خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 1365/8/5
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 20 آبان 1391 ساعت 18:35

بسمه تعالی

 

* گزارش قرارگاه عملیاتی جنوب از تلاش های مهندسی، شناسایی، مانور و تحکیم مواضع دشمن در شرق بصرهف جزایر خبیر و شرق العماره.

* در جلسه قرارگاه خاتم الانبیاء: بررسی اقدامات مهندسی وشناسایی خودی در منطقه هور و جزایر مجنون، بررسی طرح مانور عملیات در این منطقه، دستور توجیه یگان های مأمور عملیات در این منطقه شروع اقدامات آماده سازی عملیات یدک در این منطقه.

* موضوعات مطرح شده در جلسه قرارگاه نیروی زمینی سپاه: بررسی فعالیت های خودی و دشمن در منطقه عملیاتی فاو، افزایش اقدامات پدافندی دشمن، تدارک العمیه ئ البکر از طریق جزیره بوبیان کویت، کمبود مهمات و وسایل مهندسی در منطقه فاو.تک دشمن در منطقه کلاله سرکوب شد.

* عملیات مشترک قرارگاه رمضان با پیش مرگام حزب الله کرد عراق در شمال مرگه سور.ورود چند گروه مزدور عراقی به خاک ایران برای تلافی عملیات فتح1.

* تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم باختران، اسلام آباد غرب، گیلان غرب، سرپل ذهاب و سقوط یک هواپیمای دشمن. پرواز میگ 25 عراقی در آسمان تهران. تجاوز 5 هواپیمای جنگی ترکیه به فضای جمهوری اسلامی.

* انفجار بمب در سردشت سبب شهادت و جراحت چند تن و ویرانی چند مغازه و خانه شد. آتش زدن دو بولدوزر سپاه، کمین به گردان قائم باختران، تسلیم شدن چندین عنصر ضدانقلاب.

* اعزام روحانیون وپاسداران وظیفه از قم؛ اعزام نیروهای اعزام مجدد و تخصصی از تهران.

* گزارش تلویزیون بی بی سی از تولید سلاح های شیمیایی د رعراق به کمک غرب، به خصوص آلمان. اظهارت یک مأمور امنیتی پناهنده شده عراقی درباره مجتمع های تولید مواد شیمیای در عراق به کمک کارشناسان اروپایی.

* اعلام آمادگی ایران برای شرکت در جست و جوی لاشه خواپیمای ناشناس سرنگون شده در آب های کویت و بیان تلویحی این که هواپیما عراقی بوده است.

* مذاکرات وزیران خارجه ایران و فرانسه در پاریس درباره روابط دو کشور و اختلافات مالی. مذاکرات هیئت های ایرانی و فرانسوی درباره بازپرداخت بدهی فرنسه به ایران.

* " لوفت هانزا" پس از یک سال و نیم، پروازهای خود به تهران را از سر گرفت.

* به دعوت پاپ اعظم، نمایندگان 12 مذهب مختلف گرد هم آمدند تا برای برقراری صلح در جهان دعا کنند. ایران در مورد دعوت پاپ سکوت کرده و عراق موافقت خود را اعلام کرده است.

* وزیر خارجه عراق در اجلاس صلیب سرخ بااعتراف به بدرفتاری  عراق با اسیران ایرانی، آمادگی عراق را  برای مبادله تمامی اسیران جنگی خودبا ایران اعلام کرد. وی گفت که عراق نه آغاز کننده جنگ و نه خواستار ادامه آن است.

* اعلام نظر امام خمینی درباره نحوه رسیدگی به جرائم سید مهدی هاشمی.

* حمایت جمهوری اسلامی از سوریه در مقابل اتهامات و اقدامات انگلیس علیه سوریه.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در شنبه 20 آبان 1391 ساعت 18:42
 
گزارش روز شمار 1365/8/4
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 15 آبان 1391 ساعت 06:34

بسمه تعالی 

*  درجلسه قرارگاهرخاتم الانبیاء اقدامات آماده سازی منطقه عملیات بزرگ آتی، اوضاع جوی منطقه و عوارض آن و همچنین طرح مانور یگان ها، وضعیت نیرو، آموزش، اقدامات شناسایی و مهندسی و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.

