الله سید محمد باقر صدر رهبر شیعیان عراق به ملت ایران در گرماگرم پیروزی انقلاب اسلامی در روزنامه کیهان با تأکید بر نقش ایمان مذهبی و پیروی مردم از رهبری دینی در پیروزی مبارزات ملت ایران.

* اطلاعیه"حرکت انقلاب اسلامی عراق" در تشریح اقدامات دولت بعثی عراق برای مقابله با انقلاب اسلامی با اشاره به اعلامیه حزب بعث تحت عناون "آنچه که یک بعثی باید بداند".

* گزارش مفصل حزب دموکرات کردستان عراق(قیاده موقت) درباره درگیری های عناصر این حزب با نیروهای نظامی عراق در مناطق مختلف کردستان عراق از ابتدای ماه گذشته تا پنجم ماه جاری.

* گزارش روزنامه اطلاعات از فعالیت وابستگان به رژیم گذشته از جمله نصرتی( رئیس پیشین ساواک سنندج)، پالیزبان، قیاده (بارزانی ها) و اویسی در نوار مرزی ایران و عراق؛ پیش بینی روزنامه فایننشال تامیز درباره تغییرات قریب الوقوع در سطح رهبری عراق.

* اعلام حمایت عزالدین حسینی از آرمان و خواسته های حزب جمهوری خلق مسلملن ایران و رد کنفرانس سنندج؛ تظاهرات دیپلمه ها و فارغ التحصیلان بیکار در خیابان های سنندج با شعار زنده باد شاه؛ گزارش خبرگزاری پارس از گسترش فساد، عرضه مشروبات الکلی و موارد مخدر در معابر عمومی سنندج و بی توجهی مسئولین.

* انتشار نامه سرگشاده انجمن اسلامی فرهنگیان مریوان خطاب به گردانندگان نشریه پیکار( ارگان سازمان کمونیسیتی پیکار در راه آزادی طبقه کارگر) و محکومیت نقش این نشریه در شایعه پراکنی و تحریف اخبار و حقایق کردستان.

* ادامۀ تلاش سازمان مجاهدین برای تحت الشعاع قراردادن موضوع جاسوسی محمدرضا سعادی و انتشار نامه همسر وی مبنی بر اینکه اعترافات سعادتی(منتشر شده توسط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) در زیر شکنجه گرفته شده است.

* اظهارنظر ابوالفضل قاسمی(دبیر کل حزب ایران)، رحمت الله مقدم مراغه ای( رهبر نهضت رادیکال) محسن پزشکپور (رهبر حزب پان ایرانیست) درباره متن قانون اساسی، تشکیل مجلس خبرگان یا مؤسسان، محاسن و معایب قانون اساسی و ...

* انتشار بیانه مفصل نهضت آزادی با عنوان" تحلیلی از شرایط امروزی انقلاب اسلامی ایران و نقد نیروهای درون انقلاب "و تجزیه و تحلیل فتنه های راست و چپ در کردستان، گنبد، خوزستان، عدم قاطعیت گردانندگان امور، تفرقه در مراجع قدرت، علل سرعت گرفتن انقلاب و نارسایی های آن، نیروهای مؤثر بر انقلاب و پیشنهادهایی برای هماهنگی بین رهبری، شورای انقلاب و دولت.

* مخالفت فرمانده ژاندارمری کل کشور با قرار دادن اقلام مورد نیاز سپاه در اختیار این ارگان و احاله آن به صورت جلسه نمایندگان نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح که طبق آن نیازمندی های سپاه باید توسط اداره چهارم ستاد ارتش برآورده شود.

* بیانات امام خمینی در جمع گروهی از مردم تهران، اصفهان و عشایر کرد در رد مجلس مؤسسان و آخرین تصمیمات متخذه درباره تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی.