* اقدامات دشمن برای به منطقه بردن عملیات آتی، اقدامات مهندسی دشمن برای تحکیم خطوط پدافندی به خصوص در جنوب.

* اجرای عملیات ایذایی فتح 2 در خاک عراق، خسارت به نیروگاه دوگان و انهدام دوکان و انهدام چند مرکز نظامی و اداری دشمن در دوکان

* مجاهدین مسلمان عراقی بخش هایی از تأسیسات سد دامیرقاپو در شرق کرکوک را منهدم کردند.

* تجاوز هواپیماهای دشمن به فضای باختران واعلام وضعیت قرمز در کرمان، بندرعباس وزاهدان.

* معاون اول نخست وزیر عراق از کشورهای غربی درخواست کرد که برای جلوگیری از حملات ایران به تأسیسات عراق، اقدام کنند.

* فرار پنج نیروی خودی از اسارت دمکرات ها، جمع بندی اطلاعات نیروی زمینی سپاه از درگیری های منطقه شمال غرب در دو هفته اخیر، جمع بندی حزب دمکرات از درگیری های تابستانی 1365.

* صدام در جوب نامه پاپ، به طور ضمنی از یاران درخواست آتش بس یک روزه کرد.

* گزارش فعالیت های جهاد دانشگاهی درزمینه پشتیبانی جبهه ها، از جمله اعزام تیم های پزشکی و دانشجویی واختصاصی طرح های تحقیقاتی دانشگاه به مسائل مورد نیاز جبهه، ساخت وسایل و قطعات جنگی وآمپول های ضد گازهای شیمیایی.

* توفق نامه سپاه و وزارت آموزش وپرورش برای تأمین نیروی فرهنگی یگان های رزم.

* رئیس شورای عالی دفاع در جمع بسیجیان: اگر ما کار جنگ را یکسره کنیم، هم به اسلام آبرو داده ایم وهم به به ملت ها امید بخشیده ایم و هم از حضور ابر قدرت ها درمنطقه مانع شده ایم و امنیت را برای خود فراهم کرده ایم.

* در پی شلیک موشک کویتی به یک هواپیمای ناشناس وسرنگونی آن در آب های کویت، رادیو امریکا به نقل از منابع کویتی گفت که تصور می رودهواپیما یک جت متعلق به ایران بوده است.

* وزیران خارجه شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در ابوظبی تشکیل جلسه دادند. مهم ترین موضوع اجلاس جنگ ایران و عراق و ایجاد یک شبکه دفاعی مشترک ومیانجی گری بین عراق و سوریه است.

* دبیر کل جامعه عرب در بیانیه ای اعلام کرد که سازمان ملل می تواند نقش عمده ای در توقف جنگ ایران و عراق ایفا کند.

* تفسیر " نیویورک تایمز" دریاره: زمان مناسب برای حمله نهایی ایران، نحوه جلوگیری از این حمله و تأثیرات حملات هوایی عراق.

* در یک عمل جراحی بی سابقه در اندیمشک، یک بمب خوش ای از پای یک رزمنده خارج شد.

ضمیمه: گزارش عمل جراحی چهار ساعته خارج ساختن بمب خوشه ای از پای یک رزمنده

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/8/3
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 15 آبان 1391 ساعت 06:26

بسمه تعالی

* اوج گیری مجدد حملات هوایی دشمن به واحد های صنعتی و کارگری اراک، لرستان و اصفهان. در این حملات، 20 تن مجروح شدند و یک هواپیمای دشمن هدف قرار گرفت. دیوار صوتی شهرهای بروجرد، ایلام، صالح آباد و خرم آباد شکسته شد و 10 هواپیمای عراقی مواضع رزمندگان در فاو را بمباران کردند.

* به تلافی حملات هوای دشمن، تأسیسات نظامی و اقتصادی حومه بصره هدف آتش قرار می گیرد.

* آقای هاشمی رفسنجانی: علی رغم میل باطنی خود، در مقابل هر ضربه عراق، دست به مقابله خواهیم زد تا عراق را از این حملات پشیمان کنیم. در شورای عالی دفاع کمیسیونی جهت ارائه طرحی برای تقویت پدافند هوایی کشور تعیین شد. حمله به کشتی ها عمدتاً توسط موشک های اگزوسه فرانسوی می باشد که در اختیار عراق قرار گرفته است. اگر خلیج فارس برای ما نا امن شود، این نا امنی دامن گیر همه کشورهای منطقه خواهد شد. ما در حال آماده شدن برای کاری بزرگ هستیم.

* کاروان کمک های اهدایی کارکنان بانک ملت سراسر کشور به ارزش 25 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد. ایرانیان مقیم خارج از کشور و نیز علاقمندان انقلاب اسلامی، در یک سال گذشته بالغ بر دو میلیون دلار و بیش از 40 کیلوگرم طلا برای کمک به جبهه های جنگ اهدا کرده اند.

* پیام حضرت امام به مناسبت روز ایثارگران: ما خاکیان محجوب چه می دانیم که " ارتزاق عند رب الشهداء" چیست.

* فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان: در طول جنگ، پنج دوره آموزش تخصصی" اف-14" برگزار شد و با ابتکار پرسنل متعهد کارآیی هواپیماهای جنگی افزایش پیدا کرده است. برخی قطعات که با هزینه بالغ بر یک میلیون دلار تعویض می شد اکنون با 12 هزار تومان در کشور ساخته می شود.

* صدام حسین داماد خود را به سرپرستی ریاست جمهوری عراق منصوب کرد.

* گزارش خبرگزاری فرانسه از بسیج یک میلیون نفری عراق جهت مقابله با تهاجم آتی ایران.

* ملاقات وزیران خارجه شوروی و عراق در مقرسازمان ملل و حمایت از توسعه روابط دوستانه.

* وزیر خارجه کویت: انتظار داریم که شورای امنیت به وظایف خود برای پایان دادن به جنگ عمل کند. تداوم جنگ باعث افزایش حملات غیر عادلانه به کشتی های کویتی شده است.

* " ابوایاد" عضو کمیته مرکزی الفتح: نمی توانم از اعراب بخواهم که به آزادی فلسطین کمک کنند ولی شاهد اشغال جزئی از خاک عربی عراق توسط ایران باشم.

* عراق بدهی یک میلیارد و هشتصد هزار دلاری خود را به ترکیه، در سه نوبت پرداخت می کند.

* بی. بی .سی: اعتبارات ارزی ایران کاهش یافت؛ یک هیئت اقتصادی ایران عازم آلمان، بلغارستان و ترکیه شد.

* ملاقات کاردار ایران در سوئد با معاون وزیر کار و امور مهاجرین این کشور؛ وی گفت: مانعی برای بازگشت ایرانی هایی که به خارج رفته اند، وجود ندارد. بر اثر تضاد فرهنگی اغلب آنها دچار ناراحتی های روحی و روانی شده اند. نیازی به اعزام اجباری به جنگ نیست.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/8/2
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 02 آبان 1391 ساعت 18:15

بسمه تعالی

* حمله شدید هواپیماهای دشمن به مناطق غیر نظامی و عملیاتی غرب کشور، از جمله: باختران، اسلام آباد، سرپل ذهاب، گیلان غرب، هرسین، سردشت، همدان و اراک. در بمباران مطقه سردشت30 تن شهید و 50 تن مجروح شدند. دراین حملات دو هواپیمای دشمن سرنگون شد.

* اظهارات خلبان هواپیمای ساقط شده عراقی درباره حملات امروز دشمن.

* تمرین های نظامی وآماده باش واحد های نظامی دشمن در شرق بصره.

* حمله اتحادیه میهنی کردستان کردستان عراق به مراکز نظامی دشمن در منطقه دوکان حملات ناموفق ارتش عراق به مواضع اتحادیه میهنی کردستان عراق، انهدام قوای دشمن، از دست دادن تجهیزات و سرنگونی سه هلی کوپتر عراقی در این حملات. انهدام یک نیروگاه و یک پایگاه نظامی عراق در شهر دهوک به دست کردهای عراقی.

* آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه تهران به تشریح وضعیت فعلی جنگ، عملیات فتح1 و بروز تردید در حامیان عراق پرداخت و به مقامات ترکیه در مورد چشم داشت به شمال عراق هشدار داد و درباره اجلاس اخیر اوپک وحمله دشمن به هواپیماهای غیر نظامی مطالبی بیان کرد.