* گزارش خبرگزاری فرانسه از اعلام پشتیبانی کنگره فوقالعاده اعضای فرماندهی انقلاب لیبی و رهبران سازمان های فلسطین از انقلاب ایران در برابر امپریالیست ها و صهیونیست ها.

* وزیر دفاع عربستان: ما در مقابل تهدیدات به جنگ لفظی نمی پردازیم و عملاً دست به اقدام خواهیم زد.

* روزنامه الحوادث چاپ بیروت: آمریکا خود را برای یک نبرد قاطع و سرنوشت ساز در پاییز و زمستان امسال آماده می کند. طرح ریزان استراتژی آمریکا ازمسئله کردها به عنوان عامل انفجار استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که این عامل نمی تواند موفقیت آمیز باشد لذا حریق مورد نظر در خلیج فارس براساس برخورد بین ایران و عراق پی ریزی شده است.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 19:42
 
گزارش روز شمار 26/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 26 خرداد 1391 ساعت 09:24

بسمه تعالی

* انتشار اعلامیه شیخ شبیر خاقانی و دعوت از مردم به حفظ اتحاد برای اعتلای کلمه توحید و تحقق عدالت اسلام واقعی و برقراری جمهوری اسلامی.

* ملاقات شیخ عیسی خاقانی با مدنی استاندار خوزستان در ادامه روند ایجاد فضای مسالمت آمیز بین طرفین و گفت و گو دربازه مسائل عمرانی خرمشهر.

* گزارش سپاه پاسداران خوزستان از ورود اسلحه و عوامل دولت عراق به خاک ایران.

* گزارش رکن دوم ژاندارمری کل کشور از ورود سپهبد پالیزبان با 400 نفر از نیروهای خود به داخل خاک ایران برای خرابکاری و ایجاد اغتشاش در مناطق مرزی قصر شیرین.

* استعفای عزالدین حسینی از ریاست شورای انقلاب مهاباد و انتخاب حجت الاسلام ملارحیم عباسی به جای وی و همچنین انتخاب حجت الاسلام ماورانی به نیابت ریاست شورای انقلاب و غنی بلوریان به سمت مشاور شورا؛ اظهار نگرانی عزالدین حسینی از توطئهاحتمالی ایران و ترکیه و عراق علیه مردم کرد.

* ملاقات گروهی به نام "اعضایهیئت حسن نیت ترکمن صحرا" با امام خمینی در قم ووزیر کشور در تهران؛ سخنان محمد ارزانش از اعضای هیئت پس از بازگشت به منطقه در اجتماع مردم گنبد: برای دولت مسلم گردید ستاد مرکزی و شوراهای دهقانی منطقه هیچ گونه تصادمی با سیاست دولت ندارند؛ ادامه اقدام خودسرانه ستاد شوراهای ترکمن صحرا در تقسیم اراضی به جامانده از وابستگان رژیم گذشته و اطلاعیه دادستان گنبد کاووس برای حل مشکلات ناشی از این گونه اقدامات.

*  اعلام مخالفت سازمان چریک های فدایی خلق با تشکیل مجلس خبرگان: بدون مجلس مؤسسان قانون اساسی منشور آزادی خلق های ایران نخواهد بود.

* مصاحبه دکتر یزدی وزیر امور خارجه درباره ناآرامی های خوزستان و خرمشهر، روابط ایران و آمریکا وسرنوشت قرادادهای نظامی دو کشور.

* مصاحبه امیر انتظام سخنگوی دولت درباره روابط ایران و شوروی، مبارزه با قاچاق اسلحه به داخل ایران، ادعای الثوره در مورد جزایر سه گانه، روایط ایران و آمریکا و اظهار امیدواری به حل مشکلات موجود دو کشور در آینده نزدیک.

* ادامه محکومیت رژیم عراق به علت دستگیری آیت الله صدر و حملات هوای و زمینی به مرزهای ایران از سوی شخصیت های سیاسی، مذهبی و جریان های داخلی . اظهارات امیر انتظام درباره نامه معذرت خواهی دولت عراق از حوادث مرزی.