* تفسیر کریستین ساینس مانیتور درباره روابط ایران با کویت و عربستان، امیدواری ایران به راه حل صلح آمیز ضمن تأکید بر حذف صدام، خودداری عراق از پذیرش آتش بس در محدوده خلیج فارس.

* وزیر خارجه عراق با ادعای وجود 60 هزار اسیر جنگی عراقی در ایران و 13 هزار اسیر جنگی ایرانی در عراق، خواستار بازگشت همه اسیران به کشورهایشان شد.

* گزارش فیگارو از اختلافات مالی ایران و فرانسه وعلل عدم توافق در این زمینه، عادی سازی روابط  دو کشور، مسئله گروگان های فرانسوی در لبنان و تأکید فرانسه بر ادامه حمایت از عراق.

* تفسیر واشنگتن پست وهفته نامه اخبار امریکا درباره افزایش حملات هوایی عراق و تأثیر آن بر کاهش صادرات نفت و تعویق حمله نهایی ایران. مقایسه توان هوایی ایران و عراق.

* گزارش بی.بی.سی از همکاری اقتصادی و تسلیحاتی عراق و یوگسلاوی.

* اطلاعیه سازمان عفو بین الملل درباره دستگیری و اعدام جمع کثیری از دانش آموزان، دانشجویان و مبارزین کرد عراقی. گزارش سالانه انجمن دفاع از حقوق بشر و آزادی های دمکراتیک در جهان عرب از وضعیت نامناسب متهمان و زندانیان در کشورهای عربی به خصوص عارق.

* قتل سرهنگ فراری احمد حمید فرزانه از اعضای فعال گروه شاهپور بختیار در ترکیه ونسبت دادن آن به جمهوری اسلامی ایران.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/8/1
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 01 آبان 1391 ساعت 19:35

بسمه تعالی

 

* اقدامات دشمن برای کاهش ضربه پذیری درمناطق شمالی (دیانا، کرکوک، دوکان ، دربندی خان و...).نفوذ عوامل دشمن به حد فاصل پیرانشهر- سردشت و بوکان – سقز.

* درگیری گروه های ضربت خودی با عناصر حزب دمکرات در حوالی بانه. ادعای ترکیه مبنی برتخلیه دو دهکده ترکیه بر اثر اصابت خمپاره از خاک ایران.

* حمله نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق به چهار پایگاه دشمن در کرکوک. حمله نیروهای سازمان عمل اسلامی عراق به یک پایگاه جیش الشعبی در کربلا.

* برگزاری سمینار "لبیک یا امام" کارگران و کارمندان عضو بسیج پایگاه مالک اشتر سپاه در تهران.

* نامه فرمانده کل سپاه به رئیس جمهور درباره اجرا نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری.

* مذاکره دکتر ولایتی و آقای رفیق دوست با سرگرد جلود. جلود: در این جنگ ایران باید پیروز شود، زیرا این پیروزی به منزله پیروزی تمام نیروهای پیش رو است و پشتیبانی از چنین ملتی یک وظیفه است.

* ایران درخواست پاپ برای برقرای یک آتش بس جهانی در روز دوشنبه آینده را رد کرد.

* مصاحبه سفیرشوروی در امارات درباره مواضع شوروی در مورد جنگ، کمک های شوروی به عراق و اقدامات دیپلماتیک  برای بهبود روابط سوریه وعراق.

* بررسی روابط ایران و شوروی و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور در روزنامه واشنگتن تایمز.

* سخن گوی وزارت خارجه امریکا ضمن تکذیب عرضه سلاح به طرفین جنگ گفت: امریکا با انتقال اسلحه از هر منبعی به ایران مخالف است.

* سخنگوی وزارت خارجه امریکا : تحریم تجاری و نفتی ایران بخشی از کوشش های امریکا جهت خاتمه دادن به جنگ ایران  و عراق است.

* برخی مقصد نهایی سلاح های فرانسوی را که هم اکنون مذاکرات خرید آن بین سوریه و فرانسه ادامه دارد، ایران می دانند.

* مصاحبه وزیرنفت ایران درباره آخرین اجلاس اوپک و نحوه رسیدن به توافق.

* حملات هوایی گسترده دشمن به پالایشگاه ها موجب کمبود فرآورده های نفتی و ایجاد مشکلات فراوان از جمله در استان گیلان، آذربایجان، فارس و بوشهرشده است.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 5 از 25