* دیدار خداحافظی عبدالملک الیاسین سفیر عراق در تهران با وزیر امور خارجه ایران؛ گزارش روزنامه کیهان از تغییر سفیر عراق در تهران و علل آن.

* واکنش تند روزنامه های کشورهای عربی در مورد اظهارات آیت الله صادق روحانی در مورد تجدید مالکیت ایران بر بحرین.

* آغاز مذاکرات حافظ اسد و احمد حسن البکر در مورد وحدت سوریه و عراق و بازتاب آن.

* دکتر صادق طباطبایی معاون سیاسی وزیر کشور نظریات دولت موقت را درباره انتخابات و مشکلات تشکیل مجلس مؤسسان تشریح کرد.

* انتشار متن قانون اساسی جدید با 12 فصل و 151 ماده درمطبوعات کشور.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 19:42
 
گزارش روز شمار 25/3/1358
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
پنجشنبه 25 خرداد 1391 ساعت 06:32

بسمه تعالی

 

* ادامه خط مشی ایجاد رعب و وحشت و بمب گذاری جریان های قومی در خوزستان از جمله تیراندازی شبانه در آبادان، حمله با کوکتل مولوتف به سینما اتحاد و اداره بندر خرمشهر؛ بازتاب این حوادث در رادیو ریاض؛ ملاقات بسیاری از مقامات کشوری و لشکری و قضایی استان با آیت الله شبیرخاقانی برایتسلیت گویی فوت خواهر ایشان و همچنین از بین رفتن جوّ بدبینی موجود؛ مصاحبه مدنی درباره توقیف مقدار زیادی اسلحه و مهمات وارده از مرز عراق.

* تشدید جنگ تبلیغاتی بین ایران و عراق: تفسیر 15 دقیقه ای تلویزیون بغداد از اوضاع ایران و حوادث خوزستان و نام بردن از خوزستان و خرمشهر با نام های عربستان و محمره؛ تفسیر رادیو صوت الجماهیر از خواسته های مردم خوزستان و استفاده از الاهواز به جای اهواز؛ گزارش روزنامه کیهان از تظاهرات مردم عراق در شهرهای نجف، موصل، کربلا، بصره، کاظمین و کوت در پشتیبانی از رهبر انقلاب اسلامی عراق، آیت الله سید محمد باقر صدر.

* آیت الله سید صادق روحانی در مصاحبه مطبوعاتی: چنانچه تحریکات و ادعای اعراب برای بازگرداندن جزایرتنب بزرگ و کوچک و ابوموسی ادامه یابد ادعای ارضی خود را بر بحرین دنبال خواهد کرد. ما در خوزستان ادعای آن زمین هایی را داریم که به دنبال صلح صدام حسین و محمدرضا پهلوی به رسم تعارف به عراق واگذار شد.

* تلاش گسترده سازمان مجاهدین خلق برای تحت الشعاع قرار دادن مسئله جاسوسی محمدرضا سعادتی و مخدوش جلوه دادن اسناد به دست آمده، با طرح مسئله شکنجه؛ تلگرام سازمان به مهندس بازرگان، شورای انقلاب و وزیر دادگستری مبنی بر اینکه برادر اسیر ما به وسیله یک گروه از پاسداران شدیداً تحت شکنجه قرار گرفت.

* مستندات و دلایل امام خمینی، آیت الله بهشتی و دکتر یزدی در محاسن تشکیل مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی جدید و مضّرات تشکیل مجلس مؤسسان.

 

برگرفته از کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق- زمینه سازی؛ جلد دوم بحران در خوزستان؛ نویسنده حسین یکتا

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 25 خرداد 1391 ساعت 06:51
 
<< ابتدا < قبلی 21 22 23 24 25 بعدی > انتها >>

صفحه 24 از 